Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Directie Talpa breidt uit – Amazon waardevolste merk ter wereld

En verder: Brussel verbiedt fusie staalproducenten, FedEx beëndigt contract Amerikaanse Amazon en Japanners houden bureaustoelen race.

1. Directie Talpa breidt uit

De directie van Talpa krijgt er twee nieuwe gezichten bij. Menno Koningsberger gaat de positie van Managing Director Marketing bekleden en Paul Römer (zie foto) die van Manager Director Radio en Televisie. Geen van beide heren heeft digitale expertise. Römer stond acht jaar aan het roer bij de publieke omroep NTR en werkte daarvoor als algemeen directeur bij Endemol. Koningsberger werkte al eerder voor Talpa, namelijk als radiobaas.

2. Brussel verbiedt fusie Tata Steel en ThyssenKrupp

Staalproducenten Tata Steel en ThyssenKrupp mogen niet fuseren, dat heeft de Europese Commissie besloten. Het nieuws kwam echter niet geheel onverwacht. Beide bedrijven hadden hier al rekening mee gehouden en daarom hebben ze de gesprekken over een eventuele fusie een maand geleden al gestaakt. Het besluit van Brussel heeft er mee te maken dat de bedrijven concurrentieproblemen die eventueel zouden verrijzen niet ´konden of wilden´ verhelpen, aldus Eurocommissaris Margrethe Verstager Een fusie zou daardoor negatieve gevolgen kunnen hebben voor de consument vanwege ´het risico op hogere prijzen en minder keuze voor hun klanten die auto´s en conservenblikken produceren.´

3 Amazon waardevolste merk ter wereld

Internetbedrijf Amazon is het waardevolste merk ter wereld. Dat blijkt uit een ranglijst van onderzoeksbureau Kantar. Hiermee streeft het bedrijf Google en Apple voorbij. In de Top 100 Most Valuable Global Brands stond Google vorig jaar nog bovenaan, Amazon stond op de derde plek. Apple staat nog steeds op de tweede plek. Doreen Wang van Kantar zegt dat Amazon zijn stijging in de ranglijst te danken heeft aan het diverse aanbod. ´De fenomenale groei van Amazons merkwaarde laat zien hoe merken tegenwoordig minder vastzitten aan individuele categorieën en regio’s,´ zegt ze.

4. Univelever neemt cosmeticamerk met een Japans tintje over.

Cosmetica producten met Aziatische invloeden zijn hot! Dat beseft ook Unilever, dat het cosmeticamerk Tatcha overneemt. Dit Amerikaanse merk maakt crèmes op basis van groene thee, rijst en algen. Het bedrijf heeft niet bekend gemaakt hoeveel het heeft betaald om het merk over te nemen. Maar modevakblad Women´s Wear Daily zegt dat het het om een bedrag van 500 miljoen dollar gaat. Tatcha is tien jaar geleden opgericht in San Francisco door de Amerikaanse Vicky Tsai. De stralende huid van de geisha´s die ze tijdens een reis door Japan zag, vormde de inspiratiebron voor haar cosmeticamerk.

5. FedEx beëndigt contract met Amazon in de VS

Om strategische redenen heeft pakketvervoerder FedEx besloten om zijn bezorgcontract met Amazon in de VS niet te verlengen. Het bedrijf liet in een persbericht weten zich meer te willen gaan richten op de e-commercewereld in de VS. Aan het eind van deze maand zal het retouren van de goederenstromen van het e-commerceplatform via andere kanalen gaan verlopen.

6. Must-read: Managers kunnen hun emoties beter niet onderdrukken

Hoe beter je als baas reageert op de emoties van je team, hoe beter de sfeer. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als manager je emoties onderdrukken is niet handig, maar het is ook weer niet de bedoeling dat je gevoelens met je aan de haal gaan. Van alle vaardigheden op het gebied van emotionele intelligentie, is het kunnen reguleren dan ook de belangrijkste. Sterker nog, of de manager goed met emoties kunt omgaan bepaalt voor een groot deel of een team succes behaalt of niet, zo schrijft Harvard Business Review in dit artikel.

7. Koffieautomaat: bureaustoel race in Japan

In Japan zijn werknemers toch werkverslaafd en maken ze overuren? Dit filmpje dat de BBC maandag poste laat zien dat Japanse werknemers ook heus wel  in zijn voor een geintje. Al lijken de deelnemers deze bureaustoelenrace uiterst serieus te nemen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief