1. Economie doet het beter dan verwacht, aantal werklozen stijgt nog
‘We hebben structureel de economische gevolgen van de pandemie overschat. Het viel eigenlijk steeds mee.’ Dat zegt Olaf Sleijpen, directeur monetaire zaken en financiële stabiliteit van De Nederlandsche Bank (DNB) in de Telegraaf. Hij voorspelt dat de economie in het tweede kwartaal snel en krachtig groeit en dat ons land binnen twee jaar volledig hersteld is van de coronacrisis. Voor heel 2021 rekent DNB op een economische groei van 3 procent en voor volgend jaar op 3,7 procent. De werkloosheid stijgt nog wel, van 3,6 procent dit jaar naar 4,5 procent volgend jaar. Pas in 2022 keert die trend.
2. Meer flexbanen in Nederland dan voor de coronacrisis
Een kwart van alle dienstverbanden is nu voor bepaalde tijd, blijkt uit cijfers van salarisadministratiebedrijf Loket.nl, dat zich bij die uitspraak baseert op 1,1 miljoen loonstrookjes. Voor de coronacrisis ging het bij ongeveer een vijfde van de banen om een flexcontract, zegt Gil Schikhof op BNR. Volgens hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen van de Tilburg University is die stijging verklaarbaar. De overheid doet van alles om werkgevers zover te krijgen dat ze meer mensen in vaste dienst nemen, maar vanwege alle onzekerheid kijken bedrijven toch liever even de kat uit de boom.
3. Nederland niet langer braafste jongetje van de klas
Een derde van de Nederlanders denkt dat de corruptie in ons land de laatste jaren is toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Transparency International. Mensen wijzen vooral naar bedrijven en specifiek naar banken als plekken waar zaken niet zuiver zijn geregeld. Volgens de onderzoekers is het beeld van Nederland als braafste jongetje van de klas aan het kantelen. Ze wijzen daarbij naar het feit dat 42 procent van de ondervraagden stelt dat Nederland wordt gestuurd door een klein aantal private belangen. Transparency International noemt dat in het FD ‘zorgwekkend’.
4. Braziliaanse miljardenclaim voor Unilever
Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever heeft zich volgens de Braziliaanse fiscus schuldig gemaakt aan belastingontwijking. De dienst eist daarom bijna 3 miljard euro terug. De claim vloeit volgens NRC Handelsblad voort uit meerdere zaken die allemaal te maken hebben met de herstructuring van de Braziliaanse Unilever-tak in 2001. Die zou geen bedrijfsmatig doel gehad hebben, maar gericht zijn op het ontlopen van belastingen. Volgens Unilever kan het nog ‘enkele jaren duren’ voordat er een definitieve uitspraak is.
5. Ferrari lokt jongeren met kleding in plaats van auto’s
Autofabrikant Ferrari heeft het startschot gegeven voor een modedivisie. De Italiaanse bouwer van peperdure sportauto’s wil jongeren warm maken voor het merk met kleding en schoenen in felle kleuren, schrijft NU.nl. Daaronder natuurlijk ook het bekende Ferrarirood. Volgens Nicola Boari, die verantwoordelijk is voor de divisie, is kleding over tien jaar mogelijk goed voor 10 procent van de winst van Ferrari.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: ‘Vieze vleesvervangers verpesten de markt’
‘Elke supermarkt probeert zijn eigen vleesvervangers op de markt te zetten, die ze onder het huismerk verkopen. Daar verdienen ze meer aan, maar dat is precies wat er misging bij vlees’. Dat zegt Morten Toft Bech, de oprichter van het Britse Meatless Farm in het Financieele Dagblad. Hij ziet met lede ogen aan hoe de schappen met vleesvervangers steeds voller worden, maar dat de kwaliteit te wensen over laat. ‘Ik kocht vorige week de vegaburger van Carrefour. Hij was zo goedkoop dat ik dacht: dit moet ik proberen. Het was verschrikkelijk. Ik moest hem aan de hond geven, maar die liet hem ook liggen.’
7. Zoom-topic: Werknemers in VS moeten bewijzen dat ze gevaccineerd zijn
Amerikaanse bedrijven voeren de druk op hun werknemers om te bewijzen dat ze gevaccineerd zijn steeds verder op. Dat schrijft de Wallstreet Journal. Aanvankelijk probeerden werkgevers hun mensen te verleiden zich te laten prikken tegen het coronavirus door hen daarvoor geld, vrije tijd of andere cadeautjes te geven. Maar nu steeds meer banken en consultancybedrijven hun kantoor weer openen, willen ze dat werknemers ook een vaccinatiebewijs overhandigen. Wie dat weigert, mag niet overal komen of wordt verplicht de hele dag op kantoor met een mondkapje op te lopen.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates