1. Facebook neemt AI bedrijf over omdat eigen AI-project faalt
Facebook heeft voor een onbekend bedrag Ozlo, een startup voor kunstmatige intelligentie overgenomen, doel is om beter de context van zinnen te begrijpen. Dat lijkt geen slecht idee, want eerder deze week trok Facebook de stekker uit een AI-project omdat het een eigen taal uitvond die de makers niet begrepen. De computers genaamd Bob en Alice begon zinnen te formuleren als ‘I can ii everything else’, waarop Alice antwoordde ‘balls have zero to me to me…’ Omdat de makers van het programma niet meer wisten waarom en hoe hun computers met elkaar communiceerden, is de stekker eruit getrokken.
2.Saoedi Arabie wil toeristenbestemming worden
Vanaf 2019 moet Saoedi-Arabie een luxe toeristenbestemming worden, zo schrijft het FD. Het streng islamitische land heeft plannen om een enorm resort te bouwen in een archipel in de Rode Zee. Op wat nu nog een groep onbewoonde eilanden is, moeten hotels, luxe vakantiewoningen, natuur, wegen, recreatiehavens en een nieuw vliegveld verschijnen. Het plan, The Red Sea Project werd dinsdag gepresenteerd door het Public Investment Fund, het nationale investeringsfonds van de Saoedi’s. Het gebied zal een soort semi-autonome status krijgen, waardoor de strenge wetten over kleding en alcoholgebruik niet zullen gelden. Hierdoor moet het gebied ook aantrekkelijk worden voor Westerse toeristen.
3. Deutsche bank verplaatst 4000 banen naar Duitsland vanwege brexit
Deutsche Bank gaat waarschijnlijk 4000 banen naar het vasteland van Europa verplaatsen. Dat is het meest aannemelijke brexitscenario, volgens bronnen binnen de bank, meldt Bloomberg. Als het VK uit de EU stapt zal de bank het merendeel van de banen naar Frankfurt en Berlijn verplaatsen. De plannen zijn nog niet definitief en het uiteindelijke aantal banen dat verplaatst zal worden, kan hoger of lager uitvallen, afhankelijk van de onderhandelingen van het VK en de EU. Deutsche Bank wilde geen commentaar geven op de plannen.
4. Ferrari komt met eigen SUV
Ferrari, vooral bekend van ultrasnelle sportwagens wil een graantje meepikken van de snelgroeiende markt voor sportieve terreinwagens, SUV’s. Ferraribaas Sergio Marchionne meldde dinsdag dat het aantal auto’s dat het bedrijf elk jaar levert boven de tienduizend uit gaat komen. Volgens bronnen wordt het plan hoe het bedrijf dit gaat doen en dus ook dat er een SUV komt begin 2018 naar buiten gebracht, zo meldt nu.nl. Nu levert Ferrari ongeveer 7000 auto’s per jaar af, van de nieuwe SUV verwacht Ferrari er jaarlijks 2000 te gaan verkopen.
Vooral in Azië denkt het bedrijf succes te hebben met de grote nieuwe auto. Ferrari is een van de laatste automerken die nog geen SUV in zijn collectie heeft, vrijwel alle grote luxemerken zijn de Italiaanse autobouwer al voor gegaan. Het definitieve besluit over de SUV is echter nog niet genomen, melden bronnen binnen het bedrijf.
5. Manager van de dag: Kurt Kelty van Tesla
Op de dag dat de eerste klanten hun Tesla het Model 3 in handen krijgen, kondigt Kurt Kelty, hoofd batterijtechnologie het bedrijf verlaat. Kelty vertrekt op het moment dat het bedrijf in de woorden van Tesla-CEO Elon Musk ‘zes maanden van productiehel ingaat.’ Waarom Kelty vertrekt is niet bekend gemaakt. Zowel Tesla als Kelty zelf weigeren commentaar te geven. Kelty zat sinds 2006 bij Tesla, en was daarmee ene van de langstdienende managers van het autobedrijf. Voordat hij bij Tesla aan de slag ging werkte Kelty 14 jaar bij Panasonic, Tesla’s partner bij de enorme batterijenfabriek vlakbij Reno in Nevada.
6. Tweet van de dag: Only in Japan, een robothotel
Robots look after visitors in this hotel in Japan #TravelTuesday pic.twitter.com/oXozryL7N9
— Business Insider (@BusinessInsider) August 1, 2017
7. Koffieautomaat: Amerikaanse economie zou efficiënter draaien als mannen meer huishoudelijk werk zouden doen.
Vrouwen spenderen teveel tijd aan het huishouden ten opzichte van mannen, en dat gaat ten koste van de productiviteit van de VS, zo blijkt uit nieuw onderzoek, meldt Bloomberg.
Vrouwen zouden minder tijd hebben om aan hun baan te besteden omdat ze ook tijd kwijt zijn aan huishoudelijke taken. Dat betekent dat ze ondervertegenwoordigd zijn in banen waar het lange werkdagen gelden. Vrouwen zouden banen met lange werkdagen mijden. Uit het onderzoek blijkt dat als een baan 10% meer tijd in beslag neemt, het aantal vrouwen met 14 procent afneemt. Dit is niet alleen slecht voor vrouwen, maar voor de maatschappij. De onderzoekers berekenden dat als het werk in een genderneutrale manier zou worden verdeeld, de productiviteit 5,4% hoger zou liggen.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.