1. Google geeft toe transparanter te moeten worden
Na een flinke tik op de vingers van Google, werd het techbedrijf in 2015 al wat transparanter in het datagebruik dat ze verzamelen van gebruikers. Sinds Gmail, Google Maps en YouTube werden samengevoegd in 2012, kon het bedrijf ongemoeid zijn gang gaan met het verzamelen van gegevens van alle gebruikers, zonder dat zij dit wisten. Nadat Google een Privacycheck lanceerde, waarbij gebruikers kunnen aangeven welke data Google wel en niet mag gebruiken, kreeg de gebruiker al meer invloed op zijn dataprofiel. William Malcolm, topman bij Google, geeft echter aan dat ‘we transparanter moeten worden en beter moeten communiceren’. Want het vertrouwen van de consument is niet zomaar terug, voegt hij hieraan toe.
2. Facebook treedt selectief op tegen ontkenning Holocaust
Facebook treedt op tegen berichten die de Holocaust ontkennen. Dat doet het social netwerkbedrijf echter maar in vier van de tien landen waar het ontkennen van de Holocaust verboden is. Dat blijkt uit gelekte documenten van Facebook, in handen van The Guardian. Dit doet Facebook naar eigen zeggen omdat het juridische aansprakelijkheid of een blokkade van de gehele website vreest. In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Isreal worden de berichten wel verwijderd door moderators.
3. Groene stroom wint van grijs
Nu groene stroom in Nederland steeds meer de norm lijkt te zijn, bieden ook meer enegergieleveranciers groene stroom aan. De afgelopen 3 jaar werd er meer groene stroom aangeboden en minder grijze stroom. Toch is de CO2-uitstoot toegenomen, maar dat komt doordat er simpelweg meer stroom verbruikt is, zo meldt RTL Z. De cijfers voor grijze stroom zijn niet helemaal representatief, want een deel van de aanbieders verkoopt grijze stroom als groene stroom, door middel van buitenlandse certificaten.
4. Minder winst voor Marks & Spencer
Een grote reorganisatie bij Marks & Spencer heeft ervoor gezorgd het Britse winkelbedrijf afgelopen boekjaar flink minder winst draaide. Dat meldt Nu.nl. Er werd ruim 117 miljoen pond winst behaald, ten opzichte van 407 miljoen pond vorig jaar. De omzet steeg iets naar 10,6 miljoen pond. Dat valt volgens topman Steve Rowe te wijten aan de kosten van de reorganisatie. Daarnaast werd er minder kleding verkocht, maar dat werd weer gecompenseerd door de fooddivisie.
5. Manager van de dag: Aat van Herk
Investeerder Aat van Herk heeft zijn oog laten vallen op winkelverhuurder Vastned Retail. Hij heeft daar een groot belang in genomen, terwijl de Nederlandse retail het niet erg goed doet. Het vermogen van Van Herk wordt geschat op 720 miljoen euro en zijn Van Herk Groep beheert zelfs 1,5 miljard euro. RTL Z vraagt zich af of dit een signaal is dat de retail weer aantrekt.
6. Tweet van de dag: #oops
Manpower heeft spijt van straattaalvacature en haalt hem offline (hier nog wel te zien). https://t.co/hTwV2WlQg1 pic.twitter.com/p2Bu8YlFxT
— RTL Z (@RTLZ) May 24, 2017
7. Koffieautomaat: geen Netflix voor ABN-medewerkers
Het netwerk bij ABN Amro werd zodanig belast voor Netflix, Spotify en andere privediensten, dat het management besloot deze te blokkeren op de laptops van het personeel. Er werd teveel gebruik van gemaakt onder werktijd, waardoor er te weinig capaciteit van het netwerk overbleef voor klanten. YouTube blijft wel toegankelijk, omdat dit ook zakelijk wordt ingezet. Medewerkers van ABN zullen het nieuwste seizoen van House of Cards helaas dus niet op kantoor kunnen bekijken.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.