Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Unilever neemt Seventh Generation over; Schiphol onmisbaar voor de Nederlandse economie

Plus: Consumentenvertrouwen en -bestedingen stijgen opnieuw; FNV verlaagt looneis en Atradius neemt Graydon over

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Unilever neemt Seventh Generation over

Unilever neemt de Amerikaanse producent van huishoudelijke verzorgingsmiddelen Seventh Generation over. De acquisitie wordt door de Nederlands-Britse multinational gepresenteerd als “een pionier in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame productinnovatie”. Economen schatten dat met de overname een bedrag van 800 miljoen tot 1 miljard dollar is gemoeid.

Volgens Unilever helpt de aankoop het concern te voorzien in de stijgende vraag naar ecologisch verantwoorde producten. Maar de overname kan misschien wel het best gezien worden met het oog op huidige samenkomst van wereldleiders in New York vanwegene de 71ste sessie van de UN General Assembly. Die wordt vandaag gehouden met het thema: “The Sustainable Development Goals: a universal push to transform our world". Unilever springt daar op in met een uitleg hoe die zogenaamde SDG’s grote kansen bieden voor bedrijven.

2. Schiphol onmisbaar voor Nederlandse economie

Op de derde dinsdag van September geen Prinsjesdag of Miljoenennota, dat was het nieuws van gisteren, maar toch een berichtje van de koning. Willem-Alexander gaf namelijk een toespraak bij de viering van het 100-jarig jubileum van Schiphol, waarbij hij aangaf dat “Eén op de zeven banen in Nederland te danken is aan het directe bestemmingennetwerk van de luchthaven. De hubfunctie van Schiphol is onmisbaar”.

Zowel luchthavendirecteur Jos Nijhuis als Willem-Alexander blikten terug op 100 jaar Schiphol en vooruit naar de toekomst. Conclusie: Schiphol verbindt werelden en moet dat als mainport ook jaren blijven doen. Schiphol lanceert daarom begin 2017 volgens Christiaan Hen, innovatiemanager Schiphol NeXt, ook een praktijkproef met gezichtsherkenning om luchtreizigers sneller te identificeren en naar de gates te loodsen. Ook wordt een nieuw wifinetwerk geïnstalleerd voor gratis internet en elektronische wegwijzers.

3. Getal van de dag: 2,5

Vakbond FNV verlaagt zijn algemene looneis voor het cao-seizoen 2017 naar 2,5 procent. Speerpunt van de Arbeidsvoorwaardenagenda 2017, die de FNV gisteren presenteerde, is het “eerlijk delen” van werk. Het terugdringen van het aantal flexbanen wordt daarin een topprioriteit. Cao-coördinator Mariëtte Patijn hekelt de wildgroei van het aantal oproepcontracten in de afgelopen jaren, de onderbetaling van zzp'ers en de toegenomen werkdruk en onzekerheid. Patijn wijst erop dat de looneis van 2,5 procent nog altijd erg fors is. Het opschroeven van de lonen met dat percentage zou een flinke koopkrachtverbetering betekenen, aldus Patijn. In sectoren waar veel winst wordt gemaakt streeft FNV in het nieuwe seizoen overigens nog naar meer loonsverhoging dan de algemene looneis.

4. Atradius lijft Graydon in

Meer overnamenieuws en net als bij Unilever ook hier zonder dat de overnamesom bekend werd gemaakt. Kredietverzekeraar Atradius neemt de Nederlandse leverancier van zakelijke informatie Graydon over, zo maakte Atradius maandag bekend. Atradius had al langere tijd een belang van 45 procent in Graydon en is nu enige aandeelhouder in het bedrijf.

5. Consumentenvertrouwen en -bestedingen stijgen opnieuw

Consumenten hebben in juli 2,2 procent meer uitgegeven dan in juli 2015, zo meldt CBS. Ze gaven vooral meer uit aan duurzame goederen zoals huishoudelijke apparaten en auto’s. Volgens de CBS Consumptieradar zijn ook de omstandigheden voor de consumptie in september gunstiger dan in juli. Daarnaast zijn consumenten een stuk positiever dan in augustus. Het consumentenvertrouwen steeg 6 punten en komt uit op 8. Consumenten oordelen vooral positiever over het economisch klimaat. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 18, tegen 7 in augustus. Daarnaast neemt ook de koopbereidheid toe. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 2, tegen -2 in augustus.

6. Tweet van de dag: Twitter zelf

Twitter is nog altijd niet in staat om nieuwe gebruikers aan te trekken. Volgens de meest actuele cijfers heeft het netwerk “slechts” 313 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Veel minder dan concurrerende diensten als Instagram en Facebook. Met de nieuwe regel dat foto's, video's, gifjes, peilingen en links naar andere tweets niet meer meetellen bij de limiet van 140 tekens hoopt het een groter publiek te trekken, en daarmee zichzelf uit het slop.

7. R&S Retail wil geld ophalen

R&S Retail, het beursgenoteerde moederbedrijf van modeketens Claudia Sträter, Miss Etam en Steps, wil dit najaar volgens topmannen Dieter Penninckx en Rens van de Schoor vers kapitaal ophalen door nieuwe aandelen uit geven. R&S investeert momenteel in de vernieuwing van verschillende ketens en ging onlangs op in het Belgische modebedrijf FNG. Op dit moment heeft het bedrijf volgens de bestuurders nog zo'n 40 miljoen euro aan cash achter de hand.

8. Manager van de dag: Toon Gerbrands

In de media staat hij te boek als dé ideale crisismanager voor de KNVB, maar Toon Gerbrands peinst er niet over. "Als ik mijn commitment geef aan een club, dan hou ik mij eraan", zegt de algemeen directeur van PSV maandag in een interview in het programma Van Liempt, Eén op Eén. Gerbrands heeft geen trek om zijn werk als directeur PSV te combineren met een parttime baan als directeur KNVB. "Zo’n dubbelfunctie is kansloos, zeker als je mijn verhaal net hoort over dingen goed doen."

9. Koffieautomaat: Slaaptekort gevaarlijker dan je denkt

 

10. Quote: Aaron Levie

Tekst en logo zijn geplaatst

Bron afbeelding: Flickr

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief