Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inflatie duwt consument naar goedkopere producten – Vertrek uit Rusland kost Shell miljarden

En verder: staking bij Gall&Gall op komst, EasyToys ziet omzet steigeren en Pels Rijcken zoekt bescheiden president.

1. Inflatie duwt consument naar goedkopere producten

Door de inflatie zijn al veranderingen in het koopgedrag van consumenten waarneembaar. Dat concludeert marktonderzoeksbureau GfK. Budgetsupermarkten Aldi en Lidl mogen aan meer klanten verkopen. Ook gaan klanten vaker door de knieën om het huismerk uit de schappen te trekken. ‘En waar mensen in covidtijd vaak gingen naar één super, gaan ze nu naar drie of vier winkels. Kijken waar wat het goedkoopst is’, aldus onderzoeker Norman Buysse. Hij denkt ook dat speciaalzaken, die nog floreerden in coronatijd, zullen inleveren. ‘Onze data van pinbetalingen laten het nog niet zien, maar ik kan mij voorstellen dat de speciaalzaak minder zal verkopen, en mensen meer naar de supermarkt gaan.’

2. Vertrek uit Rusland kost Shell miljarden

Shell trekt zicht terug uit Rusland vanwege de invasie in Oekraïne. Deze beslissing kost het Brits-Nederlandse gas- en oliebedrijf tussen de 4- en 5 miljard dollar. Shell gaf eind februari te kennen zich terug te trekken uit de aanleg van gaspijplijn Nord Stream 2. Daarna gaf het aan zich terug te trekken uit joint ventures met Gazprom. Shell verwacht dat een verkoop van zijn Russische bezittingen minder oplevert dan waar het voor in de boeken staat. Daar komen oninbare leningen en kredietverliezen boven op.

3. Staking bij Gall&Gall op komst

Wie belast is met de inkopen voor de vrijdagmiddagborrel moet er rekening mee houden dat de Gall&Gall dicht kan zijn. Ongeveer honderd winkels van de slijterijketen houden vrijdag de deuren dicht. Werknemers uiten zo hun onvrede over het uitblijven van een nieuwe cao. De werknemers eisen een hoger loon en behoud van zaterdagtoeslagen. De slijterijketen zegt verder in gesprek te willen met de bonden. Mocht er niet snel een akkoord komen, dan gaan de winkels mogelijk zelfs twee dagen dicht.

4. EasyToys verdubbelt omzet

Erotiekconcern Eqom Groep, het moederbedrijf van onder meer EasyToys en Christine le Duc, heeft de omzet in 2021 flink zien stijgen. De omzet van het concern verdubbelde bijna naar 212 miljoen euro. De omzetsprong is grotendeels te danken aan acquisities. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn voor het bedrijf. Lockdowns in China hebben invloed op de aanvoer van speeltjes. Desondanks stelt het bedrijf goed op weg te zijn om de omzetkaap van een half miljard in 2025 te slechten.

5. Pels Rijcken zoekt bescheiden bestuurder

Advocatenkantoor Pels Rijcken heeft wervingsbureau Hemingway Search ingeschakeld in de zoektocht naar een nieuwe president-commissaris. Een externe raad van commissarissen was een eis van voormalig minister Ferd Grapperhaus (Justitie) na de miljoenenfraude bij het kantoor dat ook regelmatig de Nederlandse Staat bijstaat. Bij Pels Rijcken sluisde bestuursvoorzitter Frank Oranje 11 miljoen euro weg. Na ontdekking van de fraude pleegde Oranje zelfmoord. De kandidaat voor de vacature moet inspirerend en verbindend zijn, meldt De Telegraaf. Ook zou bescheidenheid belangrijk zijn. Het gewenste profiel: ‘stevig, rustig en zonder groot ego.’

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Ikea en H&M slaan handen ineen met ‘ideeënfabriek’

Een Zweedse coalitie in Londen. Meubelgigant Ikea en kledingreus H&M slaan de handen in een om een ‘ideeënfabriek’ te creëren. Kleine producten en creatievelingen worden uitgenodigd om producten te pitchen bij Atelier 100, zoals het project heet. De retailers helpen uitverkorenen vervolgens met het schalen van hun idee naar een commercieel levensvatbaar product. Ook worden de vindingen verkocht in de winkel annex ideeënfabriek.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Bij de koffieautomaat: Ruimhartig declareren kost baan en 86.000 euro

Havenbedrijf Rotterdam vroeg een medewerker, tevens hobbyfotograaf, in 2018 om af en toe een foto van de haven te maken. Dat deed de man, maar hij declareerde wel overuren. Zijn leidinggevende zei hem dat de foto’s gewoon tijdens werktijd gemaakt dienden te worden. Desalniettemin bleef de man doorgaan met kiekjes schieten en declaraties indienen. Dit laatste werd pas na twee jaar ontdekt, nadat de man voor ongeveer 100.000 euro had gedeclareerd. De man zou zijn urenbrieven na ondertekening van een leidinggevende hebben aangepast. Uiteindelijk ontslaat zijn werkgever hem en stapt naar de rechter om geld terug te eisen. Uiteindelijk oordeelde de rechter dat de man 86.000 euro te veel heeft ontvangen.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates