1.Ten Cate moet geld lenen om private equity eigenaren te pleasen
Nee, niet alle private equity partijen zijn ‘sprinkhanen’. Soms zorgen ze er echt voor dat kwakkelende bedrijven er weer bovenop komen. Maar soms gaat het wel degelijk om het uitmelken van een bedrijf. Het voormalige beursfonds Ten Cate is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat vooral als melkkoe wordt gezien. Hoewel de investeerders dankzij de verkoop van het bedrijfsonderdeel TenCate Advanced Composite aan een Japanse branchegenoot voor 930 miljoen euro het aankoopbedrag van 700 miljoen allang hebben terugverdiend, maken ze haast om nog meer euro’s uit het bedrijf te knijpen. Ten Cate heeft namelijk voor het tweede achtereenvolgende jaar moeten lenen om dividend uit te betalen aan de aandeelhouders. Het bedrijf leent dit keer 130 miljoen euro waarvan 90 miljoen in de richting van de aandeelhouders verdwijnt. Vorig jaar kregen de aandeelhouders 125 miljoen ‘geleend’ geld uitgekeerd, meldt het Financieele Dagblad.
2. Te grote (tech)bedrijven verstikken innovatie
Bedrijven als Google, Facebook of Amazon zijn innovatief. Maar de marktmacht van de grote bedrijven is inmiddels zo groot geworden dat het innovatie als geheel, dus over de hele economie gezien, juist afremt. Dat stelt het IMF op basis van een onderzoek onder 900.000 bedrijven in 27 landen. De belangrijkste oorzaak is het winners-take-all principe dat met name in de interneteconomie opgeld doet. Wie het grootste is, heeft de meeste data, de meeste patenten en dus de beste middelen om klanten te winnen en te binden. Het IMF adviseert daarom actief te handelen bij het bestrijden monopolies. Meer bij NRC Handelsblad.
3. Zitten als een service: IKEA breidt huurmodel uit
Ook IKEA ziet brood in het abonnementsmodel. Na proeven in onder meer Duitsland en Nederland gaat de meubelfabrikant het huren van meubels uitbreiden naar in totaal 30 landen. Idee achter de verhuur is dat het duurzamer is en aantrekkelijker voor klanten voor wie de eenmalige investering in een relatief duur meubel lastig is. Daarnaast is het natuurlijk een prachtig model om te zorgen voor een stabiele cashflow. Meer bij Reuters.
4. Google stelt eisen aan loon en arbeidsvoorwaarden uitzendkrachten en gedetacheerden
Google gaat zich actief bemoeien met de arbeidsvoorwaarden van ingehuurde krachten. Dat schrijft Fast Company woensdag op basis van berichtgeving van de politieke website The Hill. Google wil dat de tijdelijke werknemers recht krijgen op minstens 8 betaalde ziektedagen, een minimum uurloon van 15 dollar, 12 weken ouderschapsverlof en een ‘rugzakje’ voor relevante opleidingen. Ook zullen de tijdelijke krachten in 2022 verzekerd moeten zijn voor ziektekosten. Naar schatting bestaat de helft van de werknemers van Google uit tijdelijke krachten.
5. Brexit-update: uitstel of geen uitstel, dat is de vraag
De Britse premier Theresa May gaat nog een keer proberen om in Brussel uitstel te vragen. Het is de tweede keer dat ze om uitstel moet vragen, maar ze weet dat deadlines in Brussel zelden echt hard zijn. Dit keer zal May vragen om tijd voor overleg met de oppositie. Ze hoop dat ze met enkele toezeggingen aan Labour haar Brexit-deal alsnog door het parlement kan krijgen. Jean-Claude Juncker riep woensdag stoer dat de kans op nieuw uitstel niet groot is. Een langer uitstel vergt namelijk dat Groot Brittannië meedoet aan de verkiezingen voor het Europees Parlement, iets dat voor May onbespreekbaar is. Toch heeft May terecht hoop. De kans is aanzienlijk dat Corbyn May alleen wil steunen als wordt aangestuurd op een douane-unie met de EU. Een dergelijke constructie is heel erg aantrekkelijk voor veel lidstaten. Zo zou een douane-unie veel minder consequenties hebben voor de handel en bovendien het probleem rond de Ierse grens met Noord-Ierland oplossen.
6. Must-read: Dikke vingers en beurscrashes
De dikke vinger is beursjargon voor een menselijke fout die de koersen een verkeerde kant op stuurt. Het indrukken van een verkeerde toets in de vorm van een nulletje te veel door een handelaar kan de koersen in een vrije val brengen. Je zou zeggen dat met de huidige door algoritmen beheerste handel de menselijke fouten er gemakkelijk uit kunnen worden gehaald, maar de praktijk blijkt weerbarstiger schrijft Bloomberg Businessweek.
7. Koffieautomaat: Supermarkten verhogen prijzen om af te kunnen ronden op ‘9’
De afgelopen weken net wat meer kwijt in de supermarkt? Dat kan kloppen. Vrijwel alle supermarkten hebben de afgelopen weken de prijzen extra verhoogd. De reden: sinds de verhoging van de btw van 19 % naar 21 % – die supermarkten veelal aan de klant hebben doorberekend – was de prijs op veel producten niet langer ‘afgerond’ op ’99’ cent, maar lag die bijvoorbeeld op 1,01 euro. En dat zo weten de marketeers bij de supers, is niet handig. Gevoelsmatig zit er namelijk een enorm prijsverschil tussen 99 cent en 1 euro 01. Dan kun je beter de prijs oprekken naar 1,49 of 1,99, want dat voelt nog steeds als een euro. Volgens prijsvergelijkingssite IPV Data hebben vrijwel alle supermarktketens prijzen van producten zo aangepast dat ze op ‘9’ eindigden. In vrijwel de meeste gevallen was de correctie niet in uw voordeel.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Leiders zijn op de hoogte
Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.