Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook werft ook hier hoogopgeleiden – ABN: ‘Gasprijs zorgt voor dramatische winstdalingen’

En verder: Europarlemement roept bedrijven op niet langer te adverteren bij techreuzen, Philips komt met winstwaarschuwing na debâcle met slaapapparaten en fabrikant Ebusco verdient goud geld aan elektrische bussen.

Facebook-logo

1. Facebook zoekt 10.000 mensen, onder andere in Nederland

Facebook wil tussen nu en vijf jaar 10.000 hoogopgeleide mensen aantrekken binnen de EU. Het kijkt daarbij zeker ook naar de Nederlandse markt, zegt een woordvoerder tegen de NOS. Facebook wil verder groeien, onder andere door te investeren in de metaverse. Die term staat voor een geheel van digitale werelden waarbinnen mensen virtueel allerlei dingen kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan een ontmoeting met iemand die in werkelijkheid aan de andere kant van de wereld is. Volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg wordt niemand eigenaar van metaverse. ‘Zoals het internet, wordt de belangrijkste eigenschap openheid en interoperabiliteit.’

2. ‘In sommige sectoren zal winst decimeren door gasprijs’

De oplopende gasrekening gaat de winsten in een groot aantal branches halveren of volledig wegvagen. Tot die conclusie komen onderzoekers van ABN Amro, meldt de Volkskrant. Ze bekeken hoe bepalend de energiekosten twee jaar geleden waren voor de winst in twintig bedrijfstakken. En ze berekenden de mogelijke gevolgen van de hoge gasprijs, vooral als die nog maanden aanhoudt. Met name raffinaderijen en aardoliebedrijven dreigen in de rode cijfers te belanden. Ook de glastuinbouw wordt hard geraakt doordat tuinders de hogere kosten niet kunnen doorberekenen. Hun afnemers kiezen dan eerder voor groenten en fruit uit Zuid-Europa.

3. Oproep tot advertentieboycot van techreuzen

Een meerderheid van het Europese Parlement roept bestuurders van de grootste bedrijven van Europa op geen advertenties meer te plaatsen op de sites van techreuzen als Facebook en Google. Ze vinden dat de bedrijven anders bijdragen aan een door advertenties gefinancierd ‘ondoorzichtig en giftig ecosysteem’ dat een bedreiging vormt voor ‘de privacy, sociale cohesie en democratie wereldwijd’. Daarmee leggen de politici expliciet een deel van de verantwoordelijkheid voor de uitwassen van sociale media bij bedrijven, constateert de Volkskrant. Zij houden het mechaniek immers draaiend door er miljarden in te steken. In 2020 ging het om zo’n 70 miljard euro. De helft tot tweederde daarvan belandde in de zakken van Facebook en Google.

4. Philips verwacht dit jaar lagere omzet en winst

De terugroepactie van slaapapneu-apparaten hakt er behoorlijk hard in bij Philips. De omzet is in het derde kwartaal vergeleken met vorig jaar met 7,6 procent teruggelopen tot 4,2 miljard euro. Philips denkt ook dat de jaaromzet en winst lager zullen uitvallen dan aanvankelijk werd verwacht, schrijft NRC. Het medische techbedrijf begon in september met het terugroepen van miljoenen apneumachines, omdat er mogelijk deeltjes kunststofschuim in de longen van gebruikers terecht kunnen komen. Inmiddels zijn er een kwart miljoen slaapapparaten gerepareerd of vervangen.

5. Hoofdredacteur Bild weg vanwege #metoo

De hoofdredacteur van Bild, de grootste krant van Duitsland, is ontslagen na nieuwe beschuldigingen aan zijn adres over ongepaste relaties met vrouwen. Aanleiding is een artikel van Ippen Investigativ, waaraan verslaggevers maanden hebben gewerkt. Daarin zou onder andere staan dat hoofdredacteur Julian Reichelt een affaire had met een stagiaire, schrijft de NOS. Andere vrouwen zouden zich via zijn bed omhoog hebben gewerkt, al werden sommigen, als ze uit de gratie raakten, daarna ook weer zonder pardon ontslagen. De publicatie van de onderzoeksjournalisten zou maandenlang door hun uitgever, Dirk Ippen, zijn tegengehouden, maar heeft dus nu toch geleid tot het vertrek van Reichelt.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Is Made in Holland opgewassen tegen concurrentie?

Tuinmeubelwinkel Intratuin, fietsfabrikant Accel en textielketens als Wibra en Zeeman lieten eerder dit jaar weten hun productie te willen verplaatsen naar dichter bij huis. Het heeft alles te maken met de torenhoge containerprijzen en met de aanvoerproblemen die ze sinds corona ondervinden. ‘Made in Holland’ of ‘Made in Europe’ klinkt mooi, schrijft het FD. Maar vaak duurt het jaren voor het zover is. Het Doesburgse Ubbink koos tien jaar geleden al voor ‘reshoring’. De fabrikant van bouw- en installatieproducten haalde toen nog 15 procent van zijn spullen uit China. Nu is dat 1,5 procent. Klanten moeten er nog aan wennen, zegt directeur Peter Laros. Ze klagen soms dat ze dezelfde producten 30 procent goedkoper in China kunnen krijgen. ‘Wij leggen dan uit dat wij echt betere kwaliteit leveren. Bovendien houden we hier mensen aan het werk.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: 35 procent winst op een elektrische bus uit Deurne

Het produceren van elektrische bussen blijkt een zeer winstgevende bezigheid. Het Financieele Dagblad bestudeerde het prospectus van Ebusco, de bussenfabrikant uit Deurne die aanstaande vrijdag naar de beurs gaat. Het bedrijf, een grote concurrent van VDL, schrijft bussen te kunnen verkopen tegen een winstmarge van 35 procent. Dat zijn percentages die voor maakbedrijven ongekend hoog zijn. In 2020 verkocht Ebusco voor net geen 100 miljoen aan bussen, de nettowinst verviervoudigde tot 16,2 miljoen euro. Ebusco levert nu nog vooral in de Benelux, onder andere aan Qbuzz. Het wil de productie volgend jaar opvoeren tot 500 stuks. De rest van de bussen (nu 1000 stuks) bouwt het bedrijf in China.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates