1. Mediatycoon John de Mol sleept Facebook voor het gerecht
Gisteren begon bij de rechtbank in Amsterdam een kort geding van John de Mol tegen Facebook. Hij wil dat het sociale mediaplatform direct stopt zijn naam en foto te gebruiken bij advertenties voor frauduleuze bitcoininvesteringen, dat schrijft de Telegraaf. Sinds afgelopen najaar worden die advertenties regelmatig op Facebook en Instagram geplaatst door oplichters. Volgens de Mol worden veel onschuldige mensen door dit soort advertenties opgelicht. Door Facebook aan te klagen hoopt hij dit te kunnen voorkomen. Ook Blendle-oprichter Alexander Klöpping is regelmatig doelwit van dergelijke advertenties, zo blijkt uit zijn Twitter-naam.
Update: Van de rechter moeten De Mol en Facebook eerst om tafel, ze hebben tot 19 juni om tot een oplossing te komen, anders doet de rechter alsnog uitspraak in de zaak.
2. Tikkie-oprichter Freek de Steenwinkel vertrekt
Dat Tikkie, de populaire betaal-app van ABN Amro, pas drie jaar bestaat is eigenlijk moeilijk voor te stellen. Vijf miljoen Nederlanders maken actief gebruik van de betaaldienst. Ondanks het succes heeft oprichter Freek de Steenwinkel besloten de bank per 1 juli te verlaten, zo laat hij weten via LinkedIn: ´Het was een moeilijk besluit, maar het is beter om op het hoogtepunt te vertrekken,´ zo meldt hij. Overigens ging het Tikkie niet altijd voor de wind. Zo staakte de app haar activiteiten in Duitsland en liggen plannen voor verdere uitbreiding in het buitenland in de koelkast. Wat de Steenwinkel gaat doen is nog niet duidelijk.
3. Elektrische auto tweedehands het meest waardevast
In 2025 wordt de elektrische auto de meeste populaire tweedehands auto, dat voorspelt het economische bureau van ING. De vraag naar elektrische auto´s zal het aanbod snel overstijgen. Maar liefst een kwart van de mensen die naar een gebruikte wagen op zoek zijn, zullen over zes jaar voor een elektrisch model gaan. Elektrische auto’s zouden daarmee beter hun waarde behouden dan benzine- en dieselmodellen. Waar benzinemodellen na vijf jaar nog 35 tot 42,5 procent van hun nieuwwaarde behouden, en dieselwagens 27,5 tot 35 procent, zou dit voor elektrische auto’s maar liefst 40 tot 47,5 procent zijn.
4. Omstreden ex-wethouder gaat advies geven
De Rotterdamse oud-wethouder Adriaan Visser keert terug naar de consultancy-sector, dat schrijft het Financieel Dagblad. Per augustus zal hij Hans de Jonge opvolgen als directievoorzitter van Brink Groep. Afgelopen februari stapte Visser op als D66-wethouder omdat hij een document had gelekt naar de pers. Visser struikelde over de zogeheten Schiekadeblok-affaire. Dat betrof een mislukt vastgoedproject uit 2009 waarop de gemeente miljoenen euro’s heeft verloren. Visser was destijds als gemeenteambtenaar bij de deal betrokken. Om reputatieschade te voorkomen, lekte hij een document naar de pers waaruit moest blijken dat hij destijds goed gehandeld had en zijn toenmalige collega goed had geïnformeerd over over de risico´s van het project. Hierna zag hij overigens zelf zijn fout in en besloot hij op te stappen.
5. Uitstapje naar Singapore voor Vanessa Evers
Hoogleraar aan de Universiteit van Twente, Vanessa Evers, verkast deze zomer voor minimaal een jaar naar Singapore, dat schrijft marketingsite Emerce. Evers gaat er aan de slag als directeur van het kersverse Institute of Science and Techology for Humanity (NISTH) aan de Nayang Technological University (NTU). Het instituut waar ze gaat werken, houdt zich voornamelijk bezig met ethische vraagstukken. Bijvoorbeeld hoe we kunnen voorkomen dat snelle ontwikkeling van technologie en kunstmatige intelligentie meer kwaad dan goed doet.
6. Must-read: Hoe een schaduw bestuur Gucci redde
Laten we eerlijk zijn: bij veel organisaties en bedrijven bestaat de top uit veelal roomblanke mannen van een zekere leeftijd. Het gevaar ? Dat je als bedrijf niet op tijd inspeelt op veranderde markten in een moderne tijdsgeest. Het gebeurde het kledingmerk Prada. In 2017 gaf het bedrijf toe de waarde van digitale kanalen als marketingmiddel te hebben onderschat. Het gevolg: een dalende verkoop. Dikke kans dat dit niet was gebeurd wanneer er bij Prada millennials aan de knoppen hadden gezeten. Gelukkig is hier een relatief simpele oplossing voor, schrijft Harvard Business Review. In plaats van je volledige bestuur te verjongen, creëer je een Shadow Board van jongere medewerkers. Dit jonge bestuur voorziet de senioren vervolgens geregeld van advies. Een aantal bedrijven, waaronder Gucci en het Finse papierbedrijf Stora Enso, maken hier al gebruik van.
7. Koffieautomaat: Wie gaat er vandoor met Chris Zeegers?
Vivat, het moederbedrijf van Zwitserleven en Reaal staat te koop.Verschillende Nederlandse verzekeraars staan in de rij om de pensioenverzekeraar, waar acteur Chris Zeegers, het boegbeeld van is, over te nemen. Gisteren sloot de tweede biedingsronde en nu gaat het tussen drie grote verzekeraars. ASR, Aegon en Nationale Nederlanden hebben volgens de Telegraaf allemaal een miljardenbedrag geboden dat begon met een 2.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Leiders zijn op de hoogte
Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.