1. Hack-platform tikt 10 miljoen binnen
Hadrian, een Amsterdamse cybersecurity-startup die met hulp van machine learning en cloudtechnologie aanvallen van hackers nabootst, heeft een seed-investering van 10,5 miljoen euro opgehaald. Het ‘ongevraagde‘ kapitaal is onder meer afkomstig van Mollie-oprichter Adriaan Mol en Koen Köppen (CTO Mollie).
De amper een jaar geleden opgerichte startup van ceo en medeoprichter Rogier Fischer (ex-Litebit) kreeg kort na de start al 2,5 miljoen euro van Village Global, een investeringsfonds waar onder andere Bill Gates en Jeff Bezos bij betrokken zijn.
2. Oprichters verkopen Brownies & Downies aan Albron
Oprichters Thijs Swinkels en Maarten Halma verkopen hun horecaketen Brownies & Downies voor een onbekend bedrag aan cateraar Albron. De ondernemers bouwden een franchiseformule (54 vestigingen) die honderden mensen met een beperking een werkplek geeft.
‘Nu het bedrijf staat als een huis, zijn er andere ideeën waarmee ik aan de slag wil’, aldus Swinkels. Hij blijft actief bij Brownies & Downies, compagnon Halma neemt als adviseur alvast wat meer afstand.
3. Databedrijf verzamelde dossiers patiënten
Databedrijf Medworq heeft jarenlang volledige medische dossiers verzameld bij minstens 35 huisartsen, meldt Follow the Money. Daardoor is de privacy van minimaal 72.000 patiënten geschonden. De artsen en patiënten wisten van niets.
Medworq maakte software voor huisartsen en medische databases in opdracht van farmaceutische bedrijven. Een klokkenluider kaartte de privacyschending binnen bedrijf aan. Toen dat niets opleverde, nam hij de medische dossiers en interne documenten mee. Volgens Medworq zijn de dossiers in 2020 vernietigd.
4. ‘Kleertjes.com kostte Wehkamp 53 miljoen euro’
Wehkamp betaalde 53 miljoen euro voor Kleertjes.com, becijferde Quote. Van die opbrengst ging twee derde naar investeerder Mentha Capital, de rest was voor oprichter Claudia Willemsen. De online kledingwinkel voor kindermode werd een jaar geleden ingelijfd door Wehkamp, dat onlangs zijn jaarcijfers publiceerde.
De multiplier van twintig keer de winst (van 2,7 miljoen euro in 2020) is ‘best stevig’, oordeelt Quote. Maar de omzetstijging van 84 procent over de laatste twee jaar zorgen voor hoge groeiverwachtingen.
4. Schijnzelfstandigheid pas vanaf 2025 actief gecontroleerd
De Belastingdienst gaat pas vanaf 2025 actief handhaven op schijnzelfstandigheid, heeft het kabinet vrijdag besloten. De overheid grijpt momenteel alleen in als er signalen zijn van ‘kwaadwillendheid’ bij flitsbezorgers of andere bedrijven die met zzp-constructies werken.
Hoewel het in veel situaties ‘duidelijk is hoe de arbeidsrelatie kwalificeert’, hebben bedrijven en freelancers een overgangsperiode nodig, schrijft staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën). Daarnaast is er momenteel te weinig capaciteit en kennis bij de Belastingdienst om goed te kunnen controleren.
5. Amerikaanse techbedrijven steunen vrouwen
Amerikaanse techbedrijven reageren eensgezind op het afschaffen van het landelijke recht op abortus. Onder meer Airbnb, Tesla, Netflix, Ebay en Microsoft beloven kosten te vergoeden voor medewerkers die vanwege een abortus naar een andere staat moeten afreizen. Berichtendienst Twilio doneert 100.000 dollar aan het Center for Reproductive Rights. Uber en Lyft vergoeden juridische kosten voor chauffeurs die aangeklaagd worden wanneer ze iemand afleveren bij een abortuskliniek.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: medtech-startup spoort kanker op met honden
Een Israëlische medtech-startup heeft 6 miljoen dollar opgehaald voor het opsporen van kanker met behulp van honden. De viervoeters kunnen met hun reukvermogen verschillende soorten kanker herkennen en onderscheiden, claimt SpotitEarly. Patiënten die zich willen laten testen moeten thuis vijf minuten in een masker ademen, en sturen dat naar een laboratorium. Daar worden de reacties van honden geanalyseerd met behulp van sensoren en AI-software. SpotitEarly test de techniek momenteel samen met ziekenhuizen in Tel Aviv en Jeruzalem.
Wat we ook lazen:
- Verkopers op Amazon hebben het lastig door stijgende kosten en dalende marges (FiveX)
- Robots zijn in opmars in de horeca, maar dat gaat nog niet vlekkeloos (Telegraaf)
- Het machine learning-algoritme van OpenAI heeft zichzelf Minecraft leren spelen door 70.000 uur aan YouTube-video’s te kijken (OpenAI)
- In een datagedreven modeindustrie lijkt alle kleding op elkaar (The Atlantic)
- Apps voor covid-tracking zoeken een nieuw businessmodel (Wired)
- Gig-werk is vaak mensonvriendelijk (Harvard Business Review)