1. Lockdown duwt Nederland in recessie, maar herstel is in zicht
Nederland is door de tweede lockdown opnieuw in een recessie geschoten. Maar niet getreurd, het herstel van de economie is al in zicht, zo laten pintransacties zien. Bij elke versoepeling in de horeca en de detailhandel lopen de bestedingen weer snel op. ‘We pakken het oude groeitempo van voor de crisis weer op, De weg naar herstel lijkt wel ingezet’, zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek. En dat beamen Nora Neuteboom van ABN Amro en Marcel Klok van ING. ‘Januari was de slechtste maand en vanaf halverwege februari zetten de verbeteringen in’, aldus Klok. De bankeconomen houden de pintransacties in de gaten, waardoor ze bijna real time kunnen zien hoe de consument zich gedraagt.
2. Aandeelhouder dwingt Shell tot vergroening
Shell moet meer doen aan vergroening. Dat vindt althans 30 procent van de aandeelhouders in het olie- en gasbedrijf, zo bleek dinsdag tijdens de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Groene belegger Follow This diende een resolutie in, waarmee Shell werd opgeroepen om een ambitieuzer vergroeningsplan uit te werken, dat past in de afspraken van het klimaatakkoord van Parijs. Het bestuur van Shell adviseerde met klem om tegen te stemmen, maar Follow This kreeg meer steun dan ooit. In 2016 diende Follow This voor het eerst een resolutie in. Die kreeg toen steun van 2,7 procent van de aandelen. Vorig jaar was dat 14,4 procent.
3. Jumbo trekt opnieuw Ahold-topper aan
Nadat Hema (onderdeel Jumbo) Etos-chef (onderdeel Ahold) Saskia Egas Reparaz als de nieuwe CEO binnenhaalde, trekt de super uit Veghel nu Frances Franken-Mulder weg bij Albert Heijn. Ze is daar op dit moment Chief Digital Officer Ahold Delhaize Europe & Indonesia. Bij Jumbo wordt ze de baas van de marketingafdeling. Daar krijgt ze 687 filialen onder haar hoede. Grote broer AH heeft er ruim duizend, maar nu Jumbo Hema-filialen erbij kan tellen komt ze aardig in de buurt.
Lees ook: Als bestuurders overstappen naar de concurrent
4. Heineken wil Afrikaans drankconcern Distell inlijven
Heineken werkt aan een overname van het Zuid-Afrikaanse drankconcern Distell. Dat bevestigt de bierbrouwer dinsdag na berichtgeving van persbureau Bloomberg. Mocht Heineken erin slagen het bedrijf in te lijven, dan zou het een van de grootste overnames voor de bierbrouwer worden. Op de beurs in Johannesburg heeft Distell een waarde van omgerekend 1,9 miljard euro. Distell is naar eigen zeggen de grootste producent van wijn, ciders en sterkere alcoholische dranken in Afrika.
5. Brussel pakt brievenbusfirma’s aan
De Europese Commissie komt nog dit jaar met een wetsvoorstel om het misbruik van brievenbusfirma’s aan te pakken. ‘Lege huls’-ondernemingen die alleen maar ergens geregistreerd staan maar er feitelijk niet economisch actief zijn, gebruiken zo’n constructie vaak om belasting te ontwijken, waar volgens de commissie sancties tegen moeten komen. Nederland heeft een reputatie op het gebied van brievenbusfirma’s. Het Europees Hof van Justitie hekelde Nederland en Luxemburg in 2019 nog als fiscale doorstroomlanden. Volgens De Nederlandsche Bank telde Nederland in 2018 12.000 houdster- en financieringsmaatschappijen die tot buitenlandse multinationals behoren, zonder niet-financiële productie en werkgelegenheid in Nederland.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Piepjong en schathemeltjerijk
Oprichter Robert Vis van techbedrijf Messagebird is met 1,2 miljard euro volgens Quote de rijkste Nederlander onder de 40. Nummer twee is oprichter Adriaan Mol van betalingsverwerker Mollie met 700 miljoen euro aan vermogen. Stijn Koster van hostingbedrijf i3D.net is 220 miljoen euro waard en daarmee derde. Alle drie de mannen zijn 37 jaar oud. Vis is ook de grootste stijger in de lijst van honderd jonge miljonairs. Net als Mol profiteerde hij de groei-investeringen voor zijn bedrijf, waar investeerders het afgelopen jaar 1 miljard dollar in pompten. Via MessageBird kunnen bedrijven communiceren met klanten. Dat gebeurt via een cloudplatform waaraan allerlei diensten zijn gekoppeld: van sms en e-mail tot Twitter, Facebook Messenger en WhatsApp. Zo’n 15.000 bedrijven zijn klant, waaronder Deliveroo, Heineken en Lufthansa.
7. Zoom-topic: Toch geen loonsverhoging
Zo’n half miljoen werknemers voor wie recent nieuwe arbeidsvoorwaarden zijn afgesproken, krijgen dit jaar geen loonsverhoging. In de eerste maanden van dit jaar was kortstondig een opwaartse lijn zichtbaar in de loonafspraken, maar die is volgens werkgeversvereniging AWVN inmiddels weer doorbroken. ‘De neerwaartse trend is hervat’, zegt AWVN tegen NU.nl. Tot en met de maand april werden 124 nieuwe cao-akkoorden afgesloten tussen werkgevers en werknemers. ‘Bij 47 procent van de werknemers is sprake van een nullijn: er is geen loonsverhoging afgesproken.’
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates