Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Juventus klaagt Nederlands sportdrankmerk aan – Amsterdam klimt op startup-ranglijst

En verder: Tony’s Chocolonely koopt Belgische fabriek, Tesla krikt winst op met CO2-credits en bitcoin en Elon Musk trolt Jeff Bezos.

1. Juventus klaagt (failliet) Nederlands sportdrankmerk aan

Voetbalclubs Juventus en Vitesse klagen het failliete Nederlandse sportdrankmerk O’sonyq aan vanwege misgelopen sponsorgelden, ontdekte RTL Nieuws in het faillissementsverslag. Welke bedragen de clubs eisen is niet bekend. In totaal staan schuldeisers waaronder ook ABN Amro en leveranciers voor ruim 2 miljoen euro in de rij. O’sonyq-oprichter Marcel Kraaibeek neemt het opmerkelijk genoeg voor de voetbalclubs op. Kraaibeek, die Juventus in 2019 binnenhaalde, werd naar eigen zeggen door een investeerder uit zijn bedrijf gezet, waarna O’sonyq sponsorcontracten eenzijdig zou hebben opgezegd. De curator sluit onbehoorlijk bestuur niet uit. Hij wijst erop dat O’sonyq ‘enorme verplichtingen richting derden is aangegaan, terwijl de omzetten relatief marginaal waren en geen afdoende financiering was om de verplichtingen te kunnen betalen’.

2. Tony’s Chocolonely koopt Belgische fabriek na kritiek op producent

Tony’s Chocolonely neemt de Belgische chocoladefabriek Althaea-De Laet over, een familiebedrijf waar de chocolademaker al vanaf het begin mee samenwerkt. De fabriek (18 medewerkers) heeft een capaciteit van 24 miljoen Tony’s-repen per jaar, afkomstig van 4.000 ton vloeibare chocolade. De overnameprijs wordt niet gedeeld. Tony’s werkt nauw samen met het managementteam van de fabriek om grootschalige productie onder de knie te krijgen. ‘We moeten eerst leren hoe we moeten lopen, voordat we kunnen gaan rennen.’ Tony’s werd eerder dit jaar geschrapt van een lijst met bedrijven die slaafvrije chocolade maken, omdat het repen laat maken door een producent die cacao gebruikt die gelinkt wordt aan kinderarbeid.

3. Amsterdam klimt naar 3e plek startup-ranglijst

Amsterdam is de op twee na populairste stad in Europa voor ondernemers die een nieuwe startup willen beginnen, blijkt uit de nieuwe editie van Startup Heatmap Europe. Van de 1.295 oprichters van jonge bedrijven die werden gepeild kiest 17 procent Amsterdam als meest aantrekkelijke optie, goed voor een stijging van plek vijf naar drie. Berlijn neemt dankzij 39 procent van de stemmen de eerste plek over van Londen (36 procent). Die twee koplopers hebben nu het meeste te duchten van Amsterdam en Barcelona, dat eveneens 17 procent van de stemmen kreeg (maar uit een land minder). Amsterdam kreeg in de Benelux 46 procent van de stemmen, waarmee de stad de populairste regionale hub is van Europa.

4. Tesla krikt winst op met CO2-credits en bitcoin

Tesla heeft in het eerste kwartaal een recordwinst van 438 miljoen dollar geboekt. Van de 10,4 miljard dollar omzet was 518 miljoen dollar afkomstig van de verkoop van CO2-credits, die Tesla verpatst aan andere autoproducenten. De automaker van Elon Musk streek ook 101 miljoen dollar op met de verkoop van 10 procent van de bitcoin-voorraad die het bedrijf in februari kocht. Tesla maakte eerder deze maand al bekend een recordaantal van 184.800 auto’s te hebben afgeleverd. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen weinig last van chiptekorten, omdat het ‘extreem snel’ zou zijn overgestapt naar nieuwe microcontrollers en chip-leveranciers.

5. Amsterdamse beursexplosie belooft recordjaar

Beursdebutanten hebben op de Amsterdamse beurs in de eerste vier maanden van dit jaar al meer geld ingezameld dan in ieder ander jaar sinds de kredietcrisis, berekende het Financieele Dagblad. Vijf beursgangen (waaronder twee SPAC’s: ESG Core en EFIC1) brachten bij elkaar 6,7 miljard euro in het laatje. Donderdag komt daar met Pegasus weer een SPAC bij. Daarmee willen investeerders Bernard Arnault (Louis Vuitton) en Jean-Pierre Mustier (voormalig CEO UniCredit) 500 miljoen euro ophalen en een bedrijf naar de beurs brengen. De geplande beursgang van Coolblue is wat vertraagd, maar zou nog altijd dit jaar plaats kunnen vinden. WeTransfer kondigde in januari een IPO aan voor april of mei.

6. Endeit lanceert nieuw fonds van 250 miljoen euro

Investeerder Endeit Capital heeft heeft ‘in recordtijd’ 250 miljoen verzameld voor een nieuw fonds, net zoveel als de vorige twee Endeit-fondsen bij elkaar. Het geld voor Endeit Fund III is afkomstig van een mix van tien ondernemers waarin Endeit zelf investeerde, family offices, institutionele beleggers en de partners van Endeit. De investeerder van Hubert Deitmers en Martijn Hamann gaat op zoek naar Europese startups die met ‘kerntechnologieën’ zoals machine learning, AI en quantum computing een antwoord kunnen bieden op de dominantie van de VS en China. Deitmers: ‘Wij helpen de internetondernemers die de veranderingen kunnen leiden en daarmee Europa competitiever maken, en die zelf de ambitie hebben om wereldwijde marktleiders te worden.’

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

7. En dan dit: Elon Musk trolt klagende Jeff Bezos

Jeff Bezos weigert zich neer te leggen bij de NASA- opdracht die Elon Musk met SpaceX eerder deze maand won voor het maken van een maanlander. Bezos verloor die aanbesteding met zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin, maar probeert het tij alsnog keren met een bezwaarschrift van 50 pagina’s. NASA wilde oorspronkelijk twee bedrijven selecteren, maar zag daar door een kleiner budget vanaf. Musk denkt dat zijn Starship al in 2024 de eerste mensen kan afleveren op de Maan. Als reactie op het bezwaarschrift van Bezos wijst Musk via Twitter subtiel op het feit Blue Origin nog altijd geen raket de ruimte in heeft gekregen:

Wat we ook lazen:

  • Spotify-oprichter Daniel Ek overweegt (samen met Dennis Bergkamp) een overname van voetbalclub Arsenal (The Guardian)
  • Een oplettende webdesigner heeft tijdens een storing Googles Argentijnse domeinnaam bemachtigd (BBC)
  • Online winkelen lijkt efficiënt, maar qua milieu-impact valt er nog veel te winnen (FD)
  • Zelfs in de VS is de vrije markt niet meer heilig (Time)
  • De lessen van een marketeer die billboards kocht voor een startup.
  • Een leerzaam Twitter-draadje met de meest slimme manieren om klanten te winnen.

Nieuw! MT/Sprout is er nu ook elke week als podcast: