Doe mee aan het MT1000-onderzoek.
1. Klap EU-economie nóg groter dan verwacht
De inkoopmanagers in de EU hebben hun verwachtingen teruggeschroefd naar niveaus die alle historische records breken. Daarmee deelt corona opnieuw een mokerslag uit aan de EU-economie. De Purchasing Managers Index (PMI), een instrument van het Britse IHS Markit, komt voor de negentien landen met de euro in april uit op 13,5. In maart was dat getal ook al extreem laag, maar nog altijd 29,7, ruim het dubbele. Een PMI-waarde van 50 is de grens van groei en krimp.
Vooral de dienstensector lijdt. De deelindex kwam uit op 11,7, van 26,4 in maart. Die voor de verwerkende industrie daalde van 44,5 naar 33,6 deze maand. De Europese Centrale Bank houdt voor de eurozone rekening met een krimp tot wel 15 procent, liet Christine Lagarde gisteren weten als reactie op de nieuwste IHS-cijfers.
Covid19-update
- Deze grafiek, die de grootste financiële reddingsoperaties uit de geschiedenis vergelijkt, laat zien dat de huidige monetaire en fiscale maatregelen veruit de omvangrijkste in 50 jaar zijn. ‘Het is de vraag of we met deze verhouding tussen schulden en de omvang van het nationaal inkomen ooit weer een echt kapitalistisch systeem kunnen krijgen’, zeggen de makers, analisten van Deutsche Bank
- Terwijl Rutte ons Nederlanders adviseert tot en met 20 mei zoveel mogelijk thuis te blijven, gaan we steeds meer de weg op, zo blijkt uit cijfers van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Vooral op lokale wegen komt het autoverkeer weer in beweging.
- De verliezen die ondernemers dit jaar lijden worden eerder en ruimer aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting. De maatregel is naar verwachting onderdeel van verdere fiscale tegemoetkomingen om bedrijven door de crisis te helpen waarover het kabinet vandaag beslist.
- De coronacrisis heeft tot dusver een kleine 10 procent van de uitzendkrachten hun baan gekost. Dat cijfer is stukken lager dan de 50 procent die vakbond CNV eerder deze maand naar buiten bracht.
- De sluiting van de Nederlandse horeca komt hard aan bij Sligro. De groothandel liep in het eerste kwartaal 45 miljoen euro aan omzet mis door de maatregelen tegen het coronavirus. Sinds half maart heeft een meerderheid van Sligro’s klanten zijn deuren moeten sluiten. Als gevolg daarvan is een ‘significant deel van onze omzet in één keer verdwenen’.
- Heineken zag zijn bierverkoop in de maand maart kelderen door het coronavirus. De nettowinst daalde daardoor in het eerste kwartaal van €299 mln naar €94 mln. De bierbrouwer scheldt voor de maand mei de helft van de huur kwijt van 130 horecaondernemers waarvan de bierbrouwer pandeigenaar is.
- Hema krijgt zoveel online bestellingen, dat de winkelketen delen van gewone winkels gebruikt als opslag voor thuisleveringen. Er zijn twintig extra orderpicklocaties in Nederland geopend. De hoeveelheid online verkopen is de afgelopen weken verdriedubbeld.
- Multinationals als Unilever, Cisco en Salesforce hebben zich net als tientallen scale-ups en duurzame partijen aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu. Daarmee behoren zij tot de eerste honderd partijen die gezamenlijk oproepen tot solidair werkgeverschap.
- Hoewel steeds meer bedrijven moeite hebben het hoofd boven water te houden, is dat nog niet af te lezen aan het aantal nieuwe faillissementen. In de week van 13 tot en met 17 april zijn 65 bedrijven en instellingen failliet verklaard, meldt het CBS. Dat zijn er 32 minder dan een week daarvoor.
- De NOW-regeling gaat nu alweer op de schop. De regeling wordt aangepast voor concerns met meerdere dochterbedrijven.
- De winst in het eerste kwartaal van de Zweedse producent van toiletpapier Essity is met twee derde omhoog geschoten. Dat komt mede doordat er in maart maar liefst 20 procent meer werd verkocht. Voor de komende kwartalen houdt het concern zijn hart vast.
