1. Spotify-baas begint startup in bodyscanners
Daniel Ek is aan een nieuw ondernemersavontuur begonnen. De streamingmiljardair lanceert Neko Health, een startup die een bodyscanner ontwikkelt die dokters moet helpen bij ziektepreventie. ‘Vroege opsporing en preventie van ziekten kan menselijk lijden verminderen en de hoge maatschappelijke kosten verlagen’, stelt mede-oprichter en ceo Hjalmar Nilsonne.
Voor 150 euro per patiënt kan het apparaat 50 miljoen datapunten verzamelen over onder meer huid, hart en bloedvaten. Ek heeft sinds het voorwerk begon in 2018 zo’n 6 miljoen euro geïnvesteerd in de startup. Het duo heeft ook in Stockholm een kliniek geopend met de bodyscanner. Deze zou volledig volgeboekt zitten, meldt Sifted.
2. Ochama gaat samenwerking met Blokker intensiveren
Klanten van Ochama kunnen hun producten straks bij ruim vijftig Blokker-filialen ophalen. In mei 2022 begonnen de Chinese omnichannelretailer en Blokker een pilot met vier winkels. Ceo Jeanine Holscher van Blokker stelt dat dit slechts het beginpunt van de samenwerking is. ‘We verwachten de komende maand in nog veel meer winkels een Ochama-afhaalpunt in te richten.’ Met de afhaalpunten wint de winkel volgens haar aan relevantie.
3. Two Chefs haalt 1 miljoen op om Duitsland te veroveren
De Amsterdamse speciaalbierbrouwer Two Chefs Brewing heeft 1 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Met het kapitaal van de 464 investeerders willen Martijn Disseldorp en Sanne Slijper de productie en marketinginspanningen opvoeren. Van het geld worden onder meer nieuwe tanks aangeschaft en salesmedewerkers betaald. De productie moet binnen drie jaar verdubbelen naar 2 miljoen liter, mede door uitbreiding naar Duitsland.
De keuze voor crowdfunding was een logische, vertelt Disseldorp tegen Quote. ‘Zes jaar geleden toen niemand ons geld wilde lenen voor een eigen brouwerij had de crowd wel vertrouwen.’
4. Consument shopt kleding weer offline
Brancheorganisatie INretail concludeert dat consumenten de weg naar kleding- en schoenenwinkels weer beter weten te vinden. Ondernemers met modewinkels zagen afgelopen jaar de omzet toenemen. Kledingzaken zagen gemiddeld 14 procent meer euro’s in de kassa belanden, terwijl schoenenwinkels een plus van 12 procent noteerden. Het aantal verkochte artikelen ging met 9 procent omhoog.
Verliezers zijn er in het digitale domein. Online kledingwinkels zagen de omzet met 16 procent dalen, schoenenzaken met 12 procent.
5. Externe apps moeten lappen voor Twitter
Elon Musk heeft de wind er flink onder bij Twitter. Sinds enkele weken zijn externe apps als Tweetbot, Twitterific en Fenix geblokkeerd. Voor de koppelingen die deze apps maken met Twitter moet vanaf 9 februari worden betaald. Hoe hoog de kosten zijn, is nog onbekend. Met apps als Tweetbot krijgen gebruikers geen advertenties in hun tijdlijn waardoor Twitter geld misloopt.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Techmiljardairs halen 450.000 euro op voor Oekraïense vluchtelingen
Hulpstichting People for People, opgericht door Ali Niknam (bunq), Robert Vis (Messagebird) en Joris Beckers (Picnic), heeft van de oprichters, plus John Caspers van Adyen, 450.000 euro ontvangen. Caspers zal ook Beckers vervangen binnen de organisatie. People for People wil de leefsituatie van vluchtelingen in asielzoekerscentra verbeteren. De organisatie werkt samen met bedrijven als Action, Otrium, Lidl en Tony’s Chocolonely.
Wat we ook lazen:
- Het FD maakte een profiel van Niek Koning, de baas van stiekeme shopper Secret View (Het Financieele Dagblad)
- De Europese Centrale Bank heeft de rente met een half procent verhoogd en is voorlopig nog niet klaar. (De Telegraaf)
- Kledingmerk New Optimist gaat statiegeld op kleding introduceren. (Fashion United)
- Nederlander Michael van der Sande komt aan het roer bij de Europese divisie van autobouwer Lucid. (Autoweek)