Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waar is dat feestje? Niet meer op Facebook, zegt Bash

Vooral onder jongeren is Facebook Events passé, maar startup van de week Bash springt met alle liefde in dat gat. De 'Tikkie' voor events verovert de markt met hulp van de oprichters van United Wardrobe en HousingAnywhere.

bash

Wat is Bash?

Een app waarmee je vrienden en bekenden kan uitnodigen voor een verjaardag, diner of ander sociaal event. Met het laagdrempelig aanmaken van zo’n event en het frictieloos delen van uitnodigingen bouwt de app voort op het succes Tikkie. Net zoals bij die betaaldienst hoef je voor het reageren op een uitnodiging geen aparte app te downloaden. Linkjes kun je via zo’n beetje alle denkbare kanalen verspreiden, van WhatsApp en sms tot e-mail en – voor wie wil opvallen – een per ouderwetse post verstuurde QR-code.

Bash (slogan: ‘Host without hassle’) is een uitdager van Facebook Events, in een wereld waar Facebook vooral onder jongeren op z’n retour lijkt. Voor een doelgroep rond de 25 jaar heeft het eigenlijk al geen zin meer om Facebook te gebruiken voor events, zegt Joris Oudejans, een van de vijf co-founders van Bash. ‘Het werkt in principe goed, maar Facebook Events is een gesloten platform. Dat werkt niet goed als meer dan de helft van de mensen niet op dat platform zit.’

Door de lockdown zit Bash al een tijdje noodgedwongen in een soort winterslaap, een pittige periode die de startup tot nu toe overbrugde dankzij 360.000 euro durfkapitaal. Mede dankzij een stuwmeer aan uitgestelde feestjes hoopt Bash op een drukke tweede helft van dit jaar. ‘We staan klaar om vol te gaan knallen en de wereld te veroveren.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erachter?

Het idee voor Bash ontstond toen Oudejans vanwege een masterstudie tijdelijk naar Londen verhuisde, en hij een afscheidsdiner wilde organiseren. Facebook viel wat hem betreft af, ook vanwege het privacy-schandaal rondom Cambridge Analytica. ‘Ik moest mensen handmatig whatsappen, een lijstje bijhouden met wie kon komen en moest na het aanpassen van de datum wéér met iedereen communiceren. Zo was ik drie dagen kwijt aan communicatie.’

Ondertussen was Tikkie al een tijdje groot in Nederland. Dat principe leent zich ook goed voor events, realiseerde Oudejans zich. Hij besloot een nieuwe app te maken met studiegenoot Shane Koppers, waarmee zij tegelijk hun studies Informatica en AI in de praktijk konden brengen. Geïnspireerd door het boek Hacking Growth haalden de oprichters ook Elise Mol (datawetenschap) en Joost Carpay (ondernemerschap) aan boord, later gevolgd door vijfde co-founder Max Mijnheer.

De vijf huurden een kantoor in Amsterdam, en stelden zichzelf een deadline van twee maanden om te bewijzen dat de dienst veel potentie had. Na de eerste lockdown, toen er korte tijd voorzichtig weer events konden worden georganiseerd, verzamelde Bash genoeg data om een groep angel-investeerders te overtuigen (via Leapfunder), goed voor een eerste seed-ronde van 182.000 euro.Bash

Wie zitten erop te wachten?

In eerste instantie gebruikers tussen pakweg 16 en 32 jaar oud, oftewel een doelgroep waar Facebook langzaam maar zeker uit de mode raakt. Bash tweakte zijn app eerst in Amsterdam, waarna nu ook de rest van Nederland aan de beurt is. 

Lokaal beginnen was in het geval van Bash een voorwaarde om genoeg kritische massa te bereiken, zegt Oudejans. ‘Een soort kantelpunt waarop mensen regelmatig via Bash georganiseerde events voorbij zien komen, een beetje zoals Facebook vanuit een universiteitscampus is gegroeid.’ Is die kritische massa eenmaal bereikt, dan wil Bash ook een zakelijke doelgroep aanspreken, openbare events zoals festivals en congressen.

Hoever is Bash?

Qua technologie staat het product als een huis, zegt Oudejans, waardoor de app een flinke post-corona-aanwas volgens hem makkelijk aan zou kunnen. Bash merkt dat ook in Israël en de VS spontaan events worden georganiseerd via de app, zonder dat de startup daar moeite voor hoefde te doen.

Maar voor een echte doorbraak zullen eerst de strengste coronamaatregelen moeten worden opgeheven. ‘We pinnen ons niet vast op een datum, daar is het te veranderlijk voor. Het kantelpunt is wanneer je weer acht mensen kunt uitnodigen, events waarbij Whatsapp al snel te chaotisch wordt.’

Wat is het businessmodel?

Voor individuele gebruikers is Bash voorlopig gratis. Een (B2B-)verdienmodel komt in zicht zodra er genoeg massa is bereikt. Dan pas wordt het voor events zoals Lowlands zinvol om bijvoorbeeld (een deel van) hun kaartverkoop via Bash te laten lopen.

Vooralsnog opereert de startup volledig op basis van investeerders, en moet de startup zijn runway continu verlengen. Leidraad is daarbij het principe van Blitzscaling, oftewel pijlsnel groeien om een bepaalde markt te veroveren. Oudejans: ‘Het grootste risico is dat er een concurrent komt die veel harder groeit. Als je geld zou vragen voor je dienst, zou je je eigen groei tegenhouden.’  

Lees ook: Blitzscaling: waarom Google er wel geschikt voor was, en Uber-man Travis Kalanick niet

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Na de eerder genoemde ronde via Leapfunder (met 33 angels), stapten deze maand drie bekende ondernemers in bij Bash: United Wardrobe-oprichters Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis en Niels van Deuren, die HousingAnywhere groot maakte. De drie investeren bij elkaar 184.000 euro in de startup, en schuiven regelmatig aan voor advies, bijvoorbeeld op het gebied van internationaliseren.

De startup verwacht dat er later dit jaar nog één angel-ronde nodig zal zijn. Daarna kan volgend jaar de jacht worden geopend op vc-fondsen, bij voorkeur partijen die ervaring hebben met het internationaal uitrollen van een consumentenproduct.