1. Haagse AI-goeroes krijgen 2 miljoen
Startup Dutch Analytics uit Den Haag haalt 2 miljoen euro groeigeld op, meldt het bedrijf vandaag. De geldronde wordt geleid door Rocket Internet-fonds Global Founders Capital en ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM doet mee. Welk belang de investerende partijen voor hun deelneming krijgen, maken de partijen niet bekend. Dutch Analytics levert software waarmee bedrijven hun eigen AI-algoritmes operationeel kunnen maken, kunnen beheren en monitoren. Bedrijven die AI-algoritmes maken, doen er zonder de software vaak wel een half jaar over om het model operationeel te maken, meldt het bedrijf. Dutch Analytics zal zijn team uitbreiden en zijn softwareplatform verder ontwikkelen.
2. Zzp’ers krijgen eerlijkere energiecontracten
Zzp’ers krijgen minder vaak een zakelijk energiecontract aangeboden, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maandag. Begin dit jaar kreeg de Kamer van Koophandel (KvK) zo’n driehonderd klachten van zzp’ers die een duurder zakelijk energiecontract aangeboden hadden gekregen, terwijl ze gewoon recht hadden op een consumentencontract. Gebruiken zij de energie privé in hun woonhuis, dan zijn zij volgens de ACM consumenten. De ACM meldt dat het aantal klachten inmiddels is gedaald naar vijftig. Energieleveranciers die door blijven gaan met deze praktijken, lopen het risico een boete van de toezichthouder te krijgen.
3. ‘Werkgevers, maak de overgang bespreekbaar’
Op het bespreken van de perikelen rondom de overgang bij vrouwen heerst volgens non-profit-organisatie Women Inc. op de werkvloer een taboe en dat moest maar eens afgelopen zijn. Met een nieuwe campagne inclusief video probeert de organisatie dit taboe dan ook te doorbreken. Vrouwen werken volgens Women Inc. steeds langer door, waardoor het aantal vrouwen van ouder dan 45 jaar op de werkvloer toeneemt. Werkgevers zouden hier volgens de non-profit op moeten anticiperen, door het thema bespreekbaar te maken. Zo vergroten werkgevers het geluk onder werknemers en voorkomen zij – prijzige – uitval van vrouwelijke medewerkers.
4. Oppasplatform Sitly naar Mexico en Colombia
Oppasplatform Sitly breidt haar dienst uit naar Mexico en Colombia. Het Nederlandse bedrijf is daarmee actief in twaalf landen. In Mexico en Colombia hebben zich al 20.000 gezinnen en oppassers voor de dienst aangemeld, meldt het bedrijf. Het concern meldt zelfs servers te hebben moeten bijplaatsen in Latijns-Amerika, omdat het de groei anders niet aankon. Sitly is binnen Latijns-Amerika ook actief in Argentinië en Brazilië. Binnen Europa zit de dienst in Nederland, Italië, Spanje, Noorwegen, Denemarken, Finland, België en Zwitserland.
5. Crowdfunder realiseert 200 miljoen
Crowdfundingplatform Geldvoorelkaar.nl meldt dat er op het platform voor 200 miljoen euro aan crowdfunding-kapitaal is gerealiseerd. In totaal hebben ruim 1.600 Nederlandse mkb-bedrijven via de dienst financiering opgehaald. Geldvoorelkaar.nl werd in 2010 opgericht. Doordat de rentes laag zijn, is er de laatste jaren onder particulieren meer animo gekomen voor het investeren in bedrijven. Deze trend vertaalt zich duidelijk naar succes voor partijen als Geldvoorelkaar.nl. Het bedrijf spreekt dan ook van een toename van financiers en een professionalisering van de markt.
6. En dan dit: Zeemeermin-kus slechtste slogan van het jaar
‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2019, meldt de NOS. Andere ‘succesvolle’ inzendingen waren ‘Werken met inhoud’ van uitkeringsinstantie UWV en ‘Geen geëikel recycle’ van een transportbedrijf. De winnaars van dit jaar zijn twee broers, die samen een viszaak runnen in Arnhem. Ze hebben de slogan niet zelf verzonnen, vertelde één van hen inmiddels op de radio: “We gingen vroeger vaak met mijn vader vissen in Friesland en toen stond het daar ergens op de toonbank in een klein viszaakje. Het is me altijd bijgebleven.”
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van 10 december 2019. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.