1. Shell schrapt 200 banen bij duurzame tak
Shell schrapt 15 procent van de banen bij de tak die oplossingen voor duurzame energie ontwikkelt. Dat bevestigde het olie- en gasconcern woensdag tegenover persbureau Reuters. Ook schroeft Shell de activiteiten op het gebied van waterstof terug.
Met de ingreep wil topman Wael Sawan de financiële resultaten van Shell verbeteren. Hij volgde begin dit jaar de Nederlander Ben van Beurden op en paste meteen de bedrijfskoers aan. Shell presteert slechter dan concurrenten ExxonMobil en Chevron, die vol investeren in olie en gas. Sawan zet daarom het mes in de duurzame tak, die op de korte termijn nog niet winstgevend genoeg is.
2. Vol stroomnet reden voor vertrek bedrijven
Een beroerd vestigingsklimaat? Nederland onaantrekkelijk voor investeerders? VNO-NCW en MKB-Nederland trokken begin dit jaar aan de bel. De lobbyclubs vreesden dat bedrijven om deze redenen uit Nederland zouden vertrekken.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat liet hiernaar onderzoek doen. Daarvoor zijn onder meer interviews gehouden met bedrijven die de afgelopen drie jaar hun heil elders zochten. Daarbij blijkt in de meeste gevallen het ondernemingsklimaat in Nederland een ondergeschikte rol te hebben gespeeld. Het Nederlandse belastingklimaat speelde nauwelijks een rol bij hun vertrek, schrijft RTL Nieuws. Wel waren personeelstekort, het gebrek aan ruimte en het overvolle stroomnet belangrijke ‘pushfactoren’ die meewogen in de gang naar het buitenland.
3. Leegloop bij KLM zet door
Het aantal Nederlanders in de top van Air France-KLM neemt verder af. De hoogste strategiebaas Pieter Bootsma vertrekt, zo bevestigde hij aan De Telegraaf. En hij is niet de enige. Senior Vice President Digital Pieter Groeneveld stapt op, net als hoofd van de vliegdienst Vincent van Hooff.
Ook bij KLM hebben meerdere hoge managers recent het bedrijf verlaten. ‘Mensen met veel inhoudelijke kennis vertrekken, waardoor Parijs de regie nog meer naar zich toe kan trekken’, zegt een ingewijde tegen De Telegraaf. ‘Zonder inhoud bij KLM heeft de holding geen serieus tegenspel meer vanuit Amstelveen.’
4. Hans Biesheuvel vertrekt bij Ondernemend Nederland
Na tien jaar vindt Hans Biesheuvel het mooi geweest. Hij vertrekt per 1 december als voorzitter van belangenvereniging Ondernemend Nederland (ONL). ‘Ik ben er trots op dat iedereen de telefoon opneemt als ik bel. Of het nou ambtenaren, Kamerleden of ministers zijn’, zegt de 58-jarige Biesheuvel tegen De Telegraaf. Biesheuvel wordt opgevolgd door Erik Ziengs, voormalig Kamerlid voor de VVD.
5. Adyen ziet 2 miljard aan beurswaarde verdampen
En weer een klap voor Adyen. Het fintechbedrijf verloor woensdagochtend 2 miljard euro aan beurswaarde. Na een aanvankelijke dip van 12 procent krabbelde het aandeel weer iets op en sloot uiteindelijk 6,6 procent lager.
De reden voor de duikvlucht: een omzetwaarschuwing van de Franse branchegenoot Worldline, dat zelfs 59 procent en daarmee 3 miljard euro minder waard werd op de beurs. Volgens Worldline houden consumenten vaker de hand op de knip, met name in Duitsland.
Adyen kwam afgelopen augustus zelf met teleurstellende halfjaarcijfers. Daarop dook het aandeel bijna 40 procent omlaag.
Lees ook: Adyen plots miljarden minder waard op de beurs: wat is er aan de hand?
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Bénédicte Ficq, de schrik van Chemours, Tata en de tabaksindustrie
Ze streed tegen de tabaksindustrie en doet nu namens omwonenden aangifte tegen Chemours en Tata Steel. Advocaat Bénédicte Ficq is voor geen kleintje vervaard. De Volkskrant schreef een profiel van de vrouw die meerdere keren werd gekozen tot beste strafpleiter van Nederland. Zeven jaar geleden koos ze voor een ander carrièrepad. Nu verdedigt ze geen boeven meer, maar gaat ze achter vervuilende multinationals aan.
7. Bij de koffieautomaat: Crocs lanceert zijn lelijkste schoen ooit
Ja, Crocs kunnen nóg lelijker. Het Amerikaanse bedrijf bracht deze week een nieuw model uit in de VS. Het zijn zwarte, glimmende cowboylaarzen, inclusief sierspoor. Prijskaartje: 120 dollar. En alleen tijdelijk te koop.
‘Spuuglelijk’, volgens sommige reacties op sociale media. Al is Crocs het daar natuurlijk om te doen. Oordeel zelf:
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates