Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rutte ziet kansen voor bedrijven na code rood voor klimaat – PostNL breidt bezorgcapaciteit uit

En verder: Nederlandse bedrijven binnen Europa al koploper op het gebied van groene investeringen, Coolcat keert na twee jaar terug in de winkelstraat en Alibaba onder vuur vanwege #MeToo.

demissionair premier Mark Rutte

1. Rutte wil Olympisch kampioen klimaataanpak worden

De recente overstromingen en het alarmerende VN-klimaatrapport drukken iedereen met de neus op de feiten. Maar ze bieden volgens demissionair premier Mark Rutte ook kansen. Hij wil dat Nederland, schrijft het FD, net als bij de Olympische Spelen, vooroploopt als het gaat om de klimaataanpak. Dat kan leiden tot innovatie, economische groei en ‘miljoenen banen’. Rutte voegde eraan toe dat het kabinet de komende weken knopen door moet hakken over extra maatregelen om de Nederlandse CO2-uitstoot te verlagen. Er zit volgens hem ‘een gat tussen de doelstelling en wat de huidige afspraken opleveren’. Volgens het VN-rapport is er inmiddels sprake van ‘code rood’. De zeespiegel is al 20 centimeter gestegen en stijgt steeds sneller, de gemiddelde temperatuur op aarde dreigt deze eeuw met zeker 2 graden toe te nemen. Dat zorgt voor extreem weer in alle delen van de wereld, zoals overstromingen en aardbevingen.

2. Nederlands bedrijfsleven al koploper groene investeringen

Nederlandse bedrijven investeren relatief vaak in het klimaat, blijkt uit een rapport van de Europese Investeringsbank (EIB). Bijna 60 procent van ons bedrijfsleven heeft groene investeringen gedaan, terwijl het gemiddelde voor de EU op 45 procent ligt en in de VS op 32 procent. Daarmee staat het Nederlandse bedrijfsleven op een tweede plaats achter Finland waar 62 procent van de bedrijven investeringen heeft gedaan die positief uitpakken voor het klimaat. Nederland heeft verder ook relatief veel medewerkers die ‘klimaat toegewijd’ zijn: 35 procent tegenover gemiddeld 23 procent in de rest van Europa.

3. PostNL investeert bijna miljard in uitbreiding

Omdat Nederlanders steeds meer online winkelen gaat PostNL de bezorgcapaciteit vergroten. Volgens topvrouw Herna Verhagen is er met die uitbreiding tussen nu en 2024 bijna 1 miljard euro gemoeid. Dat geld gaat, schrijft de NOS, onder andere zitten in pakketautomaten. Daarvan wil PostNL er verspreid over het land 1500 neerzetten. Klanten kunnen straks 24 uur per dag bij de automaten terecht om hun pakje op te halen. Ze komen op straat en in bijvoorbeeld supermarkten te staan.

4. Coolcat gaat het toch weer proberen in winkelstraat

Het is nog maar een proef, en het gaat nog maar om één winkel, maar kledingketen Coolcat keert terug in de winkelstraat. Oprichter Roland Kahn wil het begin volgend jaar toch weer proberen, zegt hij tegen vakblad Retailtrends. Coolcat (destijds tachtig winkels) ging twee jaar geleden failliet en liet een schuld achter van 30 miljoen euro. Kahn zei destijds dat de verschuiving naar online definitief was en dat hij geen toekomst meer voor de stenen winkels zag. Uiteindelijk kocht hij het merk terug uit de failliete boedel en maakte hij online een doorstart. Sindsdien wordt Coolcat Junior via de eigen site en via Wehkamp en Kleertjes.com verkocht.

5. Branson wil deel Virgin Atlantic naar de beurs brengen

Richard Branson wil een deel van zijn luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic naar de beurs brengen. Volgens NU.nl raakt de Britse ondernemer, die 51 procent van de aandelen bezit, hierdoor zijn meerderheidsbelang zo goed als zeker kwijt. Branson en mede-eigenaar Delta Airlines hopen met de beursgang geld op te halen om Virgin Atlantic er weer bovenop te helpen na de coronapandemie. In april zei de luchtvaartmaatschappij voor dit jaar te rekenen op een verlies van omgerekend 1 miljard euro. Voor volgend jaar wordt wel weer winst verwacht.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: #MeToo bij Alibaba

De Chinese webwinkel Alibaba ligt onder vuur omdat het bedrijf seksueel misbruik genegeerd zou hebben. Alibaba lag al onder een vergrootglas van de Chinese overheid, dat het grote techbedrijf te machtig vindt worden. Nu dreigt ook de Chinese publieke opinie zich tegen het bedrijf te keren, schrijft NRC Handelsblad. Leidinggevenden van Alibaba zouden niets gedaan hebben met de herhaalde meldingen van een vrouw die door haar leidinggevende was gekust en betast. Ook weigerden ze de leidinggevende te ontslaan. De zaak is een deuk in het imago van Alibaba, dat zich progressief profileert. Tegelijk geeft het nieuwe energie aan de #MeToo-beweging, die maar moeizaam voet aan de grond krijgt in China.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Apple lijkt onder de indruk van de stortvloed aan kritiek op de aangekondigde maatregelen om de verspreiding van kinderporno tegen te gaan. Dat concludeert de Volkskrant. Een van die maatregelen is dat iPhones en andere Apple-apparaten worden gescand op de aanwezigheid van beelden van seksueel misbruik. Na een open brief van privacy-voorvechters aan Apple en felle kritiek van onder andere Edward Snowden komt het techbedrijf nu met meer uitleg. Daarin benadrukt Apple dat het zijn systeem niet zal gebruiken om in te gaan op verzoeken van regeringen. Critici als Snowden vinden dat weinig overtuigend. ‘Als ze je telefoon nu kunnen scannen op kinderporno kunnen ze dat straks op iets anders.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates