1. Derde steunpakket economie wordt kleiner, maar gaat langer duren
Het derde noodpakket om de economie te steunen in de coronacrisis zal kleiner van omvang zijn dan de voorgaande twee pakketten. Alleen bedrijven die echt niet zonder overheidssteun kunnen, zouden nog steun kunnen krijgen. Daarbij zou het gaan om onder meer de horeca, evenementenbranche en cultuursector. Wel zou het versoberde pakket langer lopen dan het vorige, namelijk tot medio volgend jaar, zo melden Haagse bronnen tegenover het AD en RTL Nieuws. Ook ligt er een plan voor een investeringsfonds van waaruit de komende vijf jaar twintig miljard euro kan worden gestoken in versterking van de economie.
2. Uitgever van Denksport in de etalage, vraagprijs 300 miljoen euro
Keesing Media, uitgever van puzzelboekjes, komt binnen enkele weken te koop. De Belgische meerderheidsaandeelhouder Ergon Capital wil cashen na drie jaren van groei, meldt het FD op basis van meerdere bronnen. Het bedrijf achter merken als Denksport, 10 voor Taal en De Puzzelaar zou zo’n driehonderd miljoen euro moeten opleveren. Toen Ergon de uitgever kocht van de Telegraaf Media Groep was het bedrijf nog de helft waard. De vraag naar puzzelboeken is dit jaar aangetrokken omdat mensen noodgedwongen meer thuis verblijven. Ook namen kranten eerder dit jaar, door gebrek aan sportnieuws, meer puzzels af.
3. ABN Amro: IT-sector in 2021 boven omzetniveau van voor de coronacrisis
Bedrijven in de IT-branche kunnen uitkijken naar een spoedig herstel van de omzet, verwacht ABN Amro. In haar sectorprognose gaat de bank voor dit jaar uit van een relatief klein omzetverlies van twee procent. Volgend jaar herstelt de sector zich met een omzetplus van vier procent, voorziet de bank. Het vele thuiswerken geeft de branche een flinke duw in de rug, maar kan dus niet voorkomen dat ook deze sector wordt geraakt. Andere deelsectoren in de sector Technologie, Media en Telecom hebben het zwaarder te verduren. In de reclamebranche vallen de hardste klappen. Adverteerders hebben campagnes massaal ingetrokken en alle afgelaste evenementen doen ook pijn. Volgens ABN Amro valt de omzet dit jaar met vijftien procent terug, waarna in 2021 een herstel van vijf procent volgt.
4. ASR neemt bedrijfspensioenen volledig over van Brand New Day
Verzekeraar ASR wordt volledig eigenaar van de bedrijfspensioenen van pensioenbank Brand New Day (BND). Het bedrijf uit Amsterdam zal de opbrengst van de verkoop gebruiken om zijn bankbedrijf te ondersteunen. Bij zijn start schopte BND tegen de gevestigde orde aan, ‘die klanten jarenlang belazerd had‘. Dat een van die grote verzekeraars, ASR, een flink onderdeel van BND nu geheel in handen krijgt, is onverwacht. De verzekeraar betaalt zeventig miljoen euro om zijn belang van 50 procent uit te breiden naar honderd procent. BND gebruikt deze opbrengst om de groei van het rentebedrijf van de bank te financieren. Het bedrijf gaat zich volledig richten op de pensioenmarkt voor particulieren.
5. Amsterdams cloudbedrijf ontvangt ‘tientallen miljoenen euro’s’ en mikt op internationale groei
De Nederlandse investeerder Mentha Capital heeft een meerderheidsbelang genomen in het Amsterdamse cloudbedrijf Rapid Circle. Volgens Mentha zijn er tientallen miljoenen euro’s gemoeid met de investering die wordt aangewend voor extra groei in binnen- en buitenland. Rapid Circle helpt bedrijven in de cloud en heeft zich daarin vrijwel volledig toegelegd op de producten van Microsoft. Rapid Circle realiseerde vorig jaar met tweehonderd medewerkers een omzet van zo’n twintig miljoen euro.
6. Must read: Japans software houdt thuiswerkers in de gaten
De coronapandemie legt het Japanse Optim Corp bepaald geen windeieren. De wereldwijde opmars van het thuiskantoor stimuleert de vraag naar de tools van het bedrijf voor werken op afstand. Maar of iedereen er blij mee is? Zo lanceerde Optim eind mei het Optimal Biz Telework, een uitbreiding van zijn hoofddienst voor thuiswerkers. De service gebruikt AI om de productiviteit van werknemers te analyseren en waarschuwt beheerders wanneer personeel inactief lijkt te zijn tijdens werkuren. Volgens Shunji Sugaya, Optim-oprichter en nieuwbakken milardair, een zegen voor managers.
7. Koffieautomaat: Topparfum bij Zeeman voor vijf euro in het schap
Textielketen Zeeman bood eerder al trouwjurken aan voor nog geen dertig euro. Ook verkocht de discounter eens een extreem duur en een zeer goedkoop paar sneakers om de uiteenlopende prijzen van sportschoenen te onderzoeken. Nu is het de beurt aan een topparfum voor een slordige vijf euro. De twee eau de parfums, genaamd Lucht, zijn gemaakt op basis van twintig procent parfumolie. ‘Net als bij de dure merken’, stelt de retailer. Het bedrijf wil met de nieuwste stunt de ogen van mensen openen en laten zien dat het ‘wél mogelijk is om verantwoorde kwaliteit voor de laagst mogelijke prijs te maken’.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.