Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Jaarlijks 37,5 miljard euro subsidie naar fossiele sector’ – Woedende reacties op krimp Schiphol

Ander nieuws: Brits steunpakket van 500 miljoen pond voor Tata Steel dichtbij, reorganisatie Nedcar gaat ten koste van winst VDL en Dimitri de Vreeze (DSM-Firmenich): topman met zelfspot, die past bij nieuwe generatie leiders.

extinction rebellion protest den haag
Foto: Getty Images

1. ‘Jaarlijks 37,5 miljard euro subsidie naar fossiele sector’

De fossiele sector ontvangt jaarlijks 37,5 miljard euro aan subsidie. Dat blijkt uit onderzoek van milieuorganisaties Milieudefensie, SOMO en Oil Change International. Eerder werd er nog gezegd dat het zou gaan om 4,5 miljard, 17 miljard of 30 miljard euro. Nederland geeft met name belastingkortingen- en vrijstellingen voor het gebruik van fossiele brandstoffen en het uitstoten van CO2.

Volgens de onderzoekers zijn er 31 regelingen in Nederland die fossiele bedrijven fiscaal voordeel opleveren. Vooral bedrijven die veel fossiele energie gebruiken hebben er baat bij. ‘Het belastingstelsel in Nederland is zodanig dat naarmate je meer gas verbruikt, je minder belasting betaalt’, zegt onderzoeker Boris Schellekens van SOMO.

2. Woedende reacties op krimp Schiphol: ’Roekeloos en onbegrijpelijk’

’Roekeloos’, ’ondoordacht’, ’onbegrijpelijk’ en ’zeer onverstandig’. De luchtvaartsector is woedend dat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) de krimpplannen voor Schiphol doorzet, schrijft De Telegraaf. Alternatieve plannen zijn aan de kant geschoven tot ongenoegen van de sector. Koepelorganisatie Airlines for Europe (A4E) noemt het besluit ’arbitrair en slecht doordacht’.

‘Dit besluit ondermijnt de gebruikelijke procedures rond dergelijke drastische besluiten. Het is zeer verontrustend dat een EU-land zich zo onvoorspelbaar en gehaast gedraagt, terwijl dit besluit enorme repercussies zal hebben voor Nederland en de hele markt in de EU’, zegt A4E-topvrouw Ourania Georgoutsakou.

3. Brits steunpakket van 500 miljoen pond voor Tata Steel dichtbij

De Britse regering is dicht bij een overeenkomst met Tata Steel over een steunpakket van 500 miljoen pond (584 miljoen euro). Dat meldt de Britse zender Sky News op basis van anonieme bronnen. Het steunpakket is bedoeld om de toekomst van staalfabrikant veilig te stellen. Tata Steel zegt al langer dat het zonder staatssteun mogelijk Britse vestigingen moet sluiten. Naast bestaanszekerheid moet het geld ervoor zorgen dat de fabriek in Port Talbot in Wales duurzamer wordt. In die fabriek werken ongeveer 4000 mensen.

4. Reorganisatie Nedcar gaat ten koste van winst VDL

‘Een halfjaar van tegelijkertijd groei en krimp’, zo omschrijft VDL de eerste maanden van dit jaar. De omzet steeg met 22 procent ten opzichte van een jaar eerder naar 3,2 miljard euro. De divisie toeleveringen groeide hard en de divisie autoassemblage profiteerde van verminderde materiaaltekorten.

Toch voelt het Eindhovense industrieconcern de reorganisatie bij autofabriek Nedcar in de halfjaarcijfers. Het bedrijf moet geld opzij leggen voor het sociaal plan en dat gaat ten koste van de nettowinst. In het eerste halfjaar is de nettowinst gedaald naar 42 miljoen euro ten opzichte van 54 miljoen vorig jaar.

5. Schuld Big Bazar gaat ‘richting de 30 miljoen’

De schulden van koopjesketen Big Bazar zijn opgelopen tot richting de 30 miljoen euro. Dat meldt de NOS op basis van twee belangenbehartigers van de schuldeisers. De betalingsachterstanden bestaan uit niet-betaalde huren van winkelpanden, leveranties van producten en onderhoudsdiensten. Ook wacht een deel van het personeel op salaris. De twee belangenbehartigers verwachten dat een afkoelingsperiode de geldproblemen alleen maar verergert.

De rechtbank in Leeuwarden doet vandaag uitspraak of de koopjesketen daadwerkelijk gebruik mag maken van die zogenoemde afkoelingsperiode. Tijdens deze twee extra weken wil Big Bazar afspraken maken met schuldeisers en reorganiseren.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Dimitri de Vreeze (DSM-Firmenich): topman met zelfspot, die past bij nieuwe generatie leiders

Dimitri de Vreeze is sinds 1 september bestuursvoorzitter van het Zwitserse voedings- en gezondheidschemiebedrijf DSM-Firmenich. Al sinds 2020 leidt hij DSM met co-ceo Geraldine Matchett. Zij verlaat de fusiecombinatie, De Vreeze gaat alleen door. NRC spreekt met vijf mensen die De Vreeze goed kennen om de vraag te beantwoorden wie hij is.

Inge Brakman, commissaris bij DSM Nederland, ziet de topman als deel van een nieuwe generatie topbestuurders. ‘De vijftigers. Ze zijn energiek en fit, communicatief, sterk strategisch en laten meer van zichzelf zien.’

7. Bij de koffieautomaat: Matthijs van Nieuwkerk: ‘Waarom was ik op momenten verdomme zo’n lul?’

Matthijs van Nieuwkerk zegt in een interview met NRC dat hij niet wist dat tientallen medewerkers van De Wereld Draait Door het programma verlieten met een burn-out. ‘Ik wist natuurlijk van die incidenten. Van mijn driftbuien. Maar wat ik niet wist: dat we – zoals op de voorpagina van de Volkskrant stond – een burn-outfabriek waren.’

Van Nieuwkerk geeft aan spijt te hebben. ‘Dat we zoveel mensen achter de schermen ongelukkig hebben gemaakt. Ziek hebben gemaakt. Dan schaam je je helemaal kapot.’ De presentator vindt het het niet waard dat medewerkers zijn ‘geknakt’ door de werkdruk en de sfeer bij De Wereld Draait Door.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: 8 inzichten over leidinggeven uit het NRC-interview met Matthijs van Nieuwkerk

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates