Het behoeft geen uitleg dat Bijvoet voor een grote uitdaging staat. In een commentaar op Adformatie zei retaildeskundige Jorg Snoeck dat als Blokker blijft doen wat het nu doet, het geen schijn van kans heeft om te overleven. Blokker is te redden, zei Snoeck, ‘maar dan moeten ze door de pijngrens heen en élke vrije euro in transformatie steken.’
Bijvoet neemt per 1 juli het stokje over van de huidige ad interim directeur Michiel Witteveen, die op de directeursstoel zat vanaf het moment dat Casper Meijer eind april zijn vertrek aankondigde na onenigheid met de raad van commissarissen. Meijer was sinds augustus vorig jaar in functie. Hij verving op zijn beurt vanuit zijn rol als CEO van moedermaatschappij Blokker Holding de in de media verguisde Rob Heesen.
Frank Cocx, ex-Intertoys, wordt financiële rechterhand van Bijvoet. Diens directeursstoel bij Xenos wordt bezet door Linda Keijzer.
Bijvoet ging volgens zijn LinkedIn-profiel naar het Stedelijk Gymnasium Haarlem en volgde daarna een MBA aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij begon zijn werkende leven bij V&D en heeft diverse sales- en directierollen op zijn cv staan.
In 2006 schreef hij een boek getiteld ‘Betrokken commissarissen, activistische aandeelhouders en alerte bestuurders’ toen hij werkzaam was als partner van Hayhill Capital Partners, een onafhankelijke beheerder van private equity fondsen. In 2006 werd hij CFO, COO en later CEO bij Bakkersland Groep, dat bij Hayhill in zijn portfolio zat. Sinds mei dit jaar was hij algemeen directeur bij Xenos, voormalig zusterbedrijf van Blokker.
Strategiewijzigingen
Het Blokker-concern ondergaat sinds vorig jaar grote strategiewijzigingen. Daarbij richt het bedrijf zich volledig op de Blokker-keten en werden andere winkelbedrijven als Xenos en Intertoys verkocht.
Ondanks het sluiten van honderden winkels en het schrappen van bijna 2000 banen heeft Blokker het zwaar. De keten sloot 2017 af met een recordverlies, schrijft Emerce. De omzet daalde van twee miljard naar 1,6 miljard euro. Alle retailsegmenten krompen, zowel Huishoud als Speelgoed als Wonen. Laatstgenoemd segment zag de omzet halveren van 333 miljoen naar 160 miljoen euro. Lichtpuntje: de omzet van Blokker.nl groeide in 2017 met een kwart.
Het winkelbedrijf heeft te maken met forse concurrentie van webwinkels en de opkomst van budgetketens als Action. Door zich volledig te richten op Blokker denkt het bedrijf beter en sneller te kunnen inspelen op de veranderde wensen van consumenten.
Blokker Holding heeft er vertrouwen in, volgens het persbericht: ‘Ludo Bijvoet is een ervaren retailer en was betrokken bij de uitvoering van de strategie die Blokker Holding in mei 2017 heeft ingezet. Met de steun van de aandeelhouders en de benodigde financiering, kan Ludo op een effectieve manier invulling geven aan de plannen voor Blokker.’