Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

CPB: Krapte op arbeidsmarkt blijft – Nederlander Europees kampioen zitten

En verder in dit nieuwsoverzicht: prijsstijgingen grote zorg ondernemers, laadpaal moet uit tussen 16.00 en 22.00 uur, fors verlies voor NS en Omoda koopt Van den Assem.

cpb kantoor werk
Van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder zit 26 procent meer dan 8,5 uur op een gemiddelde dag. Foto: Getty Images

1. CPB: Krapte arbeidsmarkt blijft

De krapte op de arbeidsmarkt is groter dan ooit tevoren, en als de overheid geen scherpe keuzes maakt, leidt dat tot ongewenste toestanden. Daarvoor waarschuwt het Centraal Planbureau (CPB) in een woensdag verschenen studie. Relatief gezien zijn er nog nooit zoveel openstaande vacatures geweest als in deze periode.

Sinds corona is de vacaturegraad spectaculair gestegen, tot boven de 50, een waarde die nooit eerder is gezien. Volgens het CPB is de krapte aangewakkerd doordat kabinetten midden in een hoogconjunctuur de uitgaven flink hebben verhoogd. Meer geld naar defensie, asielopvang, onderwijs en dergelijke heeft geleid tot meer vraag naar arbeid, terwijl de werkloosheid al erg laag was

2. Prijsstijgingen grote zorg ondernemers

Ondernemers maken zich grote zorgen over prijsstijgingen. Slechts 4 procent van de bedrijven verwacht de kostenstijgingen in 2024 volledig te kunnen doorberekenen aan de klant. Desalniettemin zegt bijna een kwart van de ondernemingen zijn prijzen dit jaar te verhogen, fors meer dan de 16 procent in het vorige kwartaal.  Iets meer dan de helft van de ondernemers stelt daarin kostenstijgingen nauwelijks te kunnen doorberekenen aan hun klanten.

Met name winkeliers  en de horeca verwachten een groot probleem met het doorberekenen van hun kosten. De bouw en zakelijke dienstverlening verwachten de kostenstijgingen juist wel grotendeels of helemaal door te kunnen schuiven aan hun klant.

3. Fors verlies voor NS, kaartjes duurder

De Nederlandse Spoorwegen heeft vorig jaar een fors verlies geleden, onder andere vanwege inflatie en tegenvallende reizigersaantallen. De financiële malaise houdt voorlopig aan. Pas in 2026 rekent de spoorvervoer weer op een positief resultaat. De komende jaren blijven financieel uitdagend.

De NS houdt last van grootschalige spoorwerkzaamheden, de energieprijzen stijgen in 2025 met 100 miljoen euro per jaar en de reizigersaantallen zijn structureel te laag. Het aantal zogenoemde reizigerskilometers lag vorig jaar 11 procent onder dat van 2019. Zonder financiële steun van de overheid gaan de tarieven in 2025 met meer dan 10 procent omhoog, kondigde topman Wouter Koolmees aan.

4. Omoda koopt Van den Assem

Kleding- en schoenenwinkel Omoda neemt schoenenketen Van den Assem over. Met de aankoop breidt Omoda uit in het luxe segment. Van den Assem zat in een lastige situatie: het Rotterdamse familiebedrijf schreef de afgelopen twee jaar rode cijfers, vervolgens besloot huisbank ING de financiering komende zomer stop te zetten.

Omoda koopt de webwinkel en tien vestigingen van Van den Assem, dat schoenen van merken als Santoni, Tod’s en Hogan verkoopt. Het merk Van den Assem blijft bestaan.

5. Met 50 miljoen toeristen was 2023 topjaar

Nederlandse hotels, campings en andere overnachtingsplekken kregen vorig jaar bijna 50 miljoen mensen over de vloer. Nog nooit was dat aantal zo groot. Vooral de buitenlandse toerist wist ons land weer goed te vinden. Statistiekbureau CBS zag dat afgelopen jaar 49,7 miljoen binnen- en buitenlandse gasten een overnachting in Nederland boekten. Dat was ruim 8 procent meer dan het jaar ervoor.

De stijging was vooral te zien bij toeristen van over de grens. Hun aantal groeide met ongeveer een kwart naar 20,4 miljoen. Daarmee is het aantal buitenlandse gasten net iets beter dan voor de coronacrisis.

6. Must read: Nederlander Europees kampioen zitten

Van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder zit 26 procent meer dan 8,5 uur op een gemiddelde dag. Nederland is hiermee ‘Europees kampioen zitten’. In geen enkel ander land zit zo’n groot deel van de bevolking zoveel uren per dag. In de rest van de EU is dat 11 procent. In 2022 zaten werknemers gemiddeld 8,9 uur per werkdag. Dat blijkt uit de TNO-studie ‘Zitten tijdens werk’.

Uit eerder onderzoek van de Gezondheidsraad blijkt dat langdurig zitten het risico verhoogt op hart- en vaatziekten. Mensen die meer dan 8 uur per dag zitten en weinig bewegen, hebben 74 procent meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten en veel bewegen.

Lees ook: Zitten is het nieuwe roken

7. Bij de koffieautomaat: Laadpaal moet uit tussen 16.00 en 22.00 uur

Netbeheerder Stedin roept exploitanten op om laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten. Dit zou nodig zijn om het overvolle stroomnet in die uren wat te ontlasten. Tegen het einde van de middag komen veel mensen thuis en zetten ze allerlei apparaten aan, waardoor er veel vraag naar stroom is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het stroomnet in ons land is op veel plekken overvol. Steden en andere netbeheerders investeren volop in extra capaciteit, maar dat kost tijd. ‘Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet’, zegt Stedin-topman Koen Bogers.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates