Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Huizenverduurzamer Evoyo failliet na vorstelijke kapitaalronde – Spotify ziet aantal luisteraars en omzet stijgen

Ander nieuws: 1 miljoen euro voor streamingdienst Cheflix, Booking en X geplaagd door oplichters en havermelkdrinkers protesteren tegen suikerbelasting.

econic woning verduurzamen evoyo
Foto: Econic

1. Huizenverduurzamer Evoyo jaar na grote kapitaalinjectie failliet

Huizenverduurzamer Evoyo is door de Amsterdamse rechtbank failliet verklaard. Het bedrijf haalde eind 2022, toen nog onder de naam Econic, 125 miljoen euro op bij onder meer de Rabobank en Rinkelberg Capital. Evoyo heeft zelf het faillissement aangevraagd, zo laat de curator aan Quote weten.

Het bedrijf van ceo Joris Jonker vertelde begin dit jaar aan MT/Sprout dat het binnen vijf jaar 1 miljoen woningen wilde verduurzamen. Evoyo wilde zowel via overnames als autonoom groeien. Onduidelijk blijft waarom het bedrijf zo snel na de vorstelijke kapitaalinjectie failliet ging. De warmtetak van het bedrijf is overgenomen door Duurzaam Opgewekt.

2. Spotify ziet omzet en aantal luisteraars stijgen

Spotify heeft op kwartaalbasis het aantal gebruikers met 23 miljoen (4 procent) zien stijgen naar 574 miljoen. Het aantal betalende gebruikers nam met 3 procent toe tot 226 miljoen. Daarnaast steeg het aantal gebruikers dat reclames tussen de liedjes en podcasts kreeg met 5 procent naar 361 miljoen.

De omzet nam op jaarbasis met 11 procent toe naar 3,2 miljard euro. Vorig jaar werd in het derde kwartaal een verlies van 228 miljoen genoteerd, nu kon er een plusje van 32 miljoen in de boeken. Beleggers deden een vrolijk dansje, want het aandeel sloot bijna 10 procent hoger.

3. Streamingdienst Cheflix haalt 1 miljoen op

Cheflix, een streamingdienst voor thuiskoks, heeft 1 miljoen euro opgehaald. Geldschieters zijn onder meer Creative Fabrica-oprichter Roemie Hillenaar en StuDocu-oprichter Marnix Broer. De startup van Jeroen van den Brink en Thomas van Burg wil met het geld investeren in een mobiele app. Het platform wordt namelijk vaker mobiel gebruikt dan de oprichters hadden gedacht.

De internationale groeiplannen worden op een iets lager pitje gezet. ‘Chefs zijn veel lokaler dan gedacht’, zegt Van den Brink tegen Quote. Ook hebben gebruikers een voorkeur voor video’s met recepten. ‘Ze gebruiken het als een soort digitaal kookboek.’ Eind 2021 haalde Cheflix al 2 miljoen euro op bij een anoniem family office.

4. Oplichters op X (ooit Twitter) doen zich voor als klantenservice

Het aantal bedrijven dat klantenservice biedt op X (voorheen Twitter) neemt af, meldt RTL zonder dit te kwantificeren. Onder meer KLM is gestopt doordat verzoeken via de DM niet in het klantenservicesysteem kunnen worden geladen. Oplichters maken hier gebruik van door gebruikers te benaderen. Ze pogen een telefoonnummer en vervolgens creditcardgegevens los te peuteren. KLM waarschuwt op zijn account dat het X niet meer gebruikt voor klantenservice, maar gebruikers moeten dan actief het profiel van KLM bezoeken.

Sinds de overname door Elon Musk zijn er veranderingen doorgevoerd bij het socialmediabedrijf. Zo kregen geverifieerde accounts voorheen een blauw vinkje. Nu hebben geverifieerde accounts een gouden vinkje.

5. Ook Booking.com geplaagd door oplichters

Wereldwijd zijn gebruikers van Booking.com getroffen door phishingmails. Gebruikers ontvingen mails die via het boekingsplatform werden verstuurd. Meerdere vakantiegangers hebben geld overgemaakt naar criminelen. Via het officiële mailadres van Booking werd beweerd dat hun reservering geannuleerd zou worden als ze geen bankgegevens zouden doorgeven via een link in de mail. Sommigen werd gevraagd nogmaals een betaling te doen, schrijft NOS.

Booking.com stelt niet gehackt te zijn, maar stelt dat er iets mis is met de e-mailsystemen van individuele hotels. Toch zegt het bedrijf actie te gaan ondernemen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Havermelkdrinkers in geweer tegen suikerbelasting

Havermelkliefhebbers verzetten zich tegen het belastingplan. Vanaf 2024 wordt op havermelk dezelfde belasting geheven als op frisdranken. Hiermee wordt de prijs van een literpak havermelk 17 cent hoger. Een petitie tegen deze belasting is al 40.000 maal ondertekend, meldt het AD.

Havermelkgigant Oatly heeft billboards opgehangen in steden. Naast een pak havermelk staat: ‘Dit is geen limonade. Het kabinet zegt van wel.’ Dierlijke zuivel is vrijgesteld van de belasting, maar plantaardige dranken niet ondanks dat deze geen toegevoegde suikers bevatten.

Wat we ook lazen:

  • Mediabedrijf Viaplay stelt de kwartaalcijfers uit om met aandeelhouders te overleggen over de toekomst. (Nu.nl)
  • Consumentenbond stapt naar de rechter om oneerlijke krimpflatie aan te pakken. (RTL)
  • Diverse Amerikaanse staten klagen Meta aan om psychische schade bij jongeren. (The Messenger)
  • Opgestapte ASML-medewerker nam bedrijfsgeheimen mee naar Huawei. (NRC)