Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kantoorsoftware moet simpeler vindt oud eBay-topman John Donahoe

Werkgerelateerde software is vaak uitermate gebruiksonvriendelijk. De interface is vaak vele malen slechter dan die van apparaten die je thuis gebruikt, zoals je smartphone, de iPad of je smart-tv. Dat kan beter, vinden ze bij het Amerikaanse ServiceNow, volgens Forbes het meest innovatieve bedrijf ter wereld. MT sprak met CEO John Donahoe.

Werkgerelateerde software is vaak uitermate gebruiksonvriendelijk. De interface is vaak vele malen slechter dan die van apparaten die je thuis gebruikt, zoals je smartphone, de iPad of je smart-tv. Dat kan beter, vinden ze bij het Amerikaanse ServiceNow, volgens Forbes het meest innovatieve bedrijf ter wereld. MT sprak met CEO John Donahoe.
Foto: ServiceNow

Iedereen weet dat het je vaak weken kost om je weg te vinden in een bedrijf. Weken die je dus niet productief bent. En IT, hoewel bedoeld om ons het leven gemakkelijker te maken, lost dat probleem juist niet op.

Sterker nog, in een kantooromgeving is het op orde krijgen van je persoonlijke IT-omgeving de grootste tijdvretende niet-productieve activiteit. Hoe kom je aan een e-mailadres, heb je toegang tot de juiste mappen in de cloud, waar vind je wachtwoorden en kan iemand je misschien helpen met het installeren je werkmail op je telefoon?

Jezelf installeren op een nieuwe werkplek is meestal een enorme klus. Het Amerikaanse bedrijf ServiceNow wil dat probleem oplossen. En niet alleen dat probleem. Het wil alle processen van het kantoor gemakkelijk maken.

Donahoe komt regelmatig naar Nederland om klanten te bezoeken. Veelal grote bedrijven, want juist daar is de service van het bedrijf nodig. In organisaties waar alles keurig in processen is georganiseerd, is het soms alleen al een hele toer om uit te vinden waar je jouw kapotte laptop kunt laten repareren.

‘Wij willen dat je op kantoor dezelfde gebruiksvriendelijke user interface kan gebruiken als thuis’, zegt CEO John Donahoe.  Een voorbeeld. Een van de meest voorkomende frustraties van werknemers is dat ze niet in hun mailbox kunnen. Als je dan ergens onderweg bent, moet je de it-afdeling bellen weer toegang te krijgen. Via de app van ServiceNow kun je zelf je password veranderen. Niet alleen voor je e-mail, maar ook voor andere platforms waar je gebruikt van maakt. Waar en wanneer je wil, en veilig. We maken eenvoudig wat simpel is.’

Software beter dankzij de cloud

Een prachtige claim, maar Donahoe is zeker niet de eerste die ziet dat kantoorsoftware vergeleken met de apps die we thuis gebruiken een slechte ervaring biedt. Het is de wet van de remmende voorsprong. Bedrijven begonnen eerder, ver voor de smartphone revolutie, met automatisering. En het gevolg is dat ze te maken hebben met oude systemen, legacy in het jargon. Maar die achterstand wordt snel ingelopen nu veel diensten naar de cloud verdwijnen. CRM software, boekhoudsoftware of je HR-systemen, ze worden of zijn opnieuw ontworpen naar de standaard van deze tijd. En dus vaak veel meer intuïtief te gebruiken. Waarom heb je dan nog een ServiceNow nodig?

Donahoe: ‘Al die bedrijven, die maken inderdaad gebruiksvriendelijke software. Salesforce voor CRM, Workday voor HR. Maar bedrijven willen dat al die platforms samenwerken. Dat is waar wij voor zijn. Onboarding (het in dienstkomen van een medewerker, red.) is niet iets wat je met HR software doet. Het is een workflow, en dat is wat ServiceNow inregelt.’

Donahoe is niet voor het eerst in Nederland. Tot voor twee jaar was hij de CEO van eBay, de veilingsite en moederbedrijf marktplaats, door Donahoe uitgesproken als ‘Marketplats’.  Zijn ervaring bij de eBay is belangrijke reden dan de Nederlander en de inmidels vertrokken bestuurvoorzitter Frank Slootman hem vroeg als CEO bij ServiceNow. ‘Frank bracht het bedrijf naar het eerste miljard aan omzet en zocht nu iemand voor de volgende fase van groei. Dat had ik bij eBay al gedaan, opschalen.’

Donahoe zei ja. Waarom eigenlijk? ‘Ik denk dat de komende vijf tot tien jaar de grootste veranderingen op kantoor, niet thuis zullen plaatsvinden. In feite gaan we met kantoorsoftware nu meemaken wat eerder met internet is gebeurd. Toen internet nieuw was, begonnen vele bedrijven met een website. En omdat er, zeker met de start van e-commerce, steeds meer te wensen was, werden die sites steeds ingewikkelder en daarmee onoverzichtelijk. Tot mobiel opkwam. Dat dwong tot een andere manier van denken. Het moest simpeler. Die transitie hebben we bij eBay ook gemaakt.’

John Donahoe (1960)

2017 – nu CEO ServiceNow

2008 – 2015 President en CEO eBay

2005 – 2008 President eBay marketplaces

1999 -2005 President & CEO Bain & Company

ServiceNow

Opgericht in 2004

Omzet 1,9 miljard dollar (2017)

6000 werknemers