- Afgelopen week hebben 4,4 miljoen Amerikanen een uitkering aangevraagd, 100.000 meer dan economen verwachtten. In de 5 weken dat de coronacrisis de VS hard raakt, staat de teller nu op ruim 26 miljoen aanvragen.
- Royal Swinkels Family Brewers, de brouwer van Bavaria-bier, hoopt dat een ‘winnende familiecultuur’ het bedrijf door coronajaar 2020 heen sleept. De brouwer heeft zijn verwachtingen voor 2020 ‘flink moeten bijstellen‘.
2. Elbers en Smith Air France-KLM buigen voor bonusdruk
De topmannen van Air France-KLM en KLM buigen voor de aanhoudende kritiek op het beloningsbeleid. Topman Ben Smith van moederbedrijf Air France-KLM liet donderdagmiddag weten af te zien van de verwachte bonus en een deel van zijn salaris. De ceo van KLM, Pieter Elbers, levert de rest van het jaar 20 procent van zijn vaste salaris in. Minister van Financiën Wopke Hoekstra dreigde eerder de staatssteun voor KLM in te trekken als de bonus voor topman Ben Smith van moederbedrijf Air France-KLM doorging.
3. Ondanks meer zeep geen groei voor Unilever
Unilever verkoopt op dit moment veel meer zeep en andere hygiëneproducten dan bijvoorbeeld ijs, waarvoor de interesse stevig daalt. Het levensmiddelenconcern wilde 3 tot 5 procent groeien dit jaar, maar dat zit er volgens ceo Alan Jope waarschijnlijk niet in. ‘Het consumentengedrag verandert door deze crisis blijvend’, zegt Jope tegen de NOS. ‘Mensen hebben meer aandacht voor hygiëne. Ze kopen meer handzeep, vitamines en supplementen. Dat zet waarschijnlijk door.’
4. Takeaway mag fuseren en haalt 700 miljoen op
Topman Jitse Groen van Just Eat Takeaway heeft 700 miljoen euro opgehaald door de uitgifte van aandelen en converteerbare obligaties. Het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl wil daar drie verschillende dingen mee doen: doorrollen van bestaande schulden (met nieuwe leningen oude afbetalen), een cash-buffer opbouwen en meer overnames doen. Groen kreeg gisteren ook toestemming om te fuseren met JustEat.
5. Denen stoppen met productie Agio-sigaren
Acht maanden na de aankoop van de Brabantse sigarenproducent Royal Agio Cigars gaat de Scandinavian Tobacco Group (STG) de vestigingen in Eersel en Duizel sluiten. Het besluit van het Deense moederbedrijf betekent dat er in Brabant maximaal 280 tot 300 banen verdwijnen. De productie wordt verplaatst naar andere vestigingen in het buitenland.
6. Must read: Over mensen en hun behoefte aan zwakke banden
In normale tijden interacteren wij met tussen de 11 en 16 personen per dag. Dat zijn niet onze partners, kinderen, vrienden of andere naasten, maar mensen met wie je werkt, sport, pauzeert, een praatje maakt op het schoolplein of koffie drinkt tussen twee gebeurtenissen. Door social and fysical distancing zijn deze zogeheten ‘zwakke banden’ verdwenen en dat vinden wij mensen maar knap lastig, weet HBR. Vooral ook omdat we ons generen om die contacten nu bewust op te zoeken. Maar geen nood, ook corona-interacteren kun je leren. Lees deze tips.
7. Koffieautomaat: Nieuw, de doorsnee miljoenenwoning
De Henriëtte Bosmansstraat in Amsterdam-Zuid is een straat met rijtjeshuizen uit de jaren vijftig, waar inmiddels 84 procent van de woningen meer dan een miljoen euro waard is. Onderzoeksbureau Calcasa bedacht een nieuwe term voor dit fenomeen: de ‘doorsnee miljoenenwoning’. Volgens het bureau telt Nederland nu 65.000 huizen die meer dan een miljoen euro waard zijn. Het grootste gedeelte van die miljoenenwoningen (50 procent) voldoet nog altijd aan het stereotype beeld: een vrijstaande villa. Maar door de prijsstijgingen van de afgelopen jaren zijn ook steeds meer andere woningen door de grens van een miljoen euro gebroken.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.