Plus: Autodealers verdwijnen straatbeeld, 'Ikea tilt fiscus voor 1 miljard', 'Renault wil Lada redden'.
Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:
1. Opnieuw D-Day voor V&D
Vandaag (maandag) moet duidelijk worden of een doorstart V&D mogelijk is. Het afgelopen weekend gingen de onderhandelingen tussen zakenman Roland Kahn en de curatoren in volle hevigheid door. RTLZ meldt op basis van een ingewijde dat er inmiddels met '35 verhuurders min of meer een deal is gesloten'. De bron: 'Wel staan soms nog kleine vragen open, over een kelderverdieping of een roltrap. Strikt genomen is het dan de vraag of je het contract al mag afvinken'.
Niettemin zijn er nog een paar onzekerheden. Zo moet Kahn klaarkomen met zijn thuisbank ING betreffende de financiering. Ook de leveranciers moeten hun goedkeuring voor de reddingsplannen nog geven. Het personeel krijgt nog tot en met vandaag (maandag) uitbetaald door het UWV. De ondernemingsraad van de V&D adviseert om uiterlijk dinsdag 16 februari 'de benodigde handelingen voor het aanvragen van een uitkering te hebben vervuld'. Kahn wil met 45 winkels doorstarten. Bij V&D werken 8.000 mensen.
2. Duitsers willen dopingtest voor auto's
Duitsland wil onaangekondigde controles uitvoeren op de uitstootwaarden van auto's. Dit zegt de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt tegenover schandaalkrant Bild. Dobrindt maakt in het gesprek ook een vergelijking met sporters: de controles zullen elk jaar en onaangekondigd gaan plaatsvinden. Een manier is om willekeurig automodellen van autoverhuurbedrijven uit te kiezen voor een test, aldus Bild. De maatregelen volgen na het sjoemelsoftwareschandaal van Volkswagen. De automaker uit Wolfsburg heeft in totaal 6,7 miljard euro gereserveerd om de schade bij bestaande (diesel) modellen te herstellen. Ook is nog eens 2 miljard euro extra uitgetrokken voor vergoedingen aan milieudiensten of andere toezichthouders.
3. Autodealers verdwijnen uit straatbeeld
In drie jaar tijd is het aantal autodealers met driehonderd stuks afgenomen. Dit meldt autovakblad Automotive Management na eigen onderzoek. Het gaat om een procentuele afname van bijna 13 procent. Bij Renault ging het om 40 minder dealervestigingen. Maar ook importeur Pon, greep stevig in. Skoda en Seat worden waar mogelijk bij de grote Volkswagen- en Audi-dealers ondergebracht en dat betekent een forse afname in het aantal verkooppunten. Veel van de verdwenen dealervestigingen krijgen een andere invulling zoals een servicekantoor of aftersalesvestiging. Aftersales zijn juist weer toegenomen: van 750 begin 2014 naar 820 nu.
4. Groenen: 'Ikea tilt fiscus voor 1 miljard'
Ikea heeft tussen 2009 en 2014 ruim één miljard euro belasting ontweken via een constructie die draait om een dochteronderneming die staat geregistreerd in Nederland, IKEA Systems. Dat blijkt uit berekeningen van de Groenen in het Europees Parlement, meldt de Volkskrant. Via de ‘Nederlandse route’ zouden allerlei EU-landen tientallen miljoenen euro’s zijn misgelopen. Zo zou er in Duitsland voor 35,6 miljoen euro zijn ontweken, en in Frankrijk 23,8 miljoen euro. Het is al langer bekend dat de Zweedse meubelmoloch allerlei stichtingen en vennootschappen heeft opgericht in landen als Liechtenstein, Luxemburg en ook Nederland. Maar nog niet eerder was berekend hoe groot de omvang van de belastingontwijking is.
5. 'Renault moet Lada redden'
Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland, zit na een recordverlies in diepe (financiële) problemen. Het roept de hulp in van
grootaandeelhouder Renault en Nissan om zichzelf overeind te houden. In thuisland Rusland is de vraag naar nieuwe auto's compleet ingestort. Ernst & Young heeft berekend dat fabrikant van Lada 67,8 miljard roebel (763 miljoen euro) tekortkomt. Topman Carlos Ghosn van Renault heeft in ieder geval toegezegd met financiële hulp te komen, getuige deze verklaring aan persbureau Bloomberg.
6. EasyJet voorziet stijgende lijn
Prijsvechter EasyJet heeft in Europa nog genoeg doorgroeimogelijkheden. Dit zegt topvrouw Carolyn McCall van de vliegtuigmaatschappij tegen persbureau AFP. Ze ziet genoeg kansen om passagiers te kapen van gevestigde 'legacy carriers' zoals KLM-Air France, British Airways, Lufthansa en Iberia. McCall ziet vooral in Frankrijk nog groeikansen, waar het een marktaandeel van 15 procent heeft en AirFrance sinds jaar en dag marktleider is. Sinds McCall in 2010 aantrad, is de winst van 50 miljoen Britse pond winst voor belasting (ebitda) toegenomen naar 700 miljoen pond (891 miljoen euro) in het afgelopen financiële jaar. EasyJet overweegt op termijn ook 'longhaul' vluchten (die tussen 6 en 12 uur duren) uit te voeren.
7. Kassa voor ceo Bank of America
Brian Moynihan heeft in 2015 23 procent meer verdiend dan in 2014. De hoogste baas van de Bank of America streek 16 miljoen dollar aan beloningen op, waarvan 14,5 miljoen dollar in aandelen en 1,5 miljoen dollar aan basissalaris. Hij is daarmee een vreemde eend in de bijt, want de meeste ceo's op Wall Street leverden in. Dit meldt persbureau Bloomberg. Saillant is dat Moynihan veel kritiek te verduren kreeg in 2015 vanwege tegenvallende prestaties. De Bank of America zou onderpresteren ten opzichte van de concurrentie. Het aandeel werd vorig jaar 5,9 procent minder waard. Wel gingen de kosten met 24 procent omlaag onder Moynihan.
8. Manager van de dag: Julian Donkerton
Oprichter Julian Dunkerton (50) van modemerk SuperDry verkoopt voor 53 miljoen pond (ruim 68 miljoen euro) aandelen in moederbedrijf Supergroup om zijn scheiding te kunnen betalen. Dat schrijft de krant The Independent zondag. Opvallend is dat mede-oprichter James Holder drie jaar geleden voor 20 miljoen pond stukken van de hand deed om dezelfde reden.
Dunkerton bezit na de transactie nog ruim 27 procent van de aandelen Supergroup, dat op basis van de slotkoers van afgelopen vrijdag 294 miljoen pond waard is. Dunkerton richtte het modemerk in 2003 op. Inmiddels worden hun shirts in winkels in meer dan honderd landen verkocht.
9. Getal van de dag: 0
Een bijzonder sprookje, dat Amazon. Ooit begonnen als een veredelde digitale boekenwinkel, maar uitgegroeid tot een gigantisch dozenschuiversimperium dat zijn weerga niet kent. De echte slag slaat Bezos met zijn Amazon Web Services, de grootste aanbieder van cloudhosting ter wereld. Deze hoster is zo groot, dat zo ongeveer de helft van alle grote internetbedrijven klant is, waaronder Netflix. Dat inmiddels geen enkel eigen datacenter meer heeft en alle content bij AWS heeft staan. En eigenlijk is dat best bijzonder, want op een ander slagveld concurreren de twee hevig om de videostreamer op het internet. Maar ze hebben allebei baat bij de samenwerking. Ten eerste vanwege hun collectieve strijd tegen de kabelaars. En ten tweede omdat ze er allebei goed aan verdienen. Netflix profiteert van Amazons superieure infrastructuur, en Amazon harkt lekker geld binnen.
Lees meer op MT.nl:
-
Hoe ongezond is werken bij Amazon?
- High-tech met dozen slepen: Amazon gebruikt robots in zijn magazijn
- Amazon-directeur: 'Al honderdduizenden Kindle-klanten in Nederland'
10. Koffieautomaat: 'Actiefiguur' Trump in Cruz-commercial
Trump in 'actie' in onderstaande campagnecommercial van tegenstrever Ted Cruz.
Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.