Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Industriereus neemt belang in technologiebedrijf Samotics – Ebusco mikt op groei in Frankrijk, Canada en VS

En verder: zoete collab tussen Adidas en Tony's Chocolonely, Whoppah koerst richting 25 miljoen omzet en prijsverschil tussen laden en tanken steeds kleiner.

ebusco peter bijvelds
Quinn King
Je leest nu: Industriereus neemt belang in technologiebedrijf Samotics – Ebusco mikt op groei in Frankrijk, Canada en VS

1. Industriereus neemt belang in technologiebedrijf Samotics

De Zweeds-Zwitserse industriereus ABB heeft een belang van 10 procent genomen in Samotics. Deze startup is een voortzetting van Semiotic Labs dat sensoren heeft ontwikkeld die voorspellen wanneer elektromotoren kapotgaan. Samotics haalde de afgelopen jaren ettelijke miljoenen op en hengelde onder meer Strukton, Tata Steel en Schiphol binnen als klant. De finalist van de MT/Sprout Startup van het Jaar-verkiezing 2017 telt inmiddels 50 medewerkers. Met de gesloten deal moet Samotics sneller kunnen schalen en toegang krijgen tot de klanten van ABB.

Lees ook: Zo voorspelt Semiotic Labs wanneer (en waarom) machines kapot gaan

2. Ebusco mikt op groei in VS en Frankrijk

In een interview met De Telegraaf laat Ebusco-topman Peter Bijvelds weten dat zijn bedrijf het stijgende productietempo kan bijbenen, ondanks duurdere grondstoffen en langere toeleveringsketens. Het bedrijf zag de orderportefeuille fors aandikken door een Noorse order en een grote bestelling van Deutsche Bahn.

Ebusco bouwt momenteel een fabriek in het Franse Rouen om de productiecapaciteit te verdubbelen. ‘We zetten in op dit land, omdat de elektrificatie van het openbaar vervoer daar nog in de kinderschoenen staat. Hetzelfde geldt voor Amerika, waar we op termijn ook willen produceren. Momenteel oriënteren we ons op Canada.’

3. Zoete sneakers: Tony’s Chocolonely doet collab met Adidas

Via LinkedIn stuiten we op een opvallende samenwerking. Chocoladebaron Henk Jan Beltman laat weten dat er in de digitale Adidas-winkel producten liggen met een Tony’s Chocolonely-opdruk. Zo zijn er badslippers voor vier tientjes, een trainingsbroek van acht tientjes en een Tony’s-trainingsjack voor 110 euro. Liefhebbers van het duurzame chocolademerk die minder geld willen uitgeven kunnen voor twee tientjes sokken kopen. Wat de gedachte is achter de samenwerking met de Duitse kledingreus meldt Beltman niet in zijn post.

4. Whoppah stevent af op 25 miljoen omzet

Ceo Thomas Bunnik laat op LinkedIn weten dat zijn Whoppah momenteel keihard groeit. Het bedrijf van Bunnik en zijn vrouw Evelien Bunnik-Remmelts telt inmiddels 50 medewerkers en koerst binnen enkele maanden af op een jaaromzet van 25 miljoen euro. Het is hun doel om eerste de Europese markt te veroveren en vervolgens de intercontinentale stap te maken. Bunnik laat weten dat Whoppah vorige maand in Duitsland is gelanceerd en dat daar al 2 miljoen omzet werd geboekt. Iets wat in Nederland ruim een jaar kostte.

Lees ook: Scaling up: groeilessen van Thomas Bunnik van Whoppah

5. Prijsverschil tussen laden en tanken steeds kleiner

De prijzen voor fossiel rijden en elektrisch rijden kruipen naar elkaar toe, meldt NU.nl. De accijnsverlaging op benzine en diesel werd verlengd, terwijl de Prinsjesdagplannen aantonen dat elektrisch rijden duurder wordt. ‘Vanaf komend jaar is er geen btw-korting op elektriciteit meer, vervalt de korting op de energiebelasting voor publieke laadpalen en moet er wel opslag duurzame energie (ODE) worden betaald’, sombert Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders.

Daarnaast is er een streep gezet door een algemene verlaging van de energiebelasting om zo het plafond op de energierekening te financieren. ‘De laad- en tankkosten groeien zo snel naar elkaar toe en dat kan niet de bedoeling zijn’, aldus Van Biezen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Investeerders nemen minder tijd voor pitchdecks

Een goede eerste indruk op investeerders maken wordt steeds belangrijker. In 2021 keken VC’s gemiddeld 3 minuten en 32 seconden naar een pitchdeck, in 2022 is dat teruggelopen tot 2 minuten en 42 seconden. Dat blijkt uit onderzoek van DocSend dat is opgetekend door Techcrunch. De reden is eenvoudig: investeerders krijgen steeds meer pitchdecks toegestuurd.

Op pre-seedniveau is de tijd die investeerders besteden aan de secties waarin het product of business worden uitgelegd bijna gehalveerd. Wel wordt er meer tijd besteed aan de omschrijving van de (jeukwoordalert!) ‘purpose’. ‘Oprichters moeten stevig nadenken over het waarom achter hun bedrijf en dat bondig communiceren’, zegt Justin Izzo, onderzoeker bij DocSend.

Wat we ook lazen:

  • Dat kleine schulden snel grote schulden kunnen worden komt ook door het Nederlandse systeem. Dat het anders kan bewijst Zweden. (NRC Handelsblad)
  • Computerwetenschappers leggen uit hoe je deepfake-audio kunt herkennen (Fast Company)
  • Vastgoedstartup Behouden Huis van Bob Rebel ziet elk jaar het aantal klanten verdubbelen. (Quote)
  • De komende jaren zullen er veel afgedankte batterijen uit elektrische auto’s komen. De eerste (recycle)ondernemers spelen in op deze ontwikkeling. (Knowable Magazine)
  • De hyperloop is de toekomst! Of is de complexe vervoersmogelijkheid al gedoemd te mislukken door infrastructurele uitdagingen? (The New York Times)

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: