1. Relatie Unilever en Ben & Jerry’s krijgt een knauw
Opnieuw botst het tussen soep- en zeepconcern Unilever en dochterbedrijf Ben & Jerry’s. De activistische ijsmaker kondigde vorig jaar aan geen ijs meer te verkopen in bezette Palestijnse gebieden. Dat druist in tegen de waarden van het bedrijf. Unilever heeft nu doodleuk het Israëlische deel van het merk verkocht. Zo blijft Ben & Jerry’s toch verkrijgbaar in Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied. Ben & Jerry’s is not amused, maar staat machteloos.
We are aware of the Unilever announcement. While our parent company has taken this decision, we do not agree with it.
(🧵1/3)
— Ben & Jerry's (@benandjerrys) June 29, 2022
2. Heibel bij Boer & Croon over overname
Een groep partners van adviesbureau Boer & Croon verzet zich tegen de overname door de Utrechtse consultancygroep Aeves, meldt De Telegraaf. De verkoopopbrengst van zo’n 25 miljoen euro wordt verdeeld onder de drie aandeelhouders van Boer & Croon. Dat is tegen het zere been van enkele van de 27 partners, die achter het net vissen. Volgens de aandeelhouders is de verdeling niet meer dan logisch. Zij hebben het kwakkelende adviesbureau overgenomen van ING nadat het in 2014 failliet ging. ‘Wij hebben daarbij onze nek uitgestoken.’
3. CPB: loongolf kan inflatiepijn verzachten
De inflatie blijft torenhoog. In juni lagen de prijzen 9,9 procent hoger vergeleken met een jaar eerder. Dat leidt tot economische scheefgroei, constateert het Centraal Planbureau (CPB). Bedrijven houden hun winst op peil, terwijl huishoudens zuchten onder de hogere lasten voor met name energie. Het CPB heeft een oplossing: een stevige, eenmalige loonsverhoging kan de scheve verdeling weer rechttrekken.
4. Bestelknop Bol.com had jarenlang juridisch ontoereikende tekst
Op de bestelknop van Bol.com stond jarenlang ‘Bestelling afronden’. Ben je dan verplicht om te betalen als je daarop klikt? Nee, oordeelde een Amsterdamse rechtbank in april van dit jaar. De webwinkelreus verloor een zaak van een man die een hometrainer kocht maar nooit betaalde, schrijft De Telegraaf. ‘De klant moet op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk zijn gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt’, aldus de rechter. Bol.com heeft de tekst op de knop inmiddels aangepast in ‘Bestellen en betalen’, zoals de Autoriteit Consument & Markt voorschrijft.
5. C&A gaat verkopen via Amazon
C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje. ‘Amazon wordt een steeds belangrijkere modebestemming voor consumenten in Europa’, zegt chief digital officer Joris van Rooy in een persbericht.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: veranderen vrouwelijke leiders de managementcultuur?
Het percentage vrouwen op de werkvloer neemt al decennia gestaag toe. Toch is de bedrijfscultuur vaak nog gebaseerd op mannelijke standaarden (denk aan de temperatuur op kantoor) en domineren mannen in hogere managementlagen. De Financial Times laat vrouwelijke leiders aan het woord over een nieuwe managementcultuur, gestoeld op verbinding, vertrouwen en begrip. Daarvoor is het hoog tijd, zeggen de vrouwen. Maar zij vrezen ook voor een backlash.
7. Bij de koffieautomaat: op jacht naar een gestolen iPhone
Shit, mijn iPhone is weg! Dat dacht de Amsterdamse Lisette na een bezoek aan de bioscoop. Haar groene tasje, dat ze op de bar had gelegd, was ineens verdwenen. Met daarin ook haar sleutels. Wat nu? Business Insider beschrijft in geuren en kleuren de zoektocht naar de telefoon via ‘Zoek mijn iPhone’. Uiteindelijk belt Lisette midden in de nacht ergens aan in een populaire Amsterdamse buurt. ‘Jij komt zeker voor je telefoon?’ klinkt er door de intercom. Lees het hele verhaal voor de onverwachte ontknoping.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates