1. Meerderheid nieuwe Tweede Kamer komt uit bedrijfsleven
Het bedrijfsleven zal zijn belangen in een nieuw kabinet waarschijnlijk beter behartigd zien. Volgens VNO-NCW heeft 55 procent van de nieuwe Tweede Kamer (83 Kamerleden) een zakelijke achtergrond. Na de vorige verkiezingen lag dat aandeel nog op 48 procent. Van die 83 hebben er 46 ervaring met het ondernemerschap.
De stijging is onder andere aan de PVV te danken. Van de 37 PVV-zetels worden er twaalf bezet door (oud-)ondernemers en dertien door mensen uit het bedrijfsleven. De meest in het oog springende is Rachel van Meetelen, de nummer drie, die een poffertjeskraam bestierde.
2. Adyen moet op zoek naar nieuwe cto
Alexander Matthey zwaait af als chief technology officer bij Adyen, een functie die hij sinds 2021 had. Het werken in Amsterdam is niet langer te combineren met zijn gezinsleven in Berlijn, stelt hij in een persverklaring. Matthey blijft tot en met december 2024 aan als cto. Dat moet het fintechbedrijf voldoende tijd geven om een opvolger te vinden.
3. Gaskraan in Groningen toch weer dicht
Na twee dagen gaat de gaskraan in Groningen toch weer dicht, meldt RTV Noord. Vanwege de winterse temperaturen waren de productielocaties in Spitsbergen en Scheemderzwaag maandag op ‘waakvlamniveau’ gezet. Dat viel in Groningen niet in goede aarde.
De komende weken komt de temperatuur niet meer onder de -6,5 graden en is de maatregel niet meer nodig, licht staatssecretaris Hans Vijlbrief van Mijnbouw in een Kamerbrief toe. Hij vindt het ‘heel vervelend’ dat het besluit onrust heeft veroorzaakt.
4. ‘Duitse V&D’ wil af van moederholding
Galeria Karstadt Kaufhof heeft faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Essen. Daarmee hoopt de ‘Duitse V&D’ zich aan eigenaar Signa te ontworstelen, een vastgoedconcern dat eerder al failliet ging. De problemen bij Signa drukken zwaar op de warenhuisketen, zegt ceo Olivier van den Bossche in een statement. Hoge huren en dure dienstverlening ‘belemmeren lopende activiteiten en toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden’.
Onder toezicht van de curator hoopt Van den Bossche met nieuwe investeerders een doorstart te maken. De gesprekken lopen al. In de 92 vestigingen en de webshop van de keten kan in de tussentijd gewoon gewinkeld worden. Of alle 15.000 medewerkers aan het werk kunnen blijven, wordt niet vermeld.
5. Ook Maurits Hendriks vertrekt bij Ajax
Maurits Hendriks vertrekt voortijdig bij Ajax. Dat is de uitkomst van een spoedoverleg tussen de chief sports officer en de raad van commissarissen (RvC). Per 1 maart legt hij zijn functie neer. Zijn contract liep tot 15 november van dit jaar.
Het nieuws komt tijdens een turbulent seizoen met de nodige wisselingen van de wacht. Vorig jaar september moest Sven Mislintat – die door Hendriks was binnengehaald – het veld al ruimen als directeur voetbalzaken. Drie dagen later trad Pier Eringa af als voorzitter van de RvC. Hij werd opgevolgd door Michael van Praag.
De stoel van Hendriks zal daarentegen waarschijnlijk leeg blijven. Met de komst van Marijn Beuker als nieuwe directeur voetbal is zijn functie volgens Het Parool ‘in feite overbodig geworden’.
Lees ook: Waarom Ajax een kerkhof voor bestuurders is
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: de moeilijke slotfase van Aboutaleb
Uit de weekendeditie van het AD, maar in dit licht weer actueel: verslaggever Peter Groenendijk volgde Ahmed Aboutaleb in wat het lastigste jaar van zijn burgemeesterschap zou blijken – en direct ook het laatste jaar. De Rotterdamse burgervader kondigde op 9 januari zijn afscheid aan. Hij blijft tot het najaar.
7. Bij de koffieautomaat: ophef over ‘koekjescomplot’ Oreo
Ophef in Amerika. Consumenten zijn boos op koekjesfabrikant Oreo, omdat die beduidend minder vulling tussen de cacaobiscuits zou stoppen dan vroeger. De term ‘koekjescomplot’ is al gevallen, schrijft het FD. Oreo-liefhebbers vermoeden krimpflatie: minder product voor hetzelfde geld.
Fabrikant Mondelēz zegt niets te hebben veranderd aan de koekje-crème-verhouding. Ook analisten denken dat er iets anders speelt. Consumenten merken tegenwoordig bijna overal dat ze meer betalen voor minder en worden – al dan niet terecht – vooral fel als er aan iconische producten wordt gerommeld. ‘Oreo’s hebben zo’n specifieke signatuur, dat de kleinste afwijking al snel wordt opgemerkt’, zegt een van hen.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates