1. Ahold Delhaize en collega’s willen omstreden Braziliaanse wet voorkomen
Een groep Europese supermarktconcerns dreigt geen zaken meer te doen met Braziliaanse vee- en voedselindustrie als een omstreden wet wordt aangenomen. Die wet zou bescherming bieden aan mensen die illegaal stukken land in het Amazoneregenwoud claimen om er landbouw- of veegrond van te maken. De bedrijven stuurden een open brief aan de regering van Brazilië. Ahold Delhaize is een van de ondertekenaars. Milieuorganisatie Mighty Earth is sceptisch: “Het zijn wederom stoere woorden van Ahold Delhaize en andere supermarkten. Maar we vrezen dat het daarbij blijft.”
2. Air France-KLM boekt 1,5 miljard kwartaalverlies
Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal een verlies geleden van 1,5 miljard euro, op een omzet van 2,2 miljard. De luchtvaartmaatschappij vervoerde nog geen 5 miljoen passagiers, een daling van ruim 73 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020. Ondanks de vier miljard van de Franse staat, die het bedrijf opnieuw te hulp schoot, heeft AF-KLM een schuld van 12,5 miljard euro. De luchtvaartmaatschappij overweegt dan ook nog eens extra kapitaal op te halen.
3. Fors meer cao’s met afspraken over thuiswerken
Thuiswerken staat duidelijk bovenaan de lijstjes bij het cao-overleg. Afspraken hierover worden steeds vaker vastgelegd in de cao’s. Bij alle overeenkomsten die dit jaar ingaan of al zijn ingegaan, is het percentage opgelopen naar 31 procent, meldt NU.nl. Volgens werkgeversorganisatie AWVN is sprake van een ‘versnelde evolutie’ van het thuiswerken. Werkgevers en werknemers maken steeds vaker afspraken over thuiswerken. Dat gebeurt op de werkvloer, bijvoorbeeld via de ondernemingsraad, maar steeds vaker worden de afspraken ook vastgelegd in de cao. Vorig jaar was maar in 8 procent van de collectieve arbeidsovereenkomsten iets opgenomen over thuiswerken.
4. Booking.com snapt negatieve imago niet
Nederlanders lopen niet per se weg met Booking.com. En dat zorgt bij Chief Marketing Officer Arjan Dijk voor gefronste wenkbrauwen. ‘Toen ik twee jaar geleden bij Booking begon, dacht ik echt dat Nederlanders dit het meest fantastische bedrijf van het land vinden. Dat iedereen trots was op een Nederlands technologiebedrijf dat wereldwijd zo’n rol speelt’, zegt Dijk tegen NU.nl. Een misvatting dus. Dijk steekt ook de hand in eigen boezem. ‘De focus lag erop om wereldwijd het merk neer te zetten en groot te worden. We zijn daarbij vergeten te vertellen wat onze bijdrage aan Nederland is.’ Overigens maakte zijn bedrijf woensdagavond bekend dat de kwartaalwinst (nog steeds) is gehalveerd door corona.
5. CO2-uitstoot in coronajaar 2020 fors minder
De CO2-uitstoot van grote bedrijven is in coronajaar 2020 fors minder geworden. De uitstoot nam af met 11,5 procent, zo berekende de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Fabrieken gingen noodgedwongen op slot vanwege de pandemie. Tegelijkertijd slonk de vraag in de industrie. De emissiewaakhond onderzoekt nog de exacte impact van de crisis. De NEa hield 419 bedrijven tegen licht, die samen verantwoordelijk zijn voor ongeveer de helft van de totale CO2-uitstoot in Nederland. De uitstoot nam het meest af in de energiesector, door de sterk verminderde inzet van steenkool.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: aandeelhouders gaan beloningsbeleid te lijf
Beursgenoteerde bedrijven krijgen een loonsverhoging voor de top er niet zomaar meer door. Dit jaar kregen Flow Traders, Vastned en Besi geen goedkeuring voor hun beloningsbeleid, terwijl de aandeelhouders van AkzoNobel de beloningsparagraaf in het jaarverslag afkeurden. Nu minimaal 75 procent van de de aandeelhouders moet instemmen met de bestuursbeloning, is het gedaan met de haast vanzelfsprekende goedkeuring. Aandeelhouders zijn steeds kritischer over de structuur van het beleid en de hoogte van de beloning, constateert Rients Abma, directeur van Eumedion, de belangenclub van institutionele beleggers, in het FD. ‘Zeker bij bedrijven die de bestuurdersbeloning fors verhogen.’
7. Zoom-topic: Ruim 100 nieuwe vliegmaatschappijen willen de lucht in
Post-corona gaan we minder vliegen? Niet als het aan spiksplinternieuwe luchtvaartmaatschappijen ligt als EGO Airways en SkyAlps. Er zouden wereldwijd ruim honderd nieuwe luchtvaartmaatschappijen de lucht in willen, waarvan meer dan dertig in Europa. En dat is geen gekke, maar een perfecte timing, stelt luchtvaartplatform Allplane. Reizigers staan weer te popelen en vooral budgetvliegers zouden daarvan kunnen profiteren. Bestaande maatschappijen doeken mogelijk bepaalde routes op, of ze gaan minder vaak vliegen. Nieuwkomers zullen proberen die gaten op te vullen.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates