Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maven 11 wil 100 miljoen ophalen voor derde cryptofonds – Bash wil met driekwart miljoen op zak naar nieuwe steden

Ander nieuws: De Koffiejongens trekken naar Duitsland, Adyen ziet groei afvlakken en royaal dividend voor Nikkie Plessen.

bash

1. Maven 11 wil 100 miljoen ophalen voor cryptofonds

De Amsterdamse crypto-investeerder Maven 11 lanceert een derde fonds waarmee het in jonge cryptobedrijven wil investeren. Het fonds moet 100 miljoen dollar groot worden. Er zou al voor 30 miljoen dollar aan kapitaal zijn toegezegd. Maven 11 investeert in bedrijven die actief zijn in decentralized finance.

Het eerste fonds uit 2017 (13 miljoen groot) zou zestien keer meer waard zijn geworden, terwijl het tweede fonds uit 2021 (106 miljoen groot) op een rendement van 30 procent zou staan. Per fonds wordt er in veertig tot vijfenveertig bedrijven geïnvesteerd. ‘Wij mikken per fonds op vijf tot acht echt goed presterende investeringen. Die moeten het rendement binnenbrengen’, aldus ceo Joost van der Plas tegenover het FD.

2. Bash wil met groeigeld uitbreiden naar Rotterdam

Social event-app Bash heeft 750.000 euro opgehaald om het platform uit te rollen naar andere steden. Met Bash kunnen gebruikers evenementen in Amsterdam opzoeken, zien welke feestjes populair zijn en tickets kopen. Bash verdient aan organisatoren die tickets willen verkopen via het platform.

De startup van Joris Oudejans, Elise Mol, Joost Carpay, Max Mijnheer en Shane Koppers (foto boven) wil het groeigeld gebruiken voor de ontwikkeling van het platform. Ook moet er uitgerold worden naar Rotterdam en Utrecht. Naast aanwezige angels zoals Sjuul Berden (United Wardrobe) en Leon Ramakers (Mojo) komen nu ook Quinten Selhorst (Felyx), Geert-Jan Smits (Flinders), Bastiaan de Rakt (Enjins, Deeploy) en Neil Currie en Gijsbert de Regt (eVision) aan boord.

Lees ook: Waar is dat feestje? Niet meer op Facebook, zegt Bash

3. Koffiejongens trekken de grens

De Koffiejongens, een abonnementsdienst op biologisch afbreekbare koffiecups, betreedt de Duitse markt onder de naam The Blue Cycle. Het abonnementsmodel begint in Duitsland met vijf smaken die zouden aansluiten bij het Duitse smaakprofiel. Oprichters Walter Morriën en Corné van Drogenbroek stellen bewust niet voor de naam The Green Cycle te hebben gekozen, omdat dit met greenwashing geassocieerd zou kunnen worden.

De Koffiejongens verkopen nu bijna 30 miljoen biologisch afbreekbare koffiecups. In 2025 moeten dit er 100 miljoen zijn.

4. Adyen ziet groei afvlakken, beleggers toch enthousiast

Betaaldienstverlener Adyen heeft in het derde kwartaal voor 243,1 miljard euro aan transacties verwerkt en dat is 21 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een jaar eerder was de stijging nog 60 procent. Adyen hield voor de tweede keer in haar bestaan een beleggersdag. Daar zei co-ceo Ingo Uytdehaaghe dat de strategie op langer termijn niet is gewijzigd en beloofde hij dat het bedrijf meer inzicht in zijn beslissingen zal geven. Ook is het bedrijf zich bewust van de toenemende concurrentie. Adyen blijft zich focussen op groei, dus een aandeleninkoop of dividend staan niet op het menu.

Blijkbaar waren analisten en beleggers nog conservatiever in hun cijferverwachtingen of zijn ze gerustgesteld tijdens de beleggersdag. Het aandeel sloot donderdag bijna veertig procent hoger. Wel heeft het aandeel in 2023 ruim een kwart van z’n waarde verloren.

5. Eigenaar trekt videodienst Omegle offline

Gebruikers via een videochat willekeurig aan elkaar koppelen, zodat ‘toevallige’ ontmoetingen ontstaan zoals op straat. Dat was het idee van de Canadees Leif K-Brooks met Omegle. Na veertien jaar trekt hij de dienst offline doordat sommige mensen die dienst misbruiken voor ‘onbeschrijfelijk gruwelijke daden’. De dienst werd genoemd in tientallen gevallen van mogelijk kindermisbruik. ‘Ik wil geen hartaanval krijgen als ik in de dertig ben’, aldus de oprichter.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Royaal dividend voor Nikkie Plessen

Mode-ondernemer Nikkie Plessen en haar man Ruben Bontekoe hebben met N-Brands naar eigen zeggen een ‘hartstikke goed’ jaar achter de rug. Het ondernemersduo keerde zichzelf 4,5 miljoen dividend uit, zo ontdekte Quote. De onbekende omzet nam met 5 procent toe, maar de jaarwinst daalde van 5,8 miljoen naar 4,3 miljoen euro. Ook liep er 2 miljoen cash uit het bedrijf, maar er werd door de eigenaren 2,8 miljoen euro teruggestopt. Al met al nam de liquide positie af, mede door een investering in een voorraad skikleding.

Wat we ook lazen:

  • Een heerlijk interview met multi-ondernemer, bierliefhebber en sterrenrestaurant-eigenaar Chris Oomen (DSW, Optiver, ANP)  (FD)
  • TopDutch Regio heeft 4 miljoen euro gekregen van de EU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat om aan de slag te gaan met digitalisering (persbericht)
  • Een kleine ontslagronde bij Snapchat. Zo’n twintig banen verdwijnen. (Techcrunch)