1. Pon stort bij in verlieslatend Swapfiets
Swapfiets heeft over 2022 een verlies van 31 miljoen euro geleden (2021: 29 miljoen). Het aantal klanten steeg met 5 procent naar 269.000, terwijl de omzet met 37 procent toenam naar 71,1 miljoen euro. Het dochterbedrijf van Pon wist meer duurdere e-bike-abonnementen te slijten. Op weg naar winstgevendheid zet het bedrijf het mes in het aantal locaties, stopt het met elektrische scooters en trekt het zich terug uit de Italiaanse markt, schrijft Quote.
Daarnaast wordt er werk gemaakt van het terughalen van fietsen van niet-betalende klanten. Swapfiets schreef 18,2 miljoen af op niet-betalende klanten en kapotte fietsen. Om gaten dicht te lopen stortte eigenaar Pon vorig jaar 34,5 miljoen euro in de kas. In totaal kieperde Pon al 109 miljoen in Swapfiets. Ook in 2023, dat naar verwachting verliesgevend wordt afgesloten, zal Pon bijspringen.
2. Studytube verkoopt Springest na een jaar
Online leerplatform Studytube verkoopt opleidingsmarktplaats Springest aan de Nederlandse branchegenoot Archipel Academy. Opvallend: Studytube nam de opleidingsmarktplaats begin 2022 over van FD Mediagroep. Studytube van Homam Karimi en Archipel Academy verdelen het klantenbestand. Het merk en de medewerkers komen in handen van Archipel.
Over de financiële details doen de partijen geen mededeling, meldt Emerce. In 2022 haalde Archipel 13 miljoen euro op bij Pride Capital Partners en sindsdien deed het vier overnames.
Lees ook: Homam Karimi (Studytube): ‘Ik ben extreem competitief
3. Durfinvesteerders te laf voor investering in seksapp
Startup Quinky dat jongeren seksuele voorlichting via een app wil geven heeft moeite om investeerders te vinden. Het bedrijf van de Russische Masha Plotkina wil geld verdienen via een freemium-model. Veel informatie is gratis, maar kennis over kinky seks kost bijvoorbeeld geld. Ook moet er geld worden verdiend met seksspeeltjes en sexy ondergoed.
Het FD legt uit dat veel durfinvesteerders geld van pensioenfondsen en rijke particuliere beleggers investeren. Die hebben hun eigen bedenkingen of sluiten pornografie vaak uit. Seksuele voorlichting is een ‘grijs gebied’, stelt Peak-partner David Zwagemaker. Djoni de Vos van Keen Venture Partners wijst ook op moeilijkheden rondom adverteren op social media. Tot op heden stak alleen Antler 100.000 euro in het bedrijf.
Lees ook: Sekstech-startup Quinky wil Gen Z de wereld van (veilige) seks laten verkennen
4. Vrouwen verkopen vaker hun bedrijf
Het aantal vrouwen dat hun bedrijf te koop zet is in vijf jaar verviervoudigd, zo blijkt uit cijfers van overnameplatform Brookz. Van de 1.200 bedrijven die te koop staan heeft 17 procent een vrouwelijke eigenaar tegenover 4 procent van alle aangeboden bedrijven in 2019. Andere bedrijfsmakelaars herkennen deze trend, schrijft het FD.
‘Veel vrouwen vinden het financiële risico van een overname te groot’, aldus Brookz-oprichter Peter Rikhof. Ondernemer Wendy van Ierschot juicht het nieuws toe. ‘Kennelijk zijn steeds meer door vrouwen opgerichte bedrijven sterk genoeg om verkocht te worden.’ Daarnaast is het aantal vrouwelijke ondernemers tussen 2013 en 2022 gestegen met 62 procent naar 715.000.
5. Big Bazar sluit twintig winkels, mikt op huurverlagingen
Koopjesketen Big Bazar sluit twintig verlieslatende filialen. Dat zegt directeur Heerke Kooistra tegen persbureau ANP. Onduidelijk is om welke filialen het gaat. Daarnaast wil de ondernemer bij twintig andere vestigingen huurverlagingen afdwingen ‘om het bedrijf gezond te houden’.
Het kwakkelende Big Bazar, dat zo’n 120 vestigingen heeft, zegt last te hebben van opgelopen energiekosten en toegenomen leegstand in winkelgebieden. Afgelopen week vroeg een verhuurder uit Goes het faillissement aan wegens achterstallige huur. Op 29 augustus dient de zitting.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: De camper is hot, hot, hot
Een zomers nieuwtje: Europeanen kochten de afgelopen vijf jaar massaal campers. Het camperbezit steeg sinds 2017 met bijna 50 procent naar 2,8 miljoen stuks. In Nederland nam het camperbestand met 73.000 toe tot 178.000 kampeervoertuigen, schrijft NU.nl. De Duitsers zijn met 838.000 campers Europees koploper.
Brancheorganisaties schrijven de populariteit mede toe aan corona, toen individueel reizen populairder werd. Het Nederlandse caravanbezit is de afgelopen vijf jaar daarentegen gedaald van 462.000 stuks naar 423.000 exemplaren.
Wat we ook lazen:
- Kraken Ventures wil een fonds van 100 miljoen dollar vormen voor investering in crypto- en blockchainstartups. (Cointelegraph)
- Meta kreeg een dwangsom in Noorwegen wegens schending van Europese privacyregels, hoe zit dat in Nederland? (RTL Z)
- De Volkskrant ging op safari naar het Spotify-hoofdkantoor en tekende het succesverhaal van de Zweedse muziekgigant smaakvol op. (de Volkskrant)
- Het Groningse De Graanrepubliek wil graan promoveren van veevoer naar whisky. (De Telegraaf)
- Tesla heeft de prijzen in China weer verlaagd, waardoor een prijzenoorlog wordt gevreesd. (ANP)