Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

EU-waakhond verbiedt persoonlijke reclame Facebook – ‘Shell moet Big Oil achterna met overnames’

En verder in dit nieuwsoverzicht: VodafoneZiggo ziet opnieuw klanten weglopen naar glasvezel, Schiphol verhoogt kosten voor luchtvaartmaatschappijen en bedrijfsleven verbijsterd over inperken expatregeling.

mark zuckerberg meta facebook
Ceo Mark Zuckerberg van Meta. Foto: Getty Images

1. Toezichthouders EU verbieden persoonlijke advertenties Facebook en Instagram

Facebook en Instagram moeten binnen twee weken stoppen met persoonlijke reclame in Nederland en andere Europese landen. Dat heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), besloten. Volgens de toezichthouders overtreedt Facebooks moederbedrijf Meta de privacywet door persoonsgegevens voor commerciële doeleinden te verwerken.

Toch lijkt Meta voorlopig de dans te ontspringen, schrijft de Volkskrant. Vanaf vandaag biedt het bedrijf betaalde abonnementen aan voor Facebook en Instagram. Voor 10 tot 13 euro zijn de apps reclamevrij te gebruiken. Wie niet betaalt, kan de platforms gratis blijven bezoeken – maar dan geef je volgens Meta toestemming om gepersonaliseerde advertenties te blijven tonen. De vraag is nu of niet betalen geldt als geldige toestemming. Daarover zijn de Europese toezichthouders nog in gesprek.

2. ‘Shell moet Big Oil achterna met overnames’

Chevron en ExxonMobil deden megaovernames, nu kan Shell niet achterblijven. Dat stellen analisten in aanloop naar de presentatie van de kwartaalcijfers van de Britse energiereus. Shell is ondergewaardeerd op de beurs vergeleken met zijn Amerikaanse concurrenten. Dat is een doorn in het oog van ceo Wael Sawan, die begin dit jaar Ben van Beurden opvolgde als hoogste baas.

‘Shell is inmiddels een volledig Angelsaksisch bedrijf. Aandeelhouders zullen absoluut aandringen op een snelle waardevermeerdering’, zegt energie-analist Cyrill Widdershoven tegen De Telegraaf. Hij noemt Repsol, OMV of Wintershall als mogelijke prooien.

3. VodafoneZiggo ziet klanten weglopen naar glasvezel

En weer ziet VodafoneZiggo een sloot klanten vertrekken. Bijna 34.000 abonnees met vast internet zegden in het afgelopen kwartaal hun contract op. Het aantal internetklanten bij VodafoneZiggo daalt al sinds het derde kwartaal van 2020. Dat komt met name door de snelle uitrol van glasvezel in Nederland door concurrenten als KPN en Delta Fiber.

Financieel directeur Ritchy Drost van VodafoneZiggo haalt in De Telegraaf uit naar glasvezelaanbieders. Er zijn zorgen over de inzet van arbeidsmigranten bij de aanleg van glasvezel. Die zouden gasleidingen en elektriciteitskabels beschadigen. ‘Dit is niet goed voor de sector als geheel’, aldus Drost, die ook smaalt over de massale kortingsacties van de concurrentie.

4. Schiphol verhoogt kosten voor luchtvaartmaatschappijen

De havengelden op Schiphol gaan volgend jaar niet met 12 procent omhoog, maar met 14,8 procent. Daardoor wordt het nog duurder voor luchtvaartmaatschappijen om gebruik te kunnen maken van de luchthaven. Volgens financieel topman Robert Carsouw is de maatregel nodig ‘voor de kwaliteit en voor de financiële positie’ van Schiphol. ‘Wij hebben luchtvaartmaatschappijen op de hoogte gebracht en snappen goed dat zij hier niet blij mee zijn.’

5. Rondje transfers

  • Edward Verheij is per 15 november de nieuwe Country Communication Manager van IKEA Nederland. Hij komt over van MediaMarkt, waar hij Hoofd Corporate Communicatie Benelux was.
  • Frances Franken-Mulder is per 1 november vertrokken als commercieel directeur bij supermarktketen Jumbo. Haar functie wordt opgesplitst in drie verschillende directeursrollen. Eentje daarvan (marketing) wordt ingevuld door Jorieke de Vries, die na 14 jaar Lidl verruilt voor Jumbo.
  • Bierbrouwer Heineken krijgt een nieuwe president Europa. Glenn Caton volgt per 1 januari 2024 Soren Hagh op, die het bedrijf na ruim tien jaar verlaat. Caton werkt nu nog bij voedingsgigant Mondelèz als senior vice president Global Commerce.

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Bedrijfsleven verbijsterd over inperken expatregeling

Het kabinet, bedrijfsleven en de wetenschap zijn niet te spreken over de versobering van de expatregeling. Daar stemde de Tweede Kamer onlangs voor. Werkgevers kunnen de eerste 30 procent van het salaris van expats belastingvrij overmaken. Door de belastingvoordelen voor buitenlandse werknemers in te perken, kan Nederland het gevecht om talent verliezen, stellen werkgevers in het FD. ‘Bijna alle landen om ons heen kennen vergelijkbare regelingen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Bij de koffieautomaat: Waarschuwingslabel op vlees kan verkoop verminderen

‘Pas op: het eten van vlees draagt bij aan klimaatverandering.’ Dergelijke waarschuwingen kennen we van sigarettenpakjes. Dezelfde truc zou ook kunnen werken op verpakkingen van vlees om de verkoop te remmen, stellen onderzoekers. Voor de studie bekeken ze het effect van labels met drie verschillende waarschuwingen: gezondheid, klimaat en het risico op een pandemie. Bij alle drie kozen mensen minder vaak (7 tot 10 procent) voor de vleesoptie.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates