1. Whyz Executive Search wint MT1000
Whyz Executive Search is de beste zakelijke dienstverlener van Nederland. Internetbedrijf Strato en Sales Improvement Group zijn respectievelijk nummer twee en drie. Dat blijkt uit de MT1000, het jaarlijkse onderzoek door de Universiteit van Amsterdam in opdracht van MT/Sprout onder ruim vierduizend zakelijke beslissers. De zakelijke beslissers zijn daarin bevraagd over de kwaliteit en klantgerichtheid van de dienstverleners waarmee ze zakendoen.
2. Omikronvariant dwarsboomt herstel TUI
De omikronvariant van covid-19 dreigt het voorzichtige herstel van het toerisme in de kiem te smoren. De topman van TUI Group schetste een somber vooruitzicht tijdens de presentatie van de jaarcijfers, meldt Reuters. Hij had meer herstel verwacht voor de komende winter, maar het Duitse concern rekent nu nog maar op 60 procent van het aantal winterboekingen van 2019. Aanvankelijk zette het bedrijf in op 80 procent. Het reisbedrijf haalde in zijn gebroken boekjaar 4,7 miljard euro omzet, 40 procent minder dan het jaar ervoor.
3. Patagonia-topman: bedrijven zonder klimaataanpak naar de hel
Ryan Gellert, ceo van het activistische outdoormerk Patagonia dat onder zijn leiding nog een tikkeltje activistischer lijkt te worden, ziet de klimaataanpak van grote bedrijven met lede ogen aan. Volgens de topman hangt de corporate wereld van hypocrisie aan elkaar. ‘The corporat sector has historically been full of shit, and the sector is still full of shit’, aldus Geller tegenover Fastcompany. Hij beweert dat er een speciale plek in de hel is voor bedrijven die niet vechten tegen klimaatverandering.
4. Chemieconcern Nouryon aangeklaagd vanwege verplicht kantoorwerk
Een drietal vakbonden klagen chemieconcern Nouryon aan bij de Inspectie SZW. FNV, CNV en VMHP melden zich bij de inspectie omdat 475 kantoormedewerkers zich ten minste drie dagen per week op kantoor moeten melden, meldt Nu.nl. Het bedrijf stelt personeel zo bewust bloot aan het risico besmet te raken met het coronavirus, aldus FNV. Het is onbekend wanneer de inspectie uitspraak doet.
5. Detecteren cyberaanval kost Nederlandse organisaties zes dagen
Nederlandse bedrijven hebben gemiddeld 138 uur nodig om een cybersecurity-incident te detecteren. Vorig jaar lag dit nog op 124 uur. Dit blijkt uit een onderzoek onder 2200 IT-professionals en cyberveiligheidexperts. Nederlandse organisaties reageren daarmee trager dan bedrijven in andere Europese landen. In het Verenigd Koninkrijk (66 uur), Frankrijk (78 uur), Spanje (81 uur), Italië (112 uur) en Duitsland (120 uur) ligt de gemiddelde tijd om een dreiging te detecteren een stuk lager. Volgens onderzoeker CrowdStrike is vooral de versnipperde en verouderde infrastructuur een groot probleem.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must listen: Wat andere bedrijven kunnen leren van de Booking-fouten
In 25 jaar tijd werd Booking.com de grootste en machtigste hotelboekingsite ter wereld. Er was vaak reden voor een feestje, maar de laatste jaren ging er veel mis: ruzie, seksueel wangedrag en massa-ontslag. In de NRC-podcast Onder de streep gaan de auteurs van ‘De Machine: In de ban van Booking.com’ onder meer op zoek naar lessen voor andere scaleups.
7. Zoom-topic: We mogen ons verheugen op een groter kerstpakket
De gemiddelde prijs van een kerstpakket ligt dit jaar hoger dan ooit tevoren en ook het aantal pakketten dat wordt besteld, is ongekend hoog. Dat zeggen marktleiders Makro Kerstpakketten en Sligro tegen Nu.nl. De bedrijven zien twee oorzaken: door het uitblijven van de kerstborrel wordt het kerstpakket luxer en de krapte op de arbeidsmarkt zet werkgevers ertoe om meer en beter gevulde pakketten te verzorgen.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates