Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Camiel Eurlings per direct weg bij KLM; Pixar-ceo maakt fouten tot een leerproces

Camiel Eurlings per direct weg bij KLM; Pixar-ceo maakt fouten tot een leerproces
Je leest nu: Camiel Eurlings per direct weg bij KLM; Pixar-ceo maakt fouten tot een leerproces

Plus: KPN en ACM stevenen af op botsing over kabelnet, Blokker investeert in online, U2's Bono zegt sorry – nee toch niet.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Camiel Eurlings per direct weg bij KLM

Camiel Eurlings is per direct opgestapt als president-directeur van KLM. De commissarissen van KLM hebben besloten om Eurlings nu al weg te sturen, terwijl zijn termijn in april 2015 zou aflopen. Eurlings was bijna anderhalf jaar president-directeur. In 2011 kwam de oud-minister van Verkeer in dienst bij KLM om klaargestoomd te worden voor de opvolging van Peter Hartman. Eurlings kreeg recent kritiek omdat hij te onzichtbaar zou zijn in de kwestie rond de stakende piloten van Air France en bij de vliegramp met de MH17, waar KLM partner was van Malaysia Airlines. Eerder was er ophef vanwege zijn benoeming als lid van sportkoepel IOC. Eurlings' opvolger is operationeel directeur Pieter Elbers, die tot nu toe tweede man was. Management Team tipte Elbers de afgelopen 3 jaar al als Goudhaantje.

2. Pixar-ceo: 'Fouten maken mag'

Geef je mensen de ruimte om fouten te maken. Maar zorg dat ze er van leren en dat het leerproces je bedrijf verder brengt. Dat is een belangrijke les van Ed Catmull, mede-oprichter en ceo van de Amerikaanse animatiestudio Pixar. Management Team sprak exclusief met Catmull over de managementlessen die hij geeft in zijn boek Creativity, Inc. Een andere les is dat medewerkers kritiek en bedenkingen moeten kunnen uiten. Managers moeten zich daarvoor openstellen en hun mensen aanmoedigen. Lees meer over hoe Catmull dat aanpakt en over de geschiedenis van Pixar:

3. KPN en toezichthouder botsen over kabel

KPN en beoogd fusiebedrijf UPC/Ziggo worden verschillend behandeld door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM), en dat kan leiden tot een botsing tussen KPN en de toezichthouder, schrijft het FD. KPN moet namelijk concurrenten blijven toelaten op zijn netwerk, terwijl dat niet gevraagd wordt van UPC/Ziggo. ACM wil graag een derde speler op de kabelmarkt, naast KPN en UPC/Ziggo die samen ruim 80 procent van de markt in handen hebben. Dat is het makkelijkst te realiseren door die nieuwe speler via het KPN-netwerk te laten werken. Vodafone heeft eerder al interesse getoond om de Nederlandse kabelmarkt op te gaan.

4. Blokker bundelt online activiteiten

Blokker bundelt zijn online-activiteiten. De online-medewerkers van Blokker, Intertoys en Xenos zijn samengebracht in Amsterdam, schrijft DFT, om beter samen te werken en de wisselwerking tussen online en de fysieke winkels te verbeteren. De nieuwe divisie heet Nextail en telt 70 mensen, warvan de helft nieuwe mensen die van buiten zijn aangetrokken. Het doel is om in 2017 zo'n 300 mijoen euro omzet uit online-verkoop te halen. Blokker is tegelijk bezig om de winkels te veranderen. Die moeten wat brutaler worden.

5. Amazon verwacht drukke feestdagen

Amazon gaat 80.000 tijdelijke medewerkers inhuren vanwege de aankomende grote drukte rond de feestdagen. Dat is 14 procent méér dan vorig jaar. Vorig jaar wierf de webretailer voor het vakantieseizoen nog 40 procent méér mensen dan in 2012. amazon heeft nu 50 magazijnen verwacht voor het eind van het jaar 15 sorteercentra in bedrijf te hebben. Door de verdichting van zijn magzijnnetwerk komt Amazon dichter bij de grote steden te zitten en heeft het steeds minder tijdelijk personeel nodig.

6. Wal-Mart wil naar $ 35 miljard

Het succces van internetgiganten als Amazon doet zich voelen bij Wal-Mart. De traditionele hypermarkten hebben het moeilijk, zo bleek uit plannen die Wal-Mart woensdag ontvouwde. Het aantal grote winkels gaat omlaag en er wordt meer geïnvesteerd in online, dat nu nog verliesgevend is, schrijft de Wall street Journal. Momenteel verkoopt Wal-mart jaarlijks 10 miljard dollar via internet, maar dat moet in 2018 naar 35 miljard dollar. Volgend naar gaat het bedrijf 1,2 tot 1,5 miljard dollar investeren in onlineverkoop, onder meer door een nieuw verzendcentrum, vergeleken met 400 miljoen dollar vorig jaar. Ceo Doug McMillon beseft dat die omslag even gaat duren en vroeg beleggers dan ook om geduld.

7. Nedstaal vraagt uitstel van betaling

Nedstaal heeft uitstel van betaling aangevraagd. De staalproducent heeft ook gevraagd om een zogeheten afkoelingsperiode warin bewindvoerders de toekomstmogelijkheden gaan onderzoeken, schrijft de NOS. Nedstaal telt 280 personeelsleden en een jaaromzet van 100 miljoen euro.

8. Brussel stopt 2,5 miljard in Big Data

De Europese Commissie wil samen met het bedrijfsleven 2,5 miljard euro investeren in big data. Dat maakte scheidend eurocommissaris Neelie Kroes en Big Data Value Association-president Jan Sundelin bekend. Brussel stelt 500 miljoen beschikbaar voor een innovatiefonds. Door partnerschappen moet het bedrijfsleven dat bedrag vervijfvoudigen. Partijen als IBM, SAP en Siemens hebben al interesse getoond.

9. Getal van de dag: 50 miljoen dollar

Heineken is vanaf volgend jaar het officiële bier van de Amerikaanse Major League Soccer competitie. De brouwer heeft een vijfjarige sponsorovereenkomst gesloten, waarmee het de plek overneemt van Budweiser dat twee decennia de topsponsor was. Bronnen stellen tegen de Wall Street Journal dat de deal van Heineken zo'n 50 miljoen dollar omvat. Zowel Heineken als de MLS-organisatie willen dat bedrag niet bevestigen.

 10. Koffieautomaat: Bono is really sorry – not

Ze kregen al zoveel kritiek over zich heen na het via iTunes ongevraagd naar binnen schuiven van hun nieuwe album Songs of Innocence, maar de Ierse rockers van U2 blijken hardleers. Ze zeiden wel sorry, maar tegelijk plempten ze gisteren tijdens een Q&A-sessie op Facebook doodleuk een nieuwe video online. Wederom tot groot ongenoegen van veel gebruikers, meldt de Wall Street Journal. Bono excuseerde zich met een knipoog. Het was volgens hem 'a drop of megalomania, touch of generosity, dash of self-promotion, and deep fear that these songs that we poured our life into over the last few years mightn’t be heard'. Irritant of niet, het geeft de mannen van U2 volop airplay. Als het ze daar om te doen was, is de missie geslaagd. Bekijk hier de video van het nummer The Miracle (of Joey Ramone):


Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief