1. Nederlander ziet het economisch weer zonnig in
Nederlanders zijn positiever over de economie dan ze in lange tijd zijn geweest. Zowel consumenten als bedrijven zijn gunstiger gestemd over de toekomst. Dat blijkt uit een peiling van de Europese Commissie, waarvan de resultaten dinsdag zijn gepubliceerd. Ook in veel andere Europese landen is het sentiment verder uit het dal gekropen. De Europese Commissie peilt elke maand het economische sentiment onder de bevolking en bij bedrijven in verschillende sectoren. Uit de recentste peiling blijkt dat de stemming weer ongeveer op het niveau is van voor de uitbraak. In vergelijking met vorige maand is de stemming sterk verbeterd. Het was de grootste stijging sinds afgelopen zomer, waarin sprake was van relatief soepele contactbeperkende maatregelen. In het najaar werd het weer minder, ingegeven door de tweede coronagolf en de strenge lockdownregels.
2. Volvo geeft medewerkers half jaar ouderschapsverlof, ook mannen
Volvo stuurt alle werknemers wereldwijd een half jaar op ouderschapsverlof als zij vanaf 1 april een kind hebben gekregen of geadopteerd. Dat geldt ook voor de papa’s die bij de autobouwer werken. Daarmee rolt de de autobouwer het Zweedse model van het bedrijf uit over alle 40.000 werknemers in de negen fabrieken die Volvo Cars heeft in de wereld. Bij Volvo is zeven op de tien werknemers man. ‘We willen een cultuur creëren die gelijkwaardig ouderschap voor zowel mannen als vrouwen ondersteunt’, aldus Håkan Samuelsson, ceo van Volvo.
3. Kwart meer omzet voor Brabantia
Brabantia, het Nederlandse merk van de pedaalemmers, wasmanden, strijkplanken en droogrekken, heeft vorig jaar een kwart meer omzet geboekt dan in 2019. In 2020 kwam de omzet uit op 143 miljoen euro, zo blijkt uit dinsdag gepresenteerde cijfers. Brabantia had vooral de wind in de zeilen vanwege de online verkoop. Het thuiswinkelen was vorig jaar goed voor 60 procent van de totale omzet. Enkele jaren geleden ging het nog om een aandeel van 10 procent. Doordat de lockdowns in de landen waar Brabantia actief is nog van kracht zijn, heeft het merk hoge verwachtingen voor 2021.
4. PE-firma Smile neemt Eindhovense matrijzenmaker over
Het Belgisch-Nederlandse private-equityhuis Smile Invest neemt een meerderheidsbelang in het Eindhovense IGS GeboJagema, gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van spuitgietmatrijzen voor de optische en medische industrie. Rabo Corporate Investments en het management krijgen een minderheidsbelang. Verkopende partij is de Amsterdamse durfinvesteerder Nordian Capital, dat de matrijzenmaker in 2016 voor enkele tientallen miljoenen euro’s kocht. Met de steun van Nordian verdubbelde het Eindhovense bedrijf de omzet de afgelopen vijf jaar tot circa 40 miljoen euro.
5. Brussel staat noodfonds voor reisvouchers toe
Touroperators kunnen de duizenden reisvouchers die hun klanten nog in bezit hebben gaan uitbetalen. De Europese Commissie is dinsdag akkoord gegaan met de oprichting in Nederland van een zogeheten voucherfonds. Uit dat noodfonds kunnen ondernemingen maximaal 50 miljoen euro lenen om hun klanten te betalen van wie de reis door corona geannuleerd werd. De kredietfaciliteit kreeg goedkeuring van Brussel omdat het om een regeling gaat met een tijdelijk karakter. De leningen mogen alleen worden gebruikt om coronavouchers aan consumenten terug te betalen. Op de goedkeuring werd met ongeduld gewacht. Er zijn bij het fonds al meer dan driehonderd aanvragen binnengekomen van reisondernemers. Bij de bedrijven staat voor zeker 600 miljoen euro aan vouchers open.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Tot zover het nieuwe kapitalisme?
Met de val van Emmanuel Faber half maart is de laatste van de vocaalste voorvechters van een duurzame bedrijfsvoering verdwenen. De topman van de Franse zuivelgigant Danone werd het slachtoffer van twee activistische beleggers die hun kans roken vanwege een achterblijvende beurskoers. De Fransman behoorde samen met Paul Polman van Unilever, Indra Nooyi van PepsiCo en Feike Sijbesma van DSM tot de voorlopers onder de ceo’s die hun bedrijf willen inzetten voor een betere, duurzame wereld. Geen van hen zit meer op hun post. Het FD analyseert hoe dat komt.
7. Zoom-topic: De prijs van klimaatverandering
Zonder een drastische aanpak van klimaatverandering lopen de kosten van de opwarming van de aarde dit decennium wereldwijd op tot mogelijk 1,7 biljoen dollar (1,44 biljoen euro) per jaar. In de decennia daarna kan dat verder stijgen naar zelfs 30 biljoen dollar in 2075. Dat stelt een groep van 738 economen dinsdag. De New York University vroeg economen van over de hele wereld naar hun visie op klimaatverandering en de kosten ervan. Drie kwart van de experts vond dat een snelle en stevige aanpak noodzakelijk is. Bij dezelfde peiling zes jaar geleden was dat nog maar de helft. Uit cijfers van de Verenigde Naties (VN) blijkt verder dat er tussen 2000 en 2019 ruim 7.300 natuurrampen hebben plaatsgevonden. In de twintig jaar daarvoor waren dat er ongeveer 4.200.
Ondertussen voeren D66-prominenten de druk op Rutte op om kernenergie in te voeren.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates