1. Recordomzet Apple dankzij iPhone 11 en AirPods
Apple heeft het afgelopen kwartaal een recordomzet van 91,8 miljard dollar geboekt, vooral door een sterke vraag naar de nieuwste iPhones in de feestmaand december. “We zien dit als een krachtig signaal van tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van onze klanten”, zegt CEO Tim Cook volgens Business Insider over de recordcijfers. De iPhone 11 verkocht beter dan verwacht, maar ook de AirPods, Apple Watch en diensten als Apple TV+ deden het goed.
2. Philips neemt afscheid van huishoudelijke apparaten
Philips zet de divisie huishoudelijke apparaten in de verkoop en neemt zo afscheid van de Senseo, airfryers en stofzuigers. Het ooit zo machtige conglomeraat gaat zich volledig richten op medische technologie. “Om te winnen, moet je keuzes maken”, zegt Philips-topman Frans van Houten daarover tegen NRC Handelsblad. “Wat werkte in het verleden, hoeft niet te werken in de toekomst.” Als grote speler in medische technologie en data concurreert Philips met de Amerikaanse techreuzen Google, Apple en Microsoft, die zich de laatste jaren ook vol op die enorme groeimarkt hebben gestort. “In de gezondheidstechnologie gaat het snel”, zegt Van Houten. “De grote techbedrijven proberen ook in de voorhoede te komen. Ik wil niet naar achteren leunen om dat te zien gebeuren.”
3. Renault stelt Luca de Meo aan als CEO
De Italiaan Luca de Meo treedt op 1 juli aan als nieuwe CEO van Renault. Met zijn aanstelling hoopt het Franse autoconcern het tijdperk-Ghosn definitief achter zich te laten, schrijft RTL Z. Na het gedwongen vertrek van de in Japan van fraude en belastingontduiking verdachte Carlos Ghosn begin vorig jaar, werd zijn rechterhand Thierry Bolloré aangesteld als topman. Maar Bolloré zorgde niet voor de gewenste resultaten en lag vanwege zijn jarenlange nauwe samenwerking met Ghosn niet goed bij de Japanse samenwerkingspartner Nissan. Hij werd in oktober ontslagen en nu is in de 52-jarige De Meo een opvolger gevonden die een compleet nieuw tijdperk moet inluiden. De Italiaan begon zijn carrière bij Renault, maar heeft daarna ook bij Toyata, Fiat en Volkswagen gewerkt en spreekt vijf talen. Hij was tot vorige maand directievoorzitter van Seat en stapte daar op eigen verzoek op om bij Renault aan de slag te kunnen.
4. Marketingtopper Cindy Tervoort nieuwe directeur Beerwulf
Marketingdirecteur Cindy Tervoort van Heineken in Groot-Brittannië keert terug naar Nederland om managing director te worden bij online bierwinkel Beerwulf, meldt Campaign Live. Ze moet de internationale uitbreiding en winstgroei van Beerwulf verder aan gaan drijven. Beerwulf is een dochterbedrijf van Heineken en verkoopt zowel de eigen producten van het bierconcern als bieren van derde partijen. Tervoort wordt door de directeur van de Britse tak van Heineken, David Forde, volop geprezen voor haar marketingwerk daar de laatste jaren, vooral op het gebied van duurzaamheid en digitale transformatie.
5. Oud-directeur moet ESNW negen ton terugbetalen
Voormalig directeur Marc Kok moet het Noord-Hollandse installatiebedrijf ESNW ruim 9 ton terugbetalen. In hoger beroep oordeelde het Amsterdamse gerechtshof volgens RTL Z dat hij dat geld met ‘bewust roekeloze’ transacties aan het bedrijf heeft onttrokken. Zelf zegt Kok altijd in het belang van ESNW te hebben gehandeld en slachtoffer te zijn geworden van oplichting. Hij werd in 2016 ontslagen en sindsdien probeert ESNW de geleden schade op hem te verhalen.
6. Must read: Waarom vrouwelijke ondernemers toegang moeten krijgen tot zakelijke netwerken
Als er net zoveel vrouwelijke als mannelijke ondernemers zouden zijn, zou de wereldeconomie met 3 tot 6 procent groeien, blijkt uit onderzoek van de gezaghebbende Boston Consulting Group. Maar in veel delen van de wereld hebben vrouwen nog wel een flinke zet nodig. De focus ligt vaak op het verlenen van krediet en het trainen van vrouwelijke ondernemers, maar de toegang tot zakelijke netwerken wordt vaak vergeten, schrijft Harvard Business Review. Als grote bedrijven en andere ondernemers vrouwen met een startup in gaan bedden in hun netwerken zullen de vrouwelijke ondernemers daar niet alleen op een directe manier van profiteren, maar ook ambitieuzer worden met groei- en innovatieplannen voor hun bedrijf.
7. Koffieautomaat: Achtergelaten laptop KPN-monteur geeft toegang tot gevoelige informatie overheden en NAVO
Een laptop die een monteur van KPN bij een klant was vergeten gaf met slechts een paar muisklikken toegang tot waardevolle informatie over zakelijke klanten, overheidsdiensten en zelfs het Amerikaanse leger en de NAVO. Trouw kon op de achtergelaten laptop makkelijk toegang krijgen tot het intranet TeamKPN, waar maar liefst 16.000 dossiers van zakelijke en publieke klanten te vinden zijn. Kwaadwillenden kunnen daar misbruik van maken. Om toegang tot het intranet te krijgen is geen beveiligde verbinding of tweestaps-verificatie nodig.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws en het beste van management en leiderschap in de vorm van artikelen, analyses, expertblogs en columns.