1. Nieuwe Uber-ceo wil beursgang
Kersverse Uber-topman Dara Khosrowshahi wil op zijn vroegst een beursgang over anderhalf jaar. Maar de IPO (initial public offering) kan ook drie jaar duren, zei hij gisteravond tijdens zijn eerste bijeenkomst met het personeel. Het bedrijf achter de taxi-app wordt momenteel gewaardeerd op zo’n 65 miljard dollar. Voormalig topman Travis Kalanick wilde altijd de beursgang-boot zo lang mogelijk afhouden. Die vertrok juist, omdat aandeelhouders het onder andere niet eens waren met zijn uitgestippelde koers. Daarnaast wil Khosrowshahi zich richten op de vliegende en zelfrijdende auto’s die het taxibedrijf wil ontwikkelen.
2. Crowdfundcampagne Kijkshop levert miljoen op
Tone, het platform dat retailers de mogelijkheid biedt over te stappen naar een people2people-platform, heeft met een crowdfundingcampagne het doelbedrag van een miljoen euro weten binnen te halen. Kijkshop, de grote motor achter Tone, gaat als eerste winkelconcept gebruik maken van dit online platform en wilde klanten en medewerkers de kans geven om mede-eigenaar te worden van ‘het nieuwe Kijkshop’. Tone heeft grote ambities, want het platform wil meerdere Europese grote spelers op de retailmarkt aan zich weten te verbinden.
3. Dopper-concurrent blijft bashen
Oprichter Gerardo Vallen van kraanwaterstichting Join The Pipe blijft zijn concurrent Dopper zwartmaken, schrijft RTLZ. Ondanks herhaaldelijke (rechterlijke) verboden blijft Vallen de producent van de kleurrijke hervulbare plastic flesjes online bestoken. Via het twitteraccount Voor de Eer @GeraldoVallen stuurt hij sinds april een stroom tweets waarin hij Dopper-opricher Merijn Everaarts beschuldigt van zelfverrijking. Dopper zou te weinig van de winst doorgeven aan goede doelen. “De rechter heeft mij verboden iets te zeggen over plagiaat en de ontwerpwedstrijd, maar niet over het donatiebeleid”, zegt hij tegen RTLZ.
Hallo #Merijn of #dopper When is the money coming? https://t.co/Zinx6DNUUj pic.twitter.com/ncgB7XyF67
— VOOR DE EER. (@GeraldoVallen) 9 mei 2017
4. TNO-spinoff in handen van Siemens
Siemens shopt in Helmond. Het Duitse technologieconcern neemt Tass International over, een softwarebedrijf uit de stal van onderzoeksorganisatie TNO. De Helmondse onderneming legt zich toe op simulaties en testsituaties voor nieuwe vormen van mobiliteit, zoals autonoom rijden en draadloze communicatie tussen auto’s en de omgeving. Voor Siemens is het bedrijf interessant omdat de Duitsers dan ‘de kwaliteit en de levensduur van de softwareproducten voor de auto-industrie kunnen verbeteren’. Bij Tass International werken zo’n 200 mensen, die een jaaromzet van 27 miljoen euro weten te behalen.
5. Advies: 530 miljoen extra nodig voor R&D
Nederland verliest vermogen om praktische oplossingen voor economische en maatschappelijke uitdagingen te ontwikkelen, stelt de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI). Om het tij te keren, moet een nieuw kabinet minstens 530 miljoen euro extra investeren in toegepast onderzoek, zo staat in een rapport dat de AWTI vandaag overhandigt aan het demissionaire kabinet. Een investering van 200 miljoen euro per jaar is vereist om vijf tot tien missiegedreven onderzoeks- en innovatieconsortia op te richten. Daarnaast is jaarlijks minimaal 330 miljoen euro nodig om de strategische kennisbasis voor toepassingsgericht onderzoek te versterken.
6. En dan dit: eerste liedje met AI-technologie is een feit
Het eerste liedje dat gemaakt is met behulp van kunstmatige intelligentie ligt in de schappen (okay, op Spotify). YouTube-coryfee Taryn Southern brengt de AI-single Break Free uit, van het album genaamd I AM AI. De zangeres gebruikt de open source-software Amper Music om haar te assisteren bij het maken van de muziek. Teksten en melodieën schrijft de 31-jarige Amerikaanse wel zelf, maar voor de muzikale invulling komt (bijna) geen vinger aan te pas.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van donderdag 31 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:
✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum