Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Taser profiteert van Ferguson-rellen; Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Plus: Nederlanders ceo's jobhoppen minder, Roompot stapt in luxe, Netflix groeit door en Tjolk maakt weer een comeback.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Een voormalige handelaar van Rabobank heeft bij een rechtbank in New York schuld bekend aan het manipuleren van het interbancaire rentetarief Libor. Dat maakte het Amerikaanse ministerie van Justitie bekend. De oud-handelaar, Paul Robson, werkte op het kantoor van Rabobank in Londen. Hij heeft bij de rechtbank in Manhattan toegegeven met collega's samengespannen te hebben om het Libortarief te beïnvloeden. Zijn veroordeling staat gepland voor 2017, aldus het ministerie van Justitie. Tot die tijd mag Robson op vrije voeten blijven, maar hij moet zich wel wekelijks melden bij de autoriteiten via het internet. In juni bekende een andere voormalige handelaar van Rabobank eveneens schuld aan fraude met Libor. Rabobank betaalde een boete van bijna 775 miljoen euro aan Amerikaanse en Europese toezichthouders in de zaak.

2. Nederlanders ceo's jobhoppen minder

In 2013 is 18% van de ceo's aan het roer van een bedrijf op de AEX en AMX weggegaan, een aanzienlijke daling ten opzichte van maar liefst 26% ceo-wisselingen in 2012. Dat blijkt uit de jaarlijkse Chief Executive Study van Strategy&. Het percentage vertrekkende Nederlandse ceo’s in 2013 ligt met 18% nog wel steeds hoger dan het wereldwijde gemiddelde (14,4%) en het gemiddelde in andere West-Europese landen (13%). Het percentage gedwongen, vroegtijdig vertrek van bestuursvoorzitters van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen door onenigheid binnen het bestuur of slechte prestaties, is vorig jaar ook sterk gedaald: naar 22% ten opzichte van 46% in 2012. Er is nog geen opwaartse trend waar te nemen in het aanstellen van vrouwelijke ceo’s. Het percentage vrouwelijke bestuursvoorzitters dat in de afgelopen tien jaar bij een Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen aan het roer is komen te staan ligt op 2%, wat lager is dan het wereldwijde percentage van 2.8%.

3. Roompot stapt in luxe

Roompot Vakanties gaat zich richten op vakantiegangers die zich kunnen veroorloven duizenden euro's per week neer te tellen voor een exclusief verblijf in een villa in bijvoorbeeld Italië, Griekenland, Thailand of Zuid-Afrika. De Nederlandse onderneming, groot geworden met de exploitatie van vakantieparken en de verhuur van vakantiehuisjes aan de Zeeuwse kust, heeft hiervoor de merknaam Largo Villas in het leven geroepen. Roompot treedt op als bemiddelaar tussen vakantieganger en de eigenaar van de villa's. Het bedrijf heeft inmiddels 800 villa's in het bestand. Het bedrijf streeft naar verdubbeling van de omzet in 2017, ten opzichte van die in 2013. De cijfers over dat jaar zijn nog niet opgemaakt, maar Van Cutsem schat dat de omzet iets boven de 300 miljoen euro uitkomt. In 2012 haalde de onderneming een omzet van 255 miljoen euro en een operationele winst van 23 miljoen euro. Roompot maakt geen nettocijfers bekend. Roompot is in handen van investeringsmaatschappij Gilde Buy Out Partners. Van Cutsem heeft een minderheidsbelang.

4. Luxe merken doen aangifte tegen Beverwijk

Acht merkeigenaren hebben aangifte gedaan tegen de Beverwijkse Bazaar voor het faciliteren van namaakhandel. Het gaat onder meer om de merkhouders Armani, Beats by Dr. Dre, Björn Borg, Chanel, Coty (namens Davidoff en Joop) en True Religion. Dit maakte Deterink Advocaten en Notarissen maandag namens de merkhouders bekend. Volgens de merkhouders is sprake van voortdurende bevordering van de handel in vervalste merkartikelen op de Bazaar in Beverwijk. In de afgelopen maanden ging een team van inkopers herhaaldelijk naar de bazaar om testaankopen te verzamelen. 'Meer dan 90 procent van de gekochte items was voorzien van de merken van de merkhouders namens wie aangifte werd gedaan. Deze producten zijn onderzocht door de merkhouders en 90 procent werd beoordeeld als namaak', aldus het advocatenkantoor.

5. Taser profiteert van Ferguson-rellen

De fabrikant van politiewapens Taser is in trek op de beurs in New York sinds het uitbreken van de rellen in de Amerikaanse stad Ferguson. Het aandeel is in een paar dagen tijd een kwart meer waard geworden, meldde nieuwszender CNN maandag. Taser is voornamelijk bekend als leverancier van stroomstootwapens, maar volgens CNN gokken beleggers vooral op een groeiende vraag naar de draagbare camera's die het bedrijf ook maakt. De politie zou die kunnen gebruiken om beelden te maken van hun eigen optreden, om beschuldigingen van bijvoorbeeld excessief geweld tegen arrestanten te kunnen ontkrachten. De rellen in Ferguson, in de staat Missouri, braken vorige week uit nadat een agent een ongewapende zwarte tiener had doodgeschoten.

6. Tjolk maakt weer een comeback

Het Amsterdamse bedrijf Galatrada brengt het zuiveldrankje Tjolk opnieuw op de markt, zo schrijft Het Parool. Ondernemer Niek Nielen hoopt in te spelen op nostalgische gevoelens van oudere consumenten. Vanaf half september zal Tjolk te koop zijn bij Jumbo, vanaf 1 oktober bij Plus. Nielen is nog in gesprek met Albert Heijn. Het is niet voor het eerst dat Tjolk een comeback maakt. In 2008 werd de merknaam gekocht door Sjoerd Stouten, twee laar later bracht hij het drankje op de markt. Deze comeback stierf echter een vroege dood, door kwaliteitsproblemen. Lees ook:

7. Nederland grootste frietverkoper van EU

Nederland produceerde (in euro’s) in 2013 bijna een derde van de totale Europese productie van bevroren aardappelproducten. Daarmee is Nederland de grootste producent van friet, aardappelschijfjes en rösti van Europa, gemeten in euro's. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Nederlandse bevroren-voedselbranche verwerkte minder aardappelen dan in 2012, maar door hoge aardappelprijzen na een koud voorjaar bleef de omzet gelijk. Nederland produceerde vorig jaar 1,4 miljard kilo diepvriesaardappelen, met een waarde van 1,1 miljard euro. België verwerkte zo’n 60 miljoen kilo meer en was daarmee naar hoeveelheid de grootste producent van Europa. Nederlanders aten zelf 306 miljoen kilo diepvriesaardappelen, ofwel ruim 18 kilo per hoofd van de bevolking.

8. 'Autoverkopen naar dieptepunt'

Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, heeft zijn verwachting voor de autoverkoop in 2014 drastisch neerwaarts bijgesteld. De organisatie gaat er nu vanuit dat dit jaar zo'n 380.000 nieuwe auto's worden verkocht in Nederland, het laagste jaaraantal sinds 1969. Eerder ging Aumacon nog uit van ongeveer 415.000 nieuwe verkopen. Hoe komt dat? Er zijn minstens drie redenen voor. Lees verder:

9. Getal van de dag: 7

Het gaat goed met Netflix in Nederland. Volgens onderzoek van Telecompaper heeft 7 procent van de Nederlandse bevolking toegang tot een bepaald abonnement op de streaming videodienst. Een half jaar geleden was dat nog maar 4 procent. 40 procent van de Netflix-gebruikers kijkt content via de laptop, 37 procent doet dat op een televisie die op internet is aangesloten. Het onderzoek werd gehouden onder 6.600 Nederlanders.

 10. Koffieautomaat: De impact van Airbnb

De impact van Airbnb in Nederland wordt zichtbaar via deze interactieve kaart van Amsterdam. Je ziet er blauwe en oranje stipjes, waarbij de blauwe stipjes officiële hotels zijn en de oranje stipjes staan voor woningen die op deelplatform Airbnb worden aangeboden. In Amsterdam staan ruim 6.000 woningen op Airbnb.
 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief