Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brexitdeal wederom weggestemd – Nieuwe commissaris voor Accell

En verder: Siem Jansen stopt als directeur van de NOM; Ocean neemt Ngage Media en Interbest over en Nieuwe topman voor DKV.

En verder: Siem Jansen stopt als directeur van de NOM; Ocean neemt Ngage Media en Interbest over en Nieuwe topman voor DKV.
Foto: Bruce Detorres

1. Brexitdeal wederom weggestemd

De brexitdeal die premier Theresa May met de EU heeft gesloten is voor de tweede keer weggestemd in het Lagerhuis. Maandag haalde de Britse premier nog extra toezeggingen binnen van de EU, maar die bleken onvoldoende om het parlement te overtuigen. Zowel Theresa May als Juncker waarschuwden dat het wegstemmen van de deal ertoe kan leiden dat de brexit helemaal niet doorgaat. De komende dagen moet blijken hoeveel de woorden van Juncker en May waard zijn.

2. Nieuwe commissaris voor Accell

Rob ter Haar wordt commissaris bij fietsenfabrikant Accell, bekend van onder meer de Batavus-fietsen. Het is onduidelijk of Ter Haar de beoogd opvolger is van Ab Pasman, die voortijdig de voorzittershamer neerlegt op last van grootaandeelhouder Teslin. Ter Haar was bestuursvoorzitter van handelshuis Hagemeyer in Naarden. Onder Ter Haar verloor Hagemeyer tientallen miljoenen aan een mislukt automatiseringsproject dat de dochterbedrijven in Europa, de VS en Australië aan elkaar moest koppelen. Hij was in de afgelopen jaren commissaris bij onder meer Friesland Campina en Mediq.

3. Siem Jansen stopt als directeur van de NOM

Siem Jansen, directeur van de NOM, gaat na 12 jaar zijn functie beëindigen en een nieuwe uitdaging aan als programmadirecteur van het Nationaal Programma Groningen (NPG). De NOM, Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland, stimuleert bedrijvigheid en ontwikkeling van werkgelegenheid in Noord-Nederland. Jansen heeft vorm en inhoud gegeven aan de NOM waardoor de NOM zowel nationaal als internationaal goed gepositioneerd is. Hij is er in geslaagd de NOM als een goed geoliede machine op het gebied van ontwikkeling, acquisties en financieren neer te zetten. Inmiddels is het proces opgestart om een geschikte opvolger te vinden.

4. Ocean neemt Ngage Media en Interbest over

Het Britse out-of-homebedrijf Ocean gaat Europa in en neemt de Nederlandse spelers Ngage Media en Interbest over. Het is de eerste stap van Ocean in Europa nadat het bedrijf in januari een notering kreeg aan de Londense beurs. Volgens Ocean zijn de acquisities een kans om te groeien in een ‘progressieve markt die vergelijkbaar is met de dynamiek in Groot-Brittannië’. Beide bedrijven gaan door onder de eigen naam en met dezelfde managementteams. De twee bedrijven gaan nauwer samenwerken. Er is overigens een duidelijke overnametrend gaande in de out-of-homemarkt. Vorig jaar werd al bekend dat het eveneens Britse Global Exterion Media inlijfde.

5. Nieuwe topman voor DKV

Marco van Kalleveen wordt per 1 april de nieuwe CEO bij DKV Mobility Services Group. Hij vervangt Alexander Hufnagl, die zal aftreden van de raad van bestuur op 1 april 2019 na 15 jaar aan het roer gestaan te hebben. Recentelijk was Marco van Kalleveen COO en lid van de raad bij LeasePlan, een van ’s werelds meest toonaangevende autoleasebedrijven. Voordien was hij bestuurslid van TNT Express. Hij begon zijn carrière als management consultant bij McKinsey & Company, waar hij in 2004 partner werd.

6. Must-read: ‘Boeing 737 Max-toestellen mogen niet meer vliegen’

Vanaf gisteravond 8 uur mogen boven Europa geen Boeing 737 Max-toestellen meer vliegen, aldus de Europese luchtvaartautoriteit EASA. Sinds de crash van een soortgelijk toestel, afgelopen zondag in Ethiopië, hadden verschillende landen over de hele wereld al vliegverboden afgekondigd. Nederland volgde gistermiddag nadat onder meer Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië dezelfde stap hadden gezet. Boeing gaf dinsdag aan de komende weken met een software-update te komen voor de 737 MAX. Het drama met de 737 Max in Ethiopië kostte Boeing al 27 miljard dollar aan beurswaarde.

7. Koffieautomaat: Toyota

Toyota, in navolging van Tesla, wil ook een auto de ruimte insturen. Gisteren presenteerde Toyota de zeswieler, die zijn diensten moet gaan bewijzen op de maan. Toyota ontwikkelde de maanwagen in samenwerking met de Japanse ruimtevaartorganisatie Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA). Het voertuig is voorzien van een brandstofcel en moet op één lading waterstof maar liefst 10.000 km kunnen afleggen op het maanoppervlak. Toyota en JAXA mikken op de lancering van een soortgelijke rover in 2029.
https://youtu.be/1kd2nFHAAtU

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief