Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljardenverlies dreigt voor DNB – Noodkreet van VNO-NCW om stikstofaanpak: ‘Pas regels aan’

En verder in deze nieuwsupdate: aandeelhouders Triodos krijgen meer inspraak, Tony’s Chocolonely duurzaamste merk volgens consumenten en fabrieken Shell en BP zijn klimaatonvriendelijker dan die van concurrenten.

Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank
Foto: De Nederlandsche Bank N.V.

1. Miljardenverlies dreigt voor DNB

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft door de snel gestegen rente afgelopen jaar een verlies geleden van bijna een half miljard euro. De verwachting is dat dit alleen maar toeneemt en dat het verlies dit jaar uitkomt op ruim drie miljard euro. Omdat DNB nu een veel hogere rentevergoeding moet betalen aan banken die een tegoed aanhouden, wordt verlies geleden. De staat kan daardoor geen dividend verwachten van DNB.

President-directeur Klaas Knot verwacht dat de verliezen tot 2028 aanhouden en kunnen oplopen tot in totaal zo’n 10 miljard euro. ‘Ons netto financieel vermogen was 11,3 miljard euro en het kan best dat het verlies oploopt tot dat bedrag’, zegt Knot. Volgens hem is de situatie ‘niet ideaal’ en kan het het ten koste gaan van de geloofwaardigheid als de verliezen te lang aanhouden.

2. Aandeelhouders Triodos krijgen meer inspraak

Een meerderheid van de Triodos-certificaathouders stemde donderdag in voor meer inspraak bij de bank. Dat schrijft het FD. De afgelopen veertig jaar lieten de certificaathouders zich vertegenwoordigen door Stichting Administratiekantoor Aandeelhouders Triodos (Saat), maar het vertrouwen in die belangenbehartiger is steeds minder geworden. Zo zou de stichting de afgelopen jaren niet alert genoeg gereageerd hebben toen er drie jaar geleden plotseling niet meer gehandeld kon worden in certificaten. Nog steeds ligt de handel daarin plat.

Op dit moment hebben aandeelhouders zeer beperkt stemrecht. De structuur wordt nu zo gewijzigd dat ieder aandeel een stem vertegenwoordigt. Ruim 57 procent stemde donderdag voor die wijziging.

3. Noodkreet werkgeversverenigingen aan kabinet: pas de stikstofregels aan

VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op de stikstofregels te versoepelen. De werkgeversverenigingen willen zo voorkomen dat Nederland ‘nog verder op slot’ komt te zitten. ‘We kunnen ons deze stilstand niet veroorloven, het duurt allemaal veel te lang’, zegt VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen in een interview met De Telegraaf.

Volgens de werkgeversverenigingen zitten andere gebieden in Europa niet op slot, terwijl ze ook daar aan de Brusselse regels voor natuurbehoud moeten voldoen. ‘Een deel van het probleem heeft Nederland dus zelf gecreëerd. De nationale regelgeving moet daarom op vier punten worden aangepast en in lijn worden gebracht met die in andere EU-landen.’

4. Tony’s Chocolonely duurzaamste merk volgens consumenten

Tony’s Chocolonely is het duurzaamste merk volgens Nederlandse consumenten. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index 2023. Vorig jaar voerde De Vegetarische Slager de lijst aan. Dat bedrijf eindigt dit jaar op de tweede plek. Valess, dat vleesvervangers produceert, maakt de top drie compleet. Dopper is de hoogste nieuwe binnenkomer en staat op plek vier.

5. Action was niet eerder zo winstgevend: brutowinst naar 1,2 miljard euro

Discounter Action was nooit eerder zo winstgevend als in 2022. In het jaar waarin de inflatie ongekend toenam, steeg de operationele winst (EBITDA) van de koopjeswinkelketen met 45 procent naar 1,2 miljard euro.

Het bedrijf deed het vorig jaar ‘uitzonderlijk goed’, zo stelde financieel topman Joost Sliepenbeek donderdag dan ook vast bij publicatie van het jaarverslag. De omzet nam met 30 procent toe tot 8,9 miljard euro. Het aantal vestigingen groeide met 280 naar 2.263 stuks. De nettowinst maakte het bedrijf niet bekend.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Fabrieken Shell en BP zijn klimaatonvriendelijker dan die van concurrenten

Shell en BP stoten veel meer CO2 uit dan hun concurrenten en hebben daardoor een veel grotere impact op het klimaat. Oorzaak is dat de bedrijven minder efficiënt produceren, waardoor ze jaarlijks vele honderdduizenden extra tonnen CO2 uitstoten. Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl op basis van cijfers van De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

De Europese Commissie heeft een efficiëntieniveau bepaald gebaseerd op de klimaatvriendelijkste bedrijven in de sector. BP presteerde in de jaren 2018 tot en met 2021 ruim 28 procent slechter dan dat efficiëntieniveau. Bij Shell gaat het om 26,3 procent.

Het zou jaarlijks zo’n 1,7 miljoen ton aan CO2-uitstoot schelen als Shell en BP even efficiënt zouden presteren als de EU-maatstaf. Een woordvoerder van Shell zegt dat het bedrijf  ‘er momenteel niet goed uit komt’ in de cijfers van de NEa. ‘We zijn hier bekend mee en werken dan ook aan oplossingen.’

7. Bij de koffieautomaat: Volkswagen moet Nederlander 3.000 euro betalen vanwege sjoemelsoftware

Volkswagen moet een Nederlandse consument eens schadevergoeding van 3.000 euro betalen, omdat de autofabrikant sjoemelsoftware in zijn auto had geplaatst. Dat heeft de rechtbank in Haarlem bepaald. Het is de eerste keer dat een Nederlandse rechter oordeelt dat Volkswagen een consument moet compenseren in de sjoemeldieselzaak.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) spande de zaak in samenwerking met de Consumentenbond aan. Zij voeren op dit moment vier proefprocedures.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates