1. EU zet miljardenfonds op voor gevolgen coronavirus
De Europese Unie zet een met 25 miljard euro gevuld investeringsfonds op om de economische problemen als gevolg van het coronavirus op te vangen, meldt het Financieele Dagblad. Het geld uit het fonds moet worden gebruikt voor ondersteuning van de gezondheidszorg, het midden- en kleinbedrijf en de arbeidsmarkt, hebben de leiders van de 27 EU-landen besloten tijdens een videoconferentie. De EU heeft zich volgens president Charles Michel van de Europese Raad voorgenomen om ‘alles wat nodig is’ te doen om de economische gevolgen van de uitbraak van het coronavirus te beperken. De regels voor staatssteun en begrotingstekorten zullen ook worden versoepeld.
2. Helft ABN Amro-personeel werkt voorlopig thuis
ABN Amro heeft alle teams in tweeën gesplitst. De helft van alle medewerkers werkt vanaf deze woensdag thuis om verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus te voorkomen. De maatregel geldt voor alle medewerkers, inclusief het bestuur, schrijft nu.nl. De ene week werkt de ene helft van het team thuis en de week daarna de andere helft. De hoofdkantoren in Amsterdam worden ook met linten en aparte ingangen opgesplitst in twee delen. Werknemers uit het ene deel mogen niet in het andere deel komen. Amerikaanse techgiganten als Apple, Microsoft en Google hebben al hun medewerkers opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken.
3. Amazon met meer dan honderd miljoen producten van start in Nederland
De Amerikaanse webwinkelgigant Amazon is sinds dinsdagochtend live in Nederland met meer dan honderd miljoen producten. En dat is ‘slechts het begin van Amazon.nl’, stelt countrymanager Roeland Donker volgens onze collega’s van Sprout. Nederland is het zesde land in Europa waar het bedrijf van Jeff Bezos de markt bestormt. CEO Rishi Kartaram van Jeffcommerce zegt tegen MT dat de Nederlandse webwinkels Bol.com en Coolblue hun borst nat kunnen maken: ‘In een aantal stappen zal Amazon zich ontwikkelen tot een groot probleem voor Nederlandse partijen. In 2021 zullen Bol.com en Coolblue met hun leveranciers moeten heronderhandelen. Omdat Amazon de prijzen zo laag houdt, zullen ook Bol en Coolblue hun prijzen zo sterk mogelijk moeten verlagen.’
4. Management Akzo onder druk om ambitieus winstdoel te halen
De winstdoelstelling van AkzoNobel verhoogt de druk op het management, constateert accountant PwC. Als er een winstmarge van 15 procent wordt gehaald, incasseren CEO Thierry Vanlancker en CFO Maarten de Vries volgens het Financieele Dagblad beiden twee extra jaarsalarissen. PwC spreekt van een ‘ambitieuze externe doelstelling’. Afgelopen jaar bedroeg de brutowinstmarge 12 procent en analisten twijfelen dan ook aan of het winstdoel gehaald kan worden, maar Vanlancker en De Vries lieten vorige maand bij de presentatie van de jaarcijfers weten dat 15 procent goed haalbaar is.
5. Muziekstreamingsdiensten aangeklaagd voor kartelvorming
De Amerikaanse auteursrechtenorganisatie Pro Music Rights (PMR) beschuldigt muziekstreamingsdiensten in een rechtszaak van kartelafspraken, schrijft Law Street. De muziekdiensten van onder meer Spotify, Amazon, Google, Apple, Pandora en SoundCloud zouden verboden prijsafspraken hebben gemaakt over wat er voor licenties moet worden betaald. Geen van de muziekdiensten wil de tarieven voldoen die PMR vraagt voor de artiesten die het vertegenwoordigt. Volgens PMR zorgt de kartelvorming voor verschraling van het muziekaanbod.
6. Must read: Waarom banken het zo slecht doen op de beurs in deze coronacrisis
Naast de oliesector en de luchtvaart leveren ook banken fors in op de beurzen nu de coronapaniek is uitgebroken. Dat komt volgens NRC omdat banken via grote leningen nauw verbonden zijn met de oliesector. In Nederland specifiek vanwege de aanwezigheid van Shell. Als ruwe olie zo goedkoop blijft, moeten banken hun voorzieningen dit kwartaal flink bijvullen om de verliezen op de leningen aan de sector te kunnen opvangen, schrijft de krant. En omdat de lage rentes de traditionele verdienmodellen van banken en verzekeraars toch al zwaar onder druk hebben gezet maken beleggers zich grote zorgen.
7. Koffieautomaat: Duur colaatje voor schoonmaker op Schiphol
Een schoonmaker die een flesje cola uit de businesslounge van Schiphol dronk, mag van de rechter niet meer voor de luchthaven werken, meldt RTL Z. Op camerabeelden was te zien hoe de man begin december 2018 tijdens zijn werk een colaatje dronk die was bestemd voor leden van de Privium Lounge. Dat is door Schiphol aangemerkt als strafbaar feit en daarom werd zijn toegangspas ingetrokken. Terecht oordeelde de rechter dinsdag. Maar volgens de man zelf is zijn pas om een hele andere reden afgenomen: vanwege zijn deelname aan een protestactie voor betere arbeidsvoorwaarden een maand eerder. Bovendien dacht de schoonmaker dat een colaatje pakken geoorloofd was, omdat hij wel eens eerder frisdrank had gekregen van Privium-medewerkers, vertelde hij tijdens de behandeling van de zaak.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.