Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Edeka wil nog eens kwart miljard in Picnic steken – Investeringen in Nederlandse startups dalen

Ander nieuws: 'Innovatiefste student' ontwikkelt duurzaam zachtschuim, TikTok onderneemt actie in Israël-conflict en DNB-baas ziet loonstijgingen dalen.

picnic duitsland boodschappen
Foto: Picnic

1. Edeka wil nog eens 250 miljoen in Picnic pompen

De Duitse supermarktketen Edeka is voornemens om tot 250 miljoen euro in Picnic te stoppen bij de volgende investeringsronde van de bezorgdienst. Naar verluidt wil Picnic bij de volgende investeringsronde een half miljard euro ophalen, meldt het Duitse Lebensmittelzeitung.

Edeka zou met de nieuwe ronde zijn belang vergroten naar 25 procent. De Bill and Melinda Gates Stichting zou 50 miljoen gireren om het belang op 10 procent te houden. Picnic koerst momenteel richting een omzet van 1,2 miljard euro. Op elke omgezette euro zou nog wel 23 cent verlies worden gemaakt.

Lees ook: De 3 pijlers van het innovatiemodel van Picnic, volgens cto Daniel Gebler

2. Investeringen in Nederlandse startups dalen

In het derde kwartaal van 2023 hebben Nederlandse startups 420 miljoen euro aan durfkapitaal opgehaald. Dat blijkt uit het Quarterly Startup Report van onder meer Dealroom en Golden egg Check. Een jaar eerder lag het investeringsniveau met 435 miljoen iets hoger. Ook het aantal deals daalde, van 98 naar 85.

De sterke afname is volgens de betrokken startuporganisaties ‘een punt van zorg’. De grootste deal kwam in het derde kwartaal op naam van Bunq, dat 44,5 miljoen euro uit de markt trok, gevolgd door Smart Photonics (40 miljoen euro) en Lepaya (38 miljoen dollar).

Lees ook: René Janssen over recordfunding Lepaya: ‘Hét moment om gas in te trappen’

3. ‘Innovatiefste student’ komt met duurzaam schuim

Lisanne Peters, oprichter van Symbiomatter, is uitgeroepen tot ‘Innovatiefste student van 2023’. De wedstrijd is georganiseerd door Gelders innovatieplatform Innovatie en het populair wetenschappelijke magazine Quest.

Symbiomatter ontwikkelt een duurzamer alternatief voor zachtschuim. ‘Het zit in je schoenen, in de constructie van elk gebouw, in de verpakking die je pakketje beschermt en de stoel waar je nu op zit…’, legt Peters uit aan Quest. Het alternatief van Peters is gemaakt van zeegras. Peters wint een ‘groeireis’ door Silicon Valley en een golden ticket voor The Next Web in Amsterdam.

4. TikTok heeft actie ondernomen tegen nepnieuws over Israëlconflict

TikTok zegt actie te hebben ondernomen rond het bestrijden van nepnieuws en haatzaaiende berichten over het conflict in Israël. Hiermee reageert het socialmediabedrijf op kritiek van Eurocommissaris Thierry Breton, die vond dat het platform te weinig deed.

TikTok heeft meer moderatoren ingezet en werkt aan verbetering van automatische signaleringssystemen om nepnieuws en haatzaaiende berichten te verwijderen. Breton waarschuwde eerder ook X, YouTube en Facebook-moeder Meta.

5. DNB-baas ziet einde aan hard stijgende lonen

Klaas Knot denkt dat een loon-prijsspiraal afgewend kan worden. De voorman van De Nederlandsche Bank ziet namelijk ‘eerste signalen van afnemende loondruk’. Knot verwijst hierbij naar cijfers van werkgeversvereniging AWVN waaruit blijkt dat lonen in afgesloten cao’s in september minder hard toenamen dan cao’s die in de maanden ervoor werden afgesloten.

Ook ziet de DNB-baas dat vakbonden niet meer over de hele breedte zeer hoge looneisen neerleggen. Knot is alleen voorstander van grote cao-loonstijgingen als er in de onderhavige sector nog geen ‘reparatie’ heeft plaatsgevonden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: ANP doet generatieve AI in de ban

Met behulp van generatieve AI is het een stuk makkelijker om een foto te manipuleren. En dat kan de betrouwbaarheid van nieuwsfoto’s ondergraven. Persbureau ANP heeft daarom het gebruik van generatieve AI’s in foto’s aan banden gelegd.

Het persbureau stuurde honderden freelance fotografen een duidelijke mail. Generatieve AI is onder alle omstandigheden verboden. ‘Beelden aanpassen is niet acceptabel, ook niet een beetje. Ook de context moet hetzelfde blijven, zodat je als kijker uiteindelijk hetzelfde ziet als je naast de fotograaf had gestaan’, aldus hoofdredacteur Freek Staps.

Wat we ook lazen:

  • Leed! Een speciaalbiertje kan door de accijnsverhoging komend jaar twee dubbeltjes duurder uitvallen. (RTL)
  • Met CES in aantocht zijn de techverschillen tussen Europa en de VS groter dan ooit. (BNR)
  • Boete voor Nederlandse bedrijven die meewerkten aan de Krimbrug. (NOS)