1. BenBits: Mentos misleidt consumenten
Het veganistische, plasticvrije kauwgummerk BenBits dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over concurrent Perfetti, eigenaar van het bekende kauwgummerk Mentos. Op de verpakkingen van Mentos-kauwgum zou niet duidelijk worden vermeld dat er plastic in zit. Volgens Benbits wordt de consument hierdoor misleid. Het bedrijf reageert met de aanklacht op de klacht die Perfetti begin vorige maand bij de RCC indiende over BenBits. Volgens Perfetti claimt BenBits ten onterechte dat zijn product ‘op natuurlijke basis’ is gemaakt. BenBits wijst erop dat in 99 procent van alle kauwgumsoorten plastic is verwerkt.
2. Scotch & Soda opent 22 nieuwe winkels
Modemerk Scotch & Soda opent wereldwijd 22 nieuwe winkels. Het gaat om vijftien eigen winkels en zeven zogenoemde shop-in-shops. De nieuwe winkels komen in onder meer Parijs, Madrid, Philadelphia, Riyad, Mumbai en Perth. Ook zal het bedrijf een digitale en fysieke winkels openen in China. Het bedrijf heeft nu al 235 eigen winkels in Europa, Noord-Amerika, Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Australië. Verder worden collecties verkocht op zevenduizend locaties in wereldsteden als New York, Londen en Parijs. Scotch & Soda is inmiddels in zeventig landen actief, onder andere dankzij 15 miljoen euro aan vers kapitaal, meldt het Financieele Dagblad. Het geld is afkomstig van eigenaar Sun Capital die een lening van 200 miljoen euro heeft omgezet in aandelen.
3. Fiverr zag groei verdubbelen sinds corona
Het Israëlische zzp-platform Fiverr zag de groei sinds de coronacrisis verdubbelen. Dat zegt oprichter en ceo Micha Kaufman tegen het FD. ‘Sinds de pandemie groeien we 50% sneller’, aldus Kaufman. ‘Op afstand werken blijkt heel goed te doen. Werknemers zijn enthousiast. Bedrijven zien dat het werkt, ook met freelancers.’ Het in New York aan de beurs genoteerde bedrijf zag de beurswaarde verdriedubbelen naar 5,4 miljard dollar. Voor dit jaar verwacht Fiverr een omzet van ruim 290 miljoen dollar. Het bedrijf is volgens Kaufman bijna winstgevend, twee jaar eerder dan gepland.
4. 110 miljoen euro voor impactinvesteerder Rubio
De maatschappelijke investeerder Rubio Impact Ventures haalt 110 miljoen euro op voor zijn tweede impactfonds. Het totale beheerd kapitaal van de investeerder groeit hiermee met ruim 250 procent naar 150 miljoen euro. Het tweede fonds lanceerde de investeerder al eind 2020. Dat draait om circulaire oplossingen, sociale kwesties en de aanpak van gezondheidskwesties. Rubio deed er al elf investeringen mee, maar het is de bedoeling dat er uiteindelijk dertig deelnemingen uit voortkomen. Eerdere participaties uit het fonds gingen naar duurzaam koffiebedrijf Wakuli, kweekvleesproducent Mosa Meat en de zwerfafvalbestrijders van Litterati. Rubio doet vooral kleine investeringsrondes, van seed capital– tot Serie A-rondes.
5. Oprichters Mollie en Otrium investeren in OneTeam
Communicatieplatform voor bedrijven Oneteam haalt 8 ton groeigeld op bij een serie bekende Nederlandse ondernemers. Dat meldt het bedrijf aan MT/Sprout. Het gaat om Adriaan Mol (Mollie), Max Klijnstra en Milan Daniels (Otrium), Perry Oostdam en Pawel Smocyzk (Recruitee), Barend Raaff en Matthijs Metzemaekers (Harver), Wouter Goedhart en Tycho van Paassen (VonQ), Roel Jansen (Usabilla) en Kees de Jong (NLGroeit). Hoe groot hun investering precies is, is niet bekend gemaakt. Met het online platform van Oneteam kunnen bedrijven hun medewerkers in het veld trainen. Het bedrijf claimt inmiddels ‘vele tienduizenden’ gebruikers te hebben. Onder ander bedrijven als H&M, Albert Heijn en Domino’s zijn klant, maar Oneteam is ook actief in België en in het Caribisch gebied. Het verkent nu de markt in het Verenigd Koninkrijk, als springplank naar de VS.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: ‘Platformwerkers willen geen contract’
Medewerkers van platformbedrijven willen liever geen contract. Dat zou blijken uit een onderzoek van Motivation onder 1.271 platformwerkers, in opdracht van platformbedrijven Deliveroo, Helpling, Roamler, Temper, Uber en YoungOnes. De meerderheid van de ondervraagden verkiest vrijheid en flexibiliteit boven een vaste baan, werkt liever via een platform dan via een uitzendbureau en heeft liever flexibele dan vaste uren. Het onderzoek is een reactie op een advies van de Sociaal Economische Raad, waarin zowel werkgevers als vakbonden het nieuwe kabinet oproepen om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Zo zou er een minimumuurtarief moeten komen, een einde aan de zelfstandigenaftrek en een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering. Platformwerkers zouden hierdoor in loondienst moeten komen.
Wat we ook lazen:
- Ceo’s corporates vragen om strenger klimaatbeleid, maar hoe duurzaam zijn ze zelf? (het FD)
- Kek modulair wonen, dankzij Tesla- en apple-ontwerpers (Wallpaper)
- Aantal faillissementen blijft ook in september laag (NU.nl)