Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hema niet ‘hot’ – H&M kan Zara niet bijbenen

Plus: Boze vogels op de beurs, Brexit-overleg weer muurvast en oud-VW manager opgepakt.

‘Hier ben ik echt su-per-trots op. Rue de Rivoli, een van de bekendste winkelstraten van Parijs, en wij zitten op nummer 1.’ Tjeerd Jegen, CEO van Hema staat voor de flagshipstore in Parijs. Die is met 450 vierkante meter verdeeld over drie verdiepingen de grootste Hema van Frankrijk. Vergeleken met de Hema’s in Nederland is deze klein; onze grootste Hema, die in Groningen, meet ruim 3000 vierkante meter. Ook het assortiment is kleiner. Veel eten, huishoudelijke artikelen en kantoorwaren. 'De Fransen zijn dol op stroopwafels.’ Elk jaar opent het concern tien nieuwe winkels in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Groot-Brittannië. De groei zou sneller kunnen, maar Hema gaat de komende jaren ook alle vestigingen in de Benelux ombouwen, naar internationaal model. ‘We zouden op dertig buitenlandse vestigingen kunnen gaan zitten, maar dan zouden we de thuismarkt verwaarlozen’, zegt Jegen. ‘En als ik iets heb geleerd van mijn tijd bij Ahold en Tesco, dan is het dat dat een valkuil is die je moet zien te vermijden. Een bedrijf groeit heel hard in het buitenland en dat financiert uit de thuismarkt. Dan gaat op een gegeven moment de thuismarkt sputteren.’ Omzet Hema hoger in buitenland Inmiddels heeft Hema bijna tachtig winkels buiten de Benelux, tegen 645 in Nederland, België en Luxemburg. Het merendeel in Frankrijk. De buitenlandse winkels doen het goed, in omzet per vierkante meter lopen ze beter dan de Nederlandse winkels. De eerste Franse Hema kwam in Parijs te staan. ‘Je moet in de steden zitten, daar zitten de journalisten, de bloggers, de trendsetters: mensen die ertoe doen als je een merk wilt opbouwen.’ De locaties die geschikt zijn voor een Hema, zijn plekken waar veel voetgangers rondlopen. ‘Driekwart van de mensen die hier een Hema binnenloopt, had dat van tevoren niet gepland, in Nederland is dat ongeveer een derde. Ze komen binnen en moeten worden verleid. Veel lage tafels met producten. Een Franse Hema is een stuk overzichtelijker dan een Nederlandse.’ Volgens Jegen is Hema uniek in het Franse winkellandschap. ‘In de binnensteden zitten erg veel restaurants en kledingwinkels, maar iets als de Hema, met eten, spullen voor in huis en voor op kantoor, dat kennen ze hier niet.’ Hema doet het goed bij vrouwen tussen de 18 en 35 Lage tafels, hoge kasten Buiten de Benelux doet Hema het goed bij jonge vrouwen tussen de 18 en 35. ‘Heel grappig: als we een nieuwe winkel openen – het maakt niet uit of we dat in Duitsland, Frankijk, Spanje of Engeland doen – staat die binnen een uur helemaal vol met vrouwen tussen de 18 en 35 jaar. Het design spreekt aan, al denken veel mensen dat we Scandinavisch zijn.’ De winkels die Hema in het buitenland opent, zijn anders ingericht dan de Nederlandse vestigingen. Er staan veel lage tafels en langs de muren hoge kasten met producten. De producten zijn gegroepeerd per gelegenheid, niet per categorie. De koffie ligt in de buurt van de koekjes, de koffiekopjes en de lepeltjes. De kinderkleding ligt bij het speelgoed, het snoep en de feesthoedjes. En er is ook een seizoenswand, nu gevuld met spullen voor het strand, de zwempakken naast de zandbakspeeltjes en de hit van deze zomer: Takkie gonflable, oftewel opblaas-Takkie, het hondje van Jip en Janneke, die ook mee zijn gegaan naar Frankrijk. ‘De Fransen kennen Jip en Janneke niet, maar ze vinden de figuurtjes leuk. Zo blijkt een Nederlands icoon ook in het buitenland te werken.’ Komende jaren worden alle Nederlandse en Belgische Hema’s ook volgens dit concept ingericht. Toch zal het niet zo zijn dat het niet uitmaakt of iemand in Enkhuizen of in Madrid een Hema binnenloopt; er blijven lokale verschillen. Jegen: ‘In het begin van onze internationale expansie werd alles heel erg centraal aangestuurd. Voor alle uitstaltafels werd vanuit Amsterdam tot op de centimeter bepaald hoe het eruit moest komen te zien. Dat werkte niet.’
Foto: Mark Horn

1. Hema gaat in de verkoop, maar er is weinig interesse

Hema-topman Tjeerd Jegen is donderdag een media-offensief begonnen om de winkelketen in de etalage te zetten. Eigenaar Lion-Capital wil na tien jaar van de keten af. Jegen heeft gezorgd voor nieuwe groei en een nieuw elan, zo merkte ook MT in een interview eerder dit jaar: ‘In Frankrijk staat een nieuwe Hema binnen een uur voor jonge vrouwen’. En dat lijkt een mooi moment om uit te stappen voor de Britse durfinvesteerder. Toch lijkt er weinig interesse, zo bleek onder andere een rondje investeerders door het Financieele Dagblad: ‘Hema is niet hot’.

2. ‘Angry Birds’ naar de beurs

Rovio, het bedrijf achter Angry Birds, heeft vanaf vandaag een beursnotering aan de beurs van Helsinki. De introductiekoers is 11 euro 50. De marktkapitalisatie van de Finse gamemaker bedraagt nu 896 miljoen euro. De beursgang komt op een moment dat het bedrijf na jaren kwakkelen er weer een beetje bovenop is gekomen. Dat is niet in de laatste plaats door Kati Levoranta, constateerde MT al eerder in dit profiel.

3. H&M worstelt om bij te blijven

Succes is niet vanzelfsprekend ervaart H&M. Waar concurrent Inditex (o.a. Zara) een goed derde kwartaal achter de rug heeft, gaat het bij de Zweedse modeketen minder. Er kwamen minder bezoekers in de winkels. Het bezoek aan de webshop nam wel toe, maar niet genoeg om het gebrek aan winkelend publiek te compenseren. De winst daalde in het derde kwartaal met 3,84 miljard Zweedse  Kronen (400 mln. euro). Het verlies is deels toe te schrijven aan de uitverkoop. Omdat de verkopen de afgelopen maanden zo tegenvielen, moest de winkelketen de restanten van de zomercollectie voor lage prijzen de deur uit doen om ruimte te maken voor de herfstcollectie.

4. Mays speech ten spijt zit het Brexit-overleg muurvast

Er was een beetje hoop voor een vlottere afhandeling van de Brexit na de speech van May in Florence eind september waarin ze aangaf dat Groot-Brittannië misschien een overgangsperiode nodig zou hebben. In die periode zou het land bovendien aan haar financiële verplichtingen voldoen, zo hintte May. Maar sindsdien lijken de Brexit-besprekingen niet veel te hebben opgeleverd. De Britten willen maar niet concreet worden, is de klacht in Brussel. Michiel Barnier, de hoofdonderhandelaar namens de Europese Unie, voorziet nog enkele weken zoniet maanden onderhandelen voordat er echt stappen worden gezet, schrijft Bloomberg.

5. Manager van de dag: Wolfgang Hatz (ex-manager bij Volkswagen AG)

Wolfgang Hatz, voormalig bestuurder bij Porsche, is opgepakt. Dat meldt de Süddeutsche Zeitung donderdag. Hatz vertrok in 2016 bij Porsche en kreeg een bedrag met zeker zes nullen mee. De reden dat hij nu is opgepakt, is waarschijnlijk de rol die hij speelde bij Audi. Tussen 2001 en 2007 was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van motoren. Als de Duitse justitie nu genoeg bewijsmateriaal heeft verzameld om hem op te pakken, lijkt dat slecht nieuws voor oud-Volkswagentopman Martin Winterkorn. Winterkorn was destijds de directe chef van Hatz bij Audi. Hij heeft altijd volgehouden niets van de sjoemelsoftware te hebben geweten waarmee de dieselmotoren van Audi en Volkswagen waren uitgerust om de emissietests te beïnvloeden.

6. Tweet van de dag: Zo haalt India China in

7. Koffieautomaat: Duikboot met het seksappeal van een sportwagen

Leuk zo’n  sportwagen, maar wat als je garage al vol staat met speelgoed? Dan is het misschien tijd voor een duikboot. Aston Martin ontwikkelde samen met duibootbouwer Triton Submarines een concept vaartuig. Een ding is zeker: hij is een stuk cooler dan de doorsnee U-boot.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief