Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jan Willem Roest weg bij PayPal – Coca Cola op de bres voor milieu

En verder: Kamer van Koophandel geeft miljoenen uit aan mislukt ICT-project, Nederlandse manager broertje dood aan zelfontwikkeling en Philips zet in op meer diversiteit

1. Kamer van Koophandel geeft miljoenen uit aan mislukt ICT-project

De Kvk zit flink in de problemen, zo blijkt uit een bericht van RTL Z. De Kamer van Koophandel begon twee jaar geleden met een ambitieus plan om één van hun twee ict-systemen te stoppen. De KvK werkt met twee systemen om adressen, telefoonnummers en bedrijfsnamen in te registeren. Dat moest anders en dus werd er in 2017 gestart met het beeëndigen van één van de twee van de systemen. Maar dat loopt op zijn zacht gezegd niet zo vlotjes. Het idee was dat het project Kern Gezond 34,7 miljoen zou gaan kosten en drie jaar zou gaan duren. Inmiddels is er al 15,5 miljoen uitgegeven, zonder dat hier iets nuttig uit is gekomen. Dat concludeert de onafhankelijke keurmeester van overheids-ict-projecten, het Bureau ICT-toetsing (BIT). Het project zou zeker 39 miljoen gaan kosten. En dan is het nog de vraag of dat lukt. Daarvoor moet er volgens het BIT flink worden ingegrepen. Nu moet ervoor gezorgd worden dat het ene programma stopt en dat de rest van de werkzaamheden worden uitgesteld. Volgens staatssecretaris Monica Keijzer gaat dit ook zo snel mogelijk gebeuren.

2. Jan-Willem Roest weg bij PayPal

Na bijna tien jaar verlaat Jan-Willem Roest betaaldrijf PayPal, dat schrijft Emerce. Roest maakte zelf zijn vertrek bekend en heeft het over ´tien prachtige, innovatie en levendige jaren.´ Sinds 2015 ging Roest over de activiteiten van PayPal in de Benelux. Sinds 2017 deed hij Ierland er ook bij. Wie hem op gaat volgen is niet bekend. Wat Roest hierna zelf gaat doen is ook nog niet duidelijk.

3. Nederlandse manager heeft broertje dood aan zelfontwikkeling

Aan zelfontwikkeling lijkt de Nederlandse bedrijfsleider een broertje dood te hebben. De leiders van Nederlandse bedrijven besteden slechts 13 minuten per werkdag aan hun eigen ontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van &Samhoud onder meer dan 500 leidinggevenden. Uit het onderzoek bleek ook dat de helft van de leidinggevenden niet tevreden is met de leervormen zoals die er nu zijn. Managers en leidinggevende hebben het hartstikke druk, de leervormen zouden dus beter moeten aansluiten bij de tijd die zij hebben. Zo vindt 62% van de leiders een app waarmee ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer zij zichzelf bijscholen als leidinggevende een goed idee.

4. Oprichters weg bij succesvol digitaal bureau Mirabeau

Adjan Kodde en Heini Withagen vertrekken bij het digitale bureau dat ze zelf in 2001 oprichten, dat meldt Adformatie. Het tweetal maakte dit zelf dinsdag bekend. Kodde en Withagen richtten het bureau 18,5 jaar geleden op samen met Erik Hamoen Godfried Bogaerts. Inmiddels telt het bureau meer dan 300 medewerkers en rekent het KLM en Funda tot zijn klanten. De andere oprichters vertrokken eerder al. Het is nog niet bekend wat Kodde en Withagen nu gaan doen. Het tweetal heeft laten weten dat ze ´vast iets ondernemends´gaan doen, maar dat dit waarschijnlijk geen digitaal bureau wordt.

5.Coca-Cola op de bres voor het milieu met gewaagde campagne

´Lets not waste the summer´, dat is de slogan waarmee Coca-Cola Nederlanders deze zomer wil aanzetten tot recyclen. Dat bericht Fonk Magazine. De campagne is hier in Nederland ontwikkeld. Het idee erachter: geniet met volle teugen van de zomer, maar gooi je gebruikte blikjes en flesjes niet zomaar weg. De campagne is deze maand van start gegaan. Op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt werd een levensgroot doek met de tekst ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’ onthuld. Wanneer consumenten informatie opvragen over de beste manier om hun lege blikje of flesje weg te brengen, komen ze in aanmerking voor een prijs. De campagne is behoorlijk gedurfd. ´Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur,´ liet Marketing Manager Core Brands Coca-Cola Nederland Daan Berendsen weten.

6. Must-read:Philips zet vol in op meer diversiteit

´Ik maak me geen illusies dat mijn denkstijl in het mannelijk kamp zit,´dat zei president Philips Nederland  Hans de Jong tijdens het Topvrouwen evenement Artificial Intelligence meets Unconcious Bias. Philips was de gastheer van het evenement, meldt Topvrouwen. Ondanks zijn mannelijke denkstijl is de Jong ervan doordrongen dat meer diversiteit en inclusie ook voor de toekomst van zijn bedrijf van essentieel belang zijn. De ambities van Philips reiken dan ook ver: via duurzame innovatie wil Philips in 2030 het leven van 3 miljard mensen verbeteren, die tijdsspanne is afgestemd op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. ´Je kunt alleen maar succesvol het leven van mensen wereldwijd verbeteren als je zelf een afspiegeling bent van die verschillende doelgroepen. Diversiteit is een business imperative,´ aldus de Jong. Op dit moment heeft Philips 23 procent vrouwen op senior leiderschapsposities. Niet genoeg, vindt de Jong. Dit moet volgens hem in 2020 vijfentwintig procent zijn en daarna stapsgewijs 30 procent worden.

7. Koffieautomaat: Bedrijf dankzij ´legolift´de hele wereld over

Een traplift die wordt geleverd als een bouwpakket van standaardmodules en die overal bij past. Dat is de nieuwe troefkaart van broers Alex, André en Jan Otto Ooms. Het drietal nam in 2013 Otolift, de grootste fabrikant van trapliften in Nederland, over van hun vader. Dat schrijft het Financieel Dagblad. Dankzij de legolift, zoals de gebroeders Ooms hun zelfbouw lift noemen, groeit het bedrijf nu exponentieel. De nieuwe lift zit pas twee jaar in het assortiment, maar brengt nu al 60 procent van de omzet binnen. Met de nieuwe lift zijn de gebroeders weer een flink stuk dichterbij hun doel, namelijk wereldmarktleiderschap

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief