Plus: TomTom ontwikkelt app voor verzekeraar, aardgas voor innovatie, Neckermann maakt doorstart(je) en Iglo naar de beurs.
Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:
1.CVC en ASR willen Reaal
De Britse investeringsmaatschappij CVC Capital wil een belang nemen in ASR om samen een bod uit te brengen op Reaal. Zowel ASR – de voormalige verzekeringstak van Fortis – als Reaal zijn genationaliseerde verzekeraars. Reaal maakt onderdeel uit van SNS Reaal. Vandaag wordt duidelijk wat de politieke plannen zijn met Reaal en ASR als minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem de Kamer inlicht. Begin deze maand werd al bekend dat de verkoop van de verzekeringsactiviteiten van SNS Reaal deze zomer begint. Het gaat om een onderhandse verkoop, waaraan ASR onder voorwaarden mag meebieden.
2. Imtech in de problemen
Waarom is niet helemaal duidelijk, maar gisteren verloor het veelgeplaagde Imtech opnieuw 10 procent van zijn waarde. Na een serie schandalen probeert een nieuw management het bedrijf weer aan de gang te krijgen. Nu Imtech met een koers van 86 cent definitief lijkt te zijn afgedaald tot 'pennystock' wordt dat alleen maar lastiger. Met een dergelijke lage koers wordt het aantrrekken van nieuw vermogen door het uitgeven van nieuwe aandelen vrijwel onmogelijk. En dat terwijl dit nadrukkelijk op de agenda van de onderneming staat. Imtech wosrtelt met de omvangrijke fraudes in Duitsland en Frankrijk. Het lokale management stak geld in eigen zak en de controle vanuit Nederland bleek onder de maat.
3. TomTom wijst Franse polishouders de weg
TomTom sleept een mooie opdracht binnen buiten het traditionele domein. Van verzekeringsmaatschappij Allianz France heeft het bedrijf de opdracht gekregen voor het leveren van een smartphone-applicatie. Verzekerde automobilisten kunnen met die app hun eigen rijgedrag monitoren en hulp inroepen in geval van pech of een ongeval. TomTom maakt geen financiele details bekend van de deal. Voor de polishouders is het niet geheel vrijblijvend. Zij moeten zelf – om hun rijgedrag te verbeteren, het brandstofgebruik te verminderen, onderhoudskosten te verlagen en ongelukken te voorkomen – de TomTom Link 100 in hun auto installeren.
4. Aardgas voor innovatie, mkb en de toekomst
Nederland krijgt een nieuw innovatiefonds. Op Prinsjesdag presenteert het kabinet het fonds dat gevoed wordt met aardgasbaten. De gelden zijn bedoeld voor vernieuwing in het het midden- en kleinbedrijf en versterking van fundamenteel onderzoek. De twee plus drie regeringspartijen zijn het hierover eens geworden. Het idee voor het fonds is afkomstig van D66, dat bij het lanceren van het plan uitging van een initiële storting van 100 miljoen. De omvang van het fonds is nog onbekend, wel is bekend dat de rente revolverend zal zijn. Op termijn zou er jaarlijks 12 miljard in het fonds moeten worden gestopt, om voldoende onderzoek en innovatie te kunnen financieren als het aardgas op is. Opvallend is dat minister Henk Kamp van Economische Zaken zich begin dit jaar nog uitsprak tegen een apart fonds. Volgens Kamp zou terugdringen van het begrotingstekort en de staatsschuld prioriteit moeten hebben.
5. Met overname Dropcam bouwt Google aan de cirkel
Google neemt de camerabouwer Dropcam over. Met de overname van een camerabouwer zet Google weer een stap richting het alziende informatieconglomeraat The Circle uit de gelijknamige roman van Dave Eggers. Google betaalt voor Dropcam 555 miljoen dollar en brengt het onder bij het eerder overgenomen Nest. Nest maakt slimme thermostaten en opereert vooralsnog onafhankelijk van Google. Toch vreest een grote en steeds luidruchtiger groep mensen voor Googles almacht in het privédomein. Dropcams camera's zijn vooral populair bij moeders die hun baby in de gaten willen houden. Naast verkoop van de camera zelf verdient het bedrijf geld met de opslag van de beelden in de cloud. Voor Google is het een stap naar het 'bewuste huis', een essentiele schakel in het internet of things. Opvallend is dat de nu 27 jarige oprichter van Dropcam Greg Duffy zich tot recent een uitgesproken criticaster van Google toonde. Hij hekelde het advertentiemodel en de gratis avondmaaltijden die werknemers aanzetten tot overwerk. Duffy meent dat medewerkers naar huis moeten 'om nog wat van de zon en hun familie te genieten'.
6. Neckermann failliet en maakt doorstart(je)
Het heeft even geduurd, maar nu zijn ook de Nederlandse en Belgische onderdelen van postorderbedrijf Neckermann failliet. Bij het bedrijf zijn nog zo'n 250 mensen in dienst. In 2012 ging Neckermann Duitsland, wat de grootste markt was voor het bedrijf, al failliet. Destijds werden de Nederlandse en Belgische activiteiten buiten het faillisement gehouden, ze werden aangekocht door investeringsmaatschappij Axivate. Volgens de Belgsiche vakbond BBTK is de oorzaak van de ondergang dat een kredietlijn door de banken is opgezegd en dat de laatste lonen ook nog niet zijn betaald. Een paar uur nadat de rechtbank het faillisement uistprak, werd bekend dat er een doorstart plaatsvindt waarbij 15 mensen hun baan houden. De ambitie is om een top 5 speler te worden in online retailmarkt.
7. Iglo naar de beurs?
Het Nederlandse Iglo, producent van ingevroren voedsel, gaat mogelijk naar de beurs. Al enige zoekt eigenaar Permira naar een exit. lglo maakte tot 2006 onderdeel uit Unilever. Iglo werd destijds na overmaking van 1,7 miljard euro een zelfstandig merk in handen van de investeerder. Twee jaar geleden probeerde Permira ook al een verkoop te forceren. Dat liep stuk op de hoge vraagprijs van 2,8 miljard. Momenteel wordt de schuld van 1,6 miljard geherfinancierd. Dit zou de voorbereiding zijn voor een beursgang. Deutsche Bank, Nomura en Credit Suisse begeleiden het traject.
8. Handelsboycot Saoedi Arabie van de baan
Het Nederlands bedrijfsleven lijkt zich geen zorgen meer te hoeven maken over sancties van de Saoedische regering. In de praktijk blijken Nederlandse ondernemingen weer opdrachten te krijgen, schrijft het Financieele Dagblad. Eerder deze maand bleken Nederlandse bedrijven last te hebben van handelsbelemmeringen. De boycot was een reactie op de stickeractie van PVV-leider Geert Wilders. Zijn stickers lieten een Saoedische vlag zien, waarop de islamitische geloofsbelijdenis was vervangen door de tekst: ‘De islam is een leugen, Mohammed is een boef. De Koran is gif’. Werkgeversorganisatie VNO-NCW plaatste vorige maand nog een advertentie in Saoedische kranten waarin de stickeractie werd veroordeeld. Of het probleem helemaal uit de wereld is, is nog niet zeker. De onzekerheid duurt naar verwachting voort tot na de islamitische vastenmaand ramadan, die dit weekend begint.
9. Getal van de dag: 1%
Terwijl de woningmarkt weer aantrekt blijft de leegstand van winkels en kantoren toenemen. Vorig jaar groeide die in beide segmenten met 1 procentpunt. Landelijk stond 17 procent van de kantoren leeg. Bij de winkels bereikte het percentage 9 procent, schrijft het Planbureau voor de Leefomgeving. Daarnaast neemt ook de duur van de leegstand toe. De helft van de leegstaande kantoren is al langer dan drie jaar niet verhuurd. Bij de leegstaande winkels is dat een derde. De oorzaken zijn deels structureel van aard. Door het nieuwe werken is er minder behoefte aan kantoren. De opkomst van de webwinkel dunt de vraag in de straat uit. Winkels staan vooral leeg in de periferi. De lege kantoren staan vooral in de Randstad.
10. Koffieautomaat: Inhaken op het lijnenspel
Zo'n wereldkampioenschap houdt miljarden mensen aan de buis gekluisterd. Zij zien hoe scheidsrechters met koddige schuimlijntjes de muren op afstand houden. Voor de goede marketeer of reclameman is het een onweerstaanbaar inhaakmoment. En dat er goede rondlopen moge duidelijk zijn. Krijgen ze ook nog gratis exposure via de sociale media. En via ons. Ze hebben het verdiend.
Excellent advert from Sure! pic.twitter.com/EL2rRggrQv
— Brilliant Ads (@Brilliant_Ads) 24 juni 2014
Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.