1. Airbnb geeft Afghaanse vluchtelingen onderdak
Airbnb geeft wereldwijd 20.000 Afghaanse vluchtelingen kosteloos onderdak, kondigt medeoprichter Brian Chesky aan op Twitter. De ondernemer noemt de stroom Afghaanse vluchtelingen ‘een van de grootste humanitaire crises van onze tijd’. ‘We voelen de verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren’, zegt Chesky. ‘Ik hoop dat dit andere leiders van bedrijven inspireert om hetzelfde te doen. Er s geen tijd te verliezen.’ Airbnb organiseert de hulpactie samen met ngo’s en Airbnb.org, een non-profit die de woningverhuurder in 2012 oprichtte nadat New York werd getroffen door orkaan Sandy. Het is nog niet duidelijk hoe lang Afghaanse vluchtelingen onderdak krijgen bij Airbnb.
Starting today, Airbnb will begin housing 20,000 Afghan refugees globally for free.
— Brian Chesky (@bchesky) August 24, 2021
2. ‘Coolblue laat particuliere beleggers intekenen op beursgang’
Particuliere beleggers kunnen ergens ‘de komende weken’ intekenen op de beursgang van Coolblue, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. Het bedrijf van Pieter Zwart kondigde afgelopen februari een beursgang aan, tegen een waardering van naar verluidt 3 tot 6 miljard euro. In april werd de IPO uitgesteld omdat er meer voorbereidingstijd nodig was, en omdat de cfo met zwangerschapsverlof ging. Zwart heeft nog altijd 51 procent van de aandelen. De overige 49 procent is in handen van investeerder HAL, die met zijn oorspronkelijke investering van 250 miljoen euro op het punt staat een behoorlijke klapper te maken.
3. Zaanse uitgever loopt binnen dankzij Netflix-hit
De piepkleine uitgever Oevers uit Zaandam heeft dankzij Netflix-hit Lupin de afgelopen zes maanden bijna 40.000 boeken verkocht, vertelt oprichter oprichter Martijn Couwenhoven in de Telegraaf. De Netflixserie zorgde voor een run op de Nederlandse vertaling van de misdaadromans van de Franse schrijver Maurice Leblanc (1864-1941). De verhalen over meesterinbreker Arsène Lupin zijn nu goed voor de helft van de inkomsten van Oevers, dat vooral boeken uit Scandinavië en Frankrijk uitgeeft. Van die andere titels gaan meestal maar enkele honderden exemplaren over de toonbank.
4. Tesla dropt eerste Model Y’s in Nederland
Tesla heeft in Tilburg de eerste Model Y’s afgeleverd aan Nederlandse klanten. De SUV-variant van de Model 3 was al sinds begin vorig jaar leverbaar in de Verenigde Staten. Ook in China was de Model Y al een tijdje te koop. De bolide heeft in Nederland een vanafprijs van 65.000 euro. Verkoophit Model 3 werd (met duizenden tegelijk) verscheept vanuit Californië, maar de Model Y is vooralsnog afkomstig uit Tesla’s fabriek in Sjanghai. Na een flinke vertraging start de automaker van Elon Musk naar verwachting dit najaar ook in Berlijn met de productie van de Model Y. Leasebedrijf Mister Green heeft naar eigen zeggen zo’n 150 gegadigden voor de elektrische bolide.
5. Kwart pakketten niet op afgesproken tijd afgeleverd
Een op de zeven pakketjes wordt op de verkeerde dag bezorgd, becijfert marktonderzoeker Multiscope op basis van een steekproef bij 3.100 Nederlanders. Ook wordt ruim een kwart van de pakketten niet op het afgesproken tijdstip afgeleverd. Bij PostNL komt 15 procent van de pakjes niet op de juiste dag aan. DHL doet het met 13 procent iets beter. Postdiensten zoals bpost, DPD, GLS of UPS leveren 22 procent van de pakketten op de verkeerde dag. Bedrijven die zelf bezorgen, zoals Albert Heijn en Coolblue, houden zich het vaakst aan de afspraak. Zij bezorgen 5 procent van de bestellingen niet op de goede dag.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Brexit leidt tot milkshakeschaarste
McDonald’s moet in al zijn Britse vestigingen ‘nee’ verkopen aan klanten die smachten naar een milkshake. Het koude zuiveldrankje is vanwege bevoorradingsproblemen tijdelijk van het menu gehaald. De fastfoodketen kampt in zijn circa 1250 restaurants in Engeland, Schotland en Wales ook met een tekort aan drankjes die normaal in flesjes worden geleverd. Het bedrijf noemt zelf geen oorzaak voor de logistieke nachtmerrie. Een voor de hand liggende verklaring is een – door de Brexit veroorzaakt – tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Omdat de Britten door hun exit uit de Europese Unie minder buitenlandse werknemers kunnen invliegen, ontstaat er ook chaos in de voedselverwerkende industrie.
Wat we ook lazen:
- De omzet in de horeca kromp in 2020 het meest van alle bedrijfstakken, maar noodhulp voorkwam een faillissementsgolf (CBS)
- Duurder containervervoer zorgt bij rietdekkers voor gigantische prijsstijgingen (NOS)
- Taxi’s zijn op Schiphol sinds de coronacrisis een stuk duurder (Telegraaf)
- Containergigant Maersk koopt voor 1,2 miljard euro acht schepen die varen op biomethanol (NU.nl)
- Een tomaat uit een hightech-kas is ‘op veel punten’ duurzamer dan een biologische variant (Telegraaf)