1. Winkelstraten drukker, maar groot tekort aan personeel
De bezetting op de vloer is in veel kleding- en schoenenwwinkels minimaal omdat er een tekort aan medewerkers is. Bij sommige winkelketens staan tientallen vacatures open. Dat bevestigt branche-organisatie INretail in de Telegraaf. ‘Het is een uitdaging om de service op peil te houden. Maar het is het nog niet zo dat er winkels moeten sluiten vanwege het personeelstekort’, zegt een woordvoerder. Volgens vakbond FNV hebben ondernemers het probleem aan zichzelf te danken. Het contract van veel flexwerkers werd vanwege corona niet verlengd. Zij gingen ergens anders, bijvoorbeeld bij de GGD, aan de slag. Ook zouden de salarissen omhoog moeten om aantrekkelijker te zijn voor jongeren.
2. Pfizer en Moderna verhogen prijzen voor vaccins
Farmaconcern Pfizer heeft de prijs voor zijn vaccin met meer dan een kwart verhoogd. De prijs van een Moderna-prik is meer dan 10 procent gestegen. Dat meldt onder andere NRC, op basis van een verhaal in de Financial Times. De Britse krant zegt de geheime contracten die de twee bedrijven de afgelopen maanden met de EU hebben gesloten gedeeltelijk te hebben ingezien. De prijs van een dosis van Pfizer zou gestegen zijn van 15 euro naar 19,50 euro. Een prik van Moderna zou eerder rond de 19 euro hebben gekost en wordt nu voor afgerond 21,50 euro verkocht. De nieuwe prijzen gelden voor in totaal 2,1 miljard prikken die tot 2023 worden geleverd.
3. Telecombedrijf Delta opent aanval op KPN en Ziggo
Telecombedrijf Delta stopt 2 miljard euro in de uitbreiding van zijn glasvezelnetwerk, meldt het Financieele Dagblad. Het voormalige Zeeuwse kabelbedrijf denkt straks een kwart van de Nederlandse huishoudens van supersnel internet te kunnen voorzien. Delta, tegenwoordig eigendom van de Zweedse investeerder EQT, gaat met de investering de strijd aan met KPN en Ziggo. Die domineren de Nederlandse markt voor vast internet. EQT probeerde eerder dit jaar nog om KPN over te nemen, maar dat voelde niets voor de avances van de Zweden. Delta leent de 2 miljard euro van een consortium van ABN Amro, ING en enkele internationale banken.
4. Spoedtest.nl blijft ook na corona bestaan
Rasmus Emmelkamp, die vorig jaar samen met vier vrienden Spoedtest.nl oprichtte, ziet voor zijn bedrijf ook een toekomst als de coronapandemie voorbij is. Hij ziet een hele grote markt voor het testen op soa’s en vitaminetekorten, zegt Emmelkamp tegen Nu.nl. Zijn testbedrijf is in anderhalf jaar tijd uitgegroeid tot het grootste van Nederland. Spoedtest.nl heeft 98 locaties en 2000 personeelsleden, van wie de meesten in vaste dienst. Het voert 25.000 testen per dag uit, wat goed is voor een dagelijkse omzet van zo’n 1 miljoen euro. Emmelkamp heeft ook nog zes horecazaken en een rederij.
5. Webwinkel van Amazon trekt meer Nederlandse bezoekers
Internetgigant Amazon wordt een steeds grotere speler op de Nederlanders markt voor webwinkels. De site van Amazon trekt op dit moment al meer bezoekers dan die van Wehkamp of Coolblue. Dat blijkt volgens de NOS uit een raming van de verdeling op de e-commercemarkt van accountantskantoor PwC. Alleen Bol.com doet het nog beter dan Amazon. Volgens PwC-expert Soebhaash Dihal zijn niet alle bezoekers van een webwinkel meteen kopers, maar is de naamsbekendheid van Amazon in ieder geval enorm toegenomen.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: ‘Elke dag spannend wat er nu weer niet geleverd wordt’
Steeds meer technologiebedrijven kampen met problemen met de aanvoer van onderdelen. Dat geldt ook voor software-ontwikkelaar Nedap in Groenlo, dat zelfs een heus ‘purchase escalatieteam’ heeft dat in actie komt als de productie volkomen stil dreigt te vallen. In het FD vertellen de twee leden van het team hoe ze met oude visitekaartjes op zoek gaan naar een alternatieve oplossing ‘als dat ene onderdeeltje echt niet meer op een redelijke termijn te krijgen is’. ‘Als het lukt is wel fantastisch en heel bevredigend.’
7. Zoom-topic: Ook Walmart en Disney stellen coronaprik verplicht
De Amerikaanse supermarktketen Walmart, met 1,6 miljoen werknemers de grootste private werkgever van het land, verplicht al het personeel op het hoofdkantoor en alle managers in de winkels om een coronaprik te halen. Walmart hoopt dat werknemers op de vloer vrijwillig het voorbeeld van de leiding volgen, schrijft NOS.nl. Winkelpersoneel dat zich laat vaccineren kan een bonus krijgen van 150 dollar. Entertainmentconcern Disney gaat nog een stap verder. Dat eist van al zijn mensen dat ze zich binnen nu en 60 dagen tegen corona in laten enten. Eerder kondigden Google en Facebook al een prikplicht af voor hun kantoorpersoneel.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates