Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mediamonks legt bij met oud-aandeelhouder; Floryn haalt 60 miljoen op

Ondernemersnieuws: Mediamonks schikt in overnameruzie, groeigeld voor twee Nederlandse fintechs en zonder schoeisel naar kantoor nieuwste hype in Silicon Valley.

1. Mediamonks en oud-aandeelhouder schikken in overnameruzie

Toen reclamebureau Mediamonks in 2018 voor 300 miljoen euro werd overgenomen door WPP knalden niet overal de champagnekurken. Voormalig Head Creative of Films Rogier Schalken had net het bedrijf verlaten en zijn bedrijfscertificaten voor 17.200 euro verkocht. Zijn belang zou bij de verkoop ongeveer 2 miljoen euro opgeleverd hebben. Schalken stelde zijn aandelen niet te hebben verkocht als hij van de aanstaande verkoop zou weten. Mediamonks betoogde dat Schalkens aandeel kleiner is dan hij claimt. Net voordat CEO Victor Knaap een getuigenverhoor zou ondergaan kwamen de partijen tot ‘een regeling’. Of Schalken compensatie ontvangt is onbekend, schrijft Het Financieele Dagblad

2. Derde investeringsronde levert Floryn 60 miljoen op

Fintechstart-up Floryn, voorheen bekend als InvoiceFinance, heeft 60 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Het grootste deel betreft een schuldfinanciering bij NIBC Bank. De rest is onder meer afkomstig van vermogende personen. Het groeigeld wordt gebruikt om meer en grotere bedrijven een lening te verstrekken. Floryn boekte in 2018 een verlies van 1,9 miljoen euro, maar verwacht in het laatste kwartaal van 2020 positief te draaien. Voor volgend jaar staat ook een nieuwe investeringsronde op de agenda, ook om de stap naar het buitenland te maken. In eerdere rondes haalde het bedrijf al 6 miljoen en 3,4 miljoen euro op, onder meer bij Peak Capital en BinckBank-oprichter Kalo Bagijn.

3. Nederlands FintechOS haalt 12,7 miljoen op

FintechOS, maker van ‘hypergepersonaliseerde’ financiële technologie, heeft in een Serie A financieringsronde 12,7 miljoen euro opgehaald. Het geld moet gebruikt worden voor verdere Europese groei en uitbreiding naar de Verenigde Staten en Zuidoost-Azië. De financieringsronde werd geleid door het Berlijnse Earlybird Venture Capital en OTB Ventures uit Polen. Bestaande investeerders haakten ook aan bij deze financieringsronde. Het bedrijf verhuisde onlangs, mede vanwege de Brexit-onzekerheid, het hoofdkantoor van het Verenigd Koninkrijk naar Amsterdam. 

4. 200 miljoen voor AI-samenwerkingsverband

Europese topexperts in kunstmatige intelligentie hebben zich verenigd in het samenwerkingsverband ELLIS. Aangesloten universiteiten en onderzoeksinstellingen pompen 200 miljoen euro in de samenwerking. Met het geld moeten wetenschappers worden opgeleid in een Europese vorm van ‘menselijke’ AI. De onderzoeksgroepen worden verdeeld over 10 Europese landen en Israël. In Nederland komt een groep die zich onder meer richt beeldherkenning door computers, weet Het Financieele Dagblad. De groep staat onder leiding van Max Welling. De hoogleraar machine learning verkocht eerder zijn AI-startup Scyfer aan de Amerikaanse chipmaker Qualcomm, waar hij nog steeds in dienst is. 

5. Stomerij-startup Dobbi werkt samen met Only for Men

Stomerij-startup Dobbi, die schone kleren als dienst aanbiedt, slaat de handen ineen met fashionretailer Only for Men. De partijen starten een proef waarbij consumenten hun kleding kunnen inleveren bij een Only for Men-filiaal in Voorburg. De start-up haalt daar op dinsdag en donderdag de kleding op en levert de eerstvolgende dinsdag en donderdag de kleding frisgewassen terug. Eerder maakte Dobbi een soortgelijke samenwerking met supermarktketen Spar. Een voordeel aan die constructie is dat PostNL, dat aandeelhouder is in Dobbi en de logistiek verzorgt, daar pakketpunten heeft.

6. En dan dit: Nieuwe hype in Silicon Valley: blootvoets naar kantoor

Zitzakken, tafeltennistafels, hoodies, t-shirts, macbooks en yogaklasje. Zomaar wat startup-clichès. Aan dit rijtje kunnen we binnenkort de ‘shoeless office policy’ toevoegen. Volgens Business Insider is je schoenloos over de werkvloer begeven de jongste hype in Silicon Valley. Het waarom achter deze trend is doodeenvoudig. CEO’s groeiden op in een huishouden waar binnen geen schoeisel wordt gedragen. En zo kan het dat het Nederlandse platteland en de hippe techwereld in de VS een gebruik delen. 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van woensdag 11 december. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.