Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Flexwerk kost samenleving miljarden’ – Richard Branson via SPAC de ruimte in

En verder: Nederland magneet voor vleesvervangers, Afas lanceert eerste tv-reclame en Tesla-fabriek blijkt coronabrandhaard.

Richard Branson
SYDNEY, AUSTRALIA - JULY 07: Sir Richard Branson poses alongside Charlie Graham to celebrate Virgin Money's Birthday in Australia on July 7, 2011 in Sydney, Australia. Branson announced a competition that would offer the winner a trip into space on the Virgin Galactic. (Photo by Lisa Maree Williams/Getty Images) Foto: Getty

1. Richard Branson wil (nog een keer) via SPAC de ruimte in

Sir Richard Branson heeft een nieuw plan om zijn ruimtevaartbedrijf te bekostigen: een beursgang. Via een special-purpose acquisition company (spac) wil hij Virgin Orbit genoteerd krijgen. Een SPAC is een leeg beursfonds dat eerst geld ophaalt bij beleggers, om vervolgens te zoeken naar een bedrijf om met dat geld over te nemen. Begin dit jaar lukte het Virgin Orbit om een raket vanaf een vliegende Boeing 747 de ruimte in te schieten. Branson is geen onbekende in SPAC-land: in 2017 bracht hij Virgin Galactic – dat ruimtereizen voor toeristen wil organiseren – op een soortgelijke manier naar de beurs. Ben je nog niet helemaal thuis in de wondere wereld van de SPAC’s, dan legt deze rapper het nog een keer haarfijn uit (video).

2. ‘Flexwerk kost samenleving miljarden’

De opkomst van flexcontracten zou de Nederlandse samenleving in tien jaar tijd zeker 42,5 miljard euro hebben gekost. Tenminste, dat blijkt uit berekeningen van vakbond FNV. Het aantal mensen met een uitzend, oproep of tijdelijk contract zou tussen 2010 en 2019 met een derde gestegen zijn tot 2 miljoen werkenden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek verdienen mensen met een dergelijk contact in de regel 7% minder dan in vaste dienst. Van de gederfde inkomsten zou 8,8 miljard euro komen uit werkgeverslasten en 12 miljard uit loonbelasting. Het advies van FNV aan de overheid zal u niet verrassen: maak vaste banen aantrekkelijker.

3. Nederland magneet voor vleesvervangers

Hoewel de gemiddelde Nederlander nog steeds een absurde 73 kilo vlees per jaar eet (voor wie Lubach gisteravond niet gezien heeft: doe dat nog even) – is Nederland tegelijkertijd een walhalla voor vleesvervangers. De verkoop van vegetarische producten steeg vorig jaar met 32 procent tot 190 miljoen euro. Het Britse Meatless Farm koos dan ook bewust voor Amsterdam als locatie voor het internationale hoofdkantoor en ook Beyond Meat gebruikt Nederland als springplank voor Europa met fabrieken in Twente. Hollands trots zit echter iets ten zuiden, waar kweekvlees-maker Mosa Meat miljoenendeals binnensleept.

4. Afas gooit marketing-roer om: komt met tv-reclames

In het 25-jarig bestaan van Afas was de softwaremaker uit Leusden altijd wars van traditionele reclameformats op radio en tv. Toch kom je het bedrijf binnenkort tegen op de beeldbuis. Tegen Adformatie vertelt marketingbaas Martijn Delahaye dat de lockdown een van de beweegredenen is geweest. Het bedrijf heeft immers de sponsorschappen van onder meer AFAS Live, het AFAS Circustheater en het AFAS stadion wel verlengd, maar die liggen qua bezoekers op zijn gat. Om op te vallen grijpt het bedrijf dus naar tv. Ludiek is de reclame – die volledig in-house is ontwikkeld en opgenomen – niet, zo erkent ook Delahaye: ‘Het is inderdaad een saaie campagne. Het is natuurlijk wel zo; zonder het verkopen van die software, geen leuke dingen.’ Oordeel zelf:

5. Eerste miljoen groeigeld voor onboard-platform Whale

Volta Ventures en Peak Capital steken gezamenlijk  één miljoen euro in het Vlaamse SaaS-platform Whale. Whale helpt bedrijven processen, procedures, en kennis op één plek te centraliseren, zodat ze medewerkers sneller kunnen onboarden en opleiden. De software is ook als browserplugin beschikbaar, zo verschijnt er tijdens het maken van – bijvoorbeeld – een markeringcampagne automatisch een popup met tips over de schrijfstijl of template. Whale zal de financieringsronde voornamelijk gebruiken voor extra marketingactiviteiten en internationale ambities.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: Tesla-fabriek blijkt coronabrandhaard

Tesla heeft een mini-pandemietje in de fabriek in Fremont – ten oosten van San Francisco veroorzaakt. Het bedrijf heeft naar verluidt 450 gevallen van coronavirus op locatie na de heropening in mei vorig jaar. Dat is opvallend, want h bedrijf had de productie in Fremont opgestart tegen de geldende gezondheidsvoorschriften van Californië – in meerdere Tweets liet Elon Musk destijds weten dat hij het sluiten van bedrijven onzin vond. Tesla heeft ongeveer 10.000 mensen in dienst op de vestiging. Of ze besmet zijn geraakt op het werk of daarbuiten blijft gissen.

Wat we ook lazen:

  • Amsterdams hotel krijgt van rechter flinke korting op de huur (RTLZ)
  • Facebook en Google vrezen voor Amerikaanse mediawet (Emerce)
  • Hoe rijke families rijk blijven: ‘Goede doelen horen zeker bij de succesformule’ (De Volkskrant)
  • Corendon waarschuwt: ‘Zonder fonds betalen we geen vouchers terug’ (NOS)
  • Beter Bed maakt weer winst; online veel meer verkocht (Retailnews)
  • China jaagt op Nederlandse bedrijfsgeheimen – en kreeg hulp van een Almelose spion (FTM